احمد طالبی نژاد:

انیمیشن قبل از نقد، نیازمند حمایت است

احمد طالبی‌نژاد معتقد است: انیمیشن در کشورمان هنوز به مرحله‌ای نرسیده که نقد این آثار تاثیری بر فضای کلی سینمای انیمیشن داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این منتقد سینما، ضمن اشاره به وجود مشکلات متعدد در زمینه تولید آثار انیمیشن، گفت: منتقدان حتی در حوزه سینما که نقد در آن سابقه بیشتری دارد، چندان موثر نیستند. 
وی افزود: وقتی رابطه سازندگان آثار سینمایی و منتقدان چندان موثر و سازنده نیست، در مورد انیمیشن نمی‌توان چندان امیدوار بود. علاوه بر فضایی که بر نقد حاکم است، انیمیشن در کشورمان هنوز از مراحل اولیه عبور نکرده و قبل از نقد نیازمند توجهات دیگری است. 
طالبی‌نژاد به مشکلات مادی، خانه نشینی پیشکسوتان انیمیشن و معطوف شدن توجه انیمیشن‌سازان به جشنواره‌های جهانی اشاره کرد و گفت: همه چیز دست به دست هم داده تا انیمیشنی ساخته نشود تا منتقد آن را نقد کند. 
این منتقد افزود: من باید یک اثر ایرانی که در کشورم به نمایش درآمده را نقد کنم تا بتوانم بر تولید انیمیشن تاثیر بگذارم، وگرنه نمی‌شود مدام به آثار خارجی اشاره کرد و از جذابیت‌های آن‌ها گفت یا همیشه از شرایط موجود بر انیمیشن کشور انتقاد کرد.
طالبی‌نژاد حتی برگزاری یک جشنواره موثر در حوزه انیمیشن را نیز مشروط دانست و گفت: جشنواره‌های تخصصی در حوزه انیمیشن از جمله جشنواره پویانمایی تهران، زمانی موفق خواهد بود که نقش بخش خصوصی در کنار بخش دولتی و اداری در برگزاری آن پررنگ‌تر شود.
وی توضیح داد: برگزاری جشنواره در مناسبات اداری و دولتی یک حرکت دورانی است و ممکن است به مقصد نرسد. برای موفق بودن جشنواره پویانمایی تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در نقش متولی ظاهر شود و انیماتورها اجرای جشنواره را برعهده داشته باشند تا جشنواره ثمربخش باشد. 
این منتقد درباره حمایت کانون از آثار فاخر و خلاقانه گفت: چرخه فعالیت سینمای انیمیشن نیازمند آثار گوناگون است. در این چرخه هم به فیلم‌های فاخر و خلاقانه نیاز هست و هم به فیلم‌های هنری، تجاری، کوتاه، بلند، آموزشی، کاربردی و حتی فیلم‌های تبلیغاتی. 
وی حمایت دولت از انیمیشن را در سه زمینه موثر دانست و افزود: سرمایه‌گذاری برای ساخت انیمیشن، دعوت از هنرمندان سرشناس و مجرب و ارایه خدمات و امکانات بهترین اقداماتی است که دولت می‌تواند در زمینه رشد انیمیشن انجام دهد و وقتی انیمیشن در کشورمان رشد داشته باشد می‌توان با نقد برای آن جریان سازی کرد یا موجب ارتقای این هنر شد./ص


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.