برگزاري کنگره "ادبی پیامبر (ص) در شعر و ادب فارسی و مالایی" در اندونزي

کنگره ادبی "پیامبر (ص) در شعر فارسی و مالایی" با حضور شخصیت های ادبی برجسته اندونزیایی و مالزیایی در سالن مجموعه فرهنگی هنری تامان اسماعیل مرزوقی جاکارتا برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از  اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين كنگره كه با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، انجمن دوستی ایران واندونزی و شهرداری جاکارتا ،6 اسفندماه به مدت دو روز برگزار شد، در ابتداي مراسم پروفسور "عبدالهادی" ،دبیر انجمن دوستی ایران واندونزی و از شعرای بزرگ وبرجسته اندونزیایی طی سخنانی هدف از برپایی این کنگره ادبی را تقویت همکاریها ی فرهنگی ادبی دو کشور بزرگ واسلامی ایران واندونزی واحیاء مشترکات فرهنگی دو کشور خواند و خاطر نشان ساخت: مدائح نبوی ص همواره مورد توجه شعرای بزرگ فارسی گو و مالایی زبان بوده و برپایی این کنگره ادبی فرصت مناسبی است جهت بیان حس و درک مشترک شعرای دو کشور از شخصیت پیامبر (ص) اسلام .
"فرازنده "سفیر کشورمان نیز در سخناني عشق ورزی و محبت را اساس و پایه دین اسلام خواند و خاطر نشان ساخت: عشق خداوند  به مخلوقاتش و انسانها و  عشق ومحبت پیامبر ص نسبت به انسانها تجلی بعد رحمانی دین بشمار می رود و همه مسلمانان در طول تاریخ نیز از طریق فرهنگ وادب ؛هنر وسنت های مذهبی و آئینی ارادت ومحبت خود را به پیامبر ص که مظهر رحمت و عشق و زیبایی هاست نشلان می دهند .
 
وی با اشاره به سنت های رایج در ایران اسلامی و کشور اندونزی در خصوص میلادالنبی ص جشن های میلادالنبی ص ،در اندونزی را  فرصت مناسبی جهت تقویت مشترکات فرهنگی و دینی بین دو ملت برشمرد.
دکتر" نادری منش" معاون وزیر علوم ،تحقیقات وفناوری کشورمان نیز در مراسم افتتاحیه این این کنگره طی سخناني به تشریح اخلاق نبوی (ص) وضرورت های الگو پذیری و پیروی مسلمانان از این شخصیت بزرگ پرداخت و یادآوری شد: جمهوری اسلامی ایران طی سی واندی سال گذشته با الگو گیری و پیروی از سیره نبوی ص در مسیر دفاع از مظلوم ، عشق ومحبت به اهل البیت (ع) و همچنین عمل به اسلام در چارچوب حکمت ،عقلانیت و علم و معرفت گام برداشته است .
دکتر "مصطفی اشرف" معاون شهردار جاکارتا ودبیر بنیاد فرهنگی شهرداری جاکارتا در سخناني با اشاره به اهمیت مناسبت میلاادالنبی (ص) در فرهنگ اسلامی اندونزی ، به تاریخ روابط فرهنگی ایران واندونزی اشاره کردوافزود: نشر اسلام وفرهنگ اسلامی اندونزی از عرفان وادب فارسی تاثیر پذیرفته و شعرا وعرفای   بزرگ ایرانی همانند مولوی ، غزالی ،سهروردی  در میان مردم اندونزی شناخته شده ومورد احترام بوده وشعرای اندونزیایی از جریان های عرفانی وادبی ایران همواره تاثیر پذیرفته اند.
 
در ادامه مراسم پروفسور "بخاری لوبیس" از چهره های ادبی وعلمی مالزی و پروفسور عبدالهادی از اندونزی ،دکتر "سبستین" از فارغ التحصیلان اندونزیایی  رشته زبان وادبیات فارسی دانشگاه تهران ، "قنبری" از اساتید ادبیات از کشورمان و "ربانی" رایزن فرهنگی ، به قرائت اشعاری از شعرای بزرگ مالایی و فارسی در مدح پیامبر( ص) اعظم پرداختند.
در ادامه گروه های هنری اندونزیایی شامل گروه سمن از آچه و گروه بتاوی از جاکارتا  و همچنین گروه موسیقی عرفانی و سنتی  طراز از جمهوری اسلامی ایران به اجرای قطعاتی از موسیقی عرفانی وهمچنین نمایش سمن که میراث فرهنگی مشترک ایران واندونزی است پرداختند.
گروه بتاوی نیز قطعاتی از ترجمه اندونزیایی اشعار مولانا را اجرانموده و گروه موسیقی اعزامی از کشورمان نیز به مولودی خوانی و اجرای قطعاتی عرفانی از موسیقی اصیل ایرانی پرداختند.
در دومين روز کنگره  سخنرانانی از جمهوری اسلامی ایران ، اندونزی ،مالزی ،افغانستان وترکیه پیرامون موضوع سمینار به ارائه مقاله وسخنرانی پرداختند.
در اولین نشست این سمینار پروفسور "بخاری لوبیس "از مالزی ، دکتر "بصری حسن" ازادباء و استاد  دانشگاه اندونزی ،پروفسور "عبدالهادی" از شعرای برجسته اندونزیایی و استاد فلسفه وعرفان دانشگاه پارامدینه ،و دکتر "فوادگ از دانشگاه پارامدینه ،مقالات خود را پیرامون تاریخچه مدیحه سرایی و مدائح نبوی در شعر و ادب مالایی ،تاثیر تصوف در منابع مدائح نبوی (ص) در زبان مالایی ، تاثیر هند ومصر وایران در سنت ها و اشعار مربوط به مدح نبوی (ص) در فرهنگ وادب مالایی ، مولودی خوانی در جاوه وسوماترا ،تاثیر پذیری تاج السلاطین ،اثر برجسته ادبی قرن 16 مالایی از سنایی و خاقانی ،ارئه دادند.
 
اجرای تواشیح خوانی گروه مدح النبوی (ص) از ترکیه که با اشعاری از مولانا و فضولی به اجرای برنامه پرداخته بودند و همچنین سخنرانی "زکریا" احکم سفیر ترکیه در جاکارتا و "غلام سخا غیرت" سفیر افغانستان در جاکارتا پیرامون سنت های مولودالنبی (ص) و مدئحه خوانی در ترکیه و افغانستان ،دیگر برنامه های اجراشده در دومین روز کنگره ادبی بود.
 
برگزاري شب شعر و مراسم اختتاميه كنگره
كنگره با حضور شعرای نامی وبرجسته اندونزی وهمچنین اعضای انجمن ادبی وشعرای اندونزی ،ایرانیان مقیم ، مراسم شب شعر با موضوع پیامبر رحمت( ص) برگزار شد.
در مراسم اختتامیه کنگره ادبی و دوروزه پیامبر (ص) در شعر وادب فارسی و مالایی معاون وزیر فرهنگ اندونزی طی سخنانی ، شعر وادب را بیان احساس و تمایلات فرهنگی ودینی یک جامعه خواند که نقش عمده ای در فرهنگ سازی برعهده دارد.
 
معاون وزیر فرهنگ وآموزش اندونزی حضور گروههای فرهنگی وهنری جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا را فرصت مناسبی جهت معرفی هر چه بیشتر فرهنگ عمیق و ریشه دار ایرانی اسلامی خواند و با اشاره به همکاری های مشترک این وزارتخانه با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد هفته فرهنگی اندونزی در تهران بزودی برگزار خواهد شد.
فرزنده سفیر کشورمان نیز در مراسم اختتامیه این برنامه فرهنگ را بستر اصلی مناسبات دو کشور بزرگ ایران واندونزی برشمرد وابراز امیدواری کرد انجمن دوستی ایران واندونزی بتواند با گسترش وتقویت فعالیتهای خود به ایفاء  نقشی شایسته درتقویت مناسبات دو کشور بپردازد.
اجرای قطعاتی از موسیقی ایرانی توسط هنرمندان اعزامی از کشورمان از دیگر برنامه های اجراء شده در مراسم اختتامیه کنگره ادبی پیامبر (ص) در شعر وادب فارسی و مالایی بود. 

رونمایی از ترجمه اندونزیایی مثنوی مولانا
همزمان با برپایی اين کنگره ادبی از ترجمه گزیده اشعار مولانا که توسط پروفسور عبدالهادی از شعرای بزرگ اندونزیایی به زبان اندونزیایی برگردانده شده وتوسط این نمایندگی چاپ ومنتشر شد ، طی مراسمی در حاشیه کنگره ادبی رونمایی شد.
 
ترجمه و چاپ ترجمه گزیده اشعار شعرای فارسی در مدح پیامبر (ص)
در ادامه معرفی ونشر فرهنگ وادب فارسی کشورمان وهمزمان با برپایی کنگره ادبی پیامیر (ص) در شعر وادب فارسی ، اشعار ده تن از شعرای برجسته کشورمان که در مدح پیامبر ص سروده اند توسط این نمایندگی  به زبان اندونزیایی ترجمه و منتشر شد. این اثر ارزنده توسط دکتر سبستین فارغ التحصیل ادبیات فارسی دانشگاه تهران ، به زبان اندونزیایی برگردانده شده است .
 
برپایی نمایشگاه عکس با موضوع فرهنگ وتمدن اسلامی ایرانی
 همزمان با برپایی اين کنگره ادبی ،نمایشگاه عکس دو روزه ای نیز با ارائه 160 اثر از تصاویر زیبا در معرفی جاذبه های فرهنگی ،گردشگری ،مردم شناسی وفرهنگ در ایران اسلامی برگزار گردید که مورد استقبال قرار گرفت ./ي2
 
برچسب ها: کنگره ، پیامبر ، شعر ، ادب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار