در بیانیه‌ای مطرح شد

انتقاد مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به عدم اعطای مجوز

هیئت مؤسس مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فردوسی مشهد با صدور بیانیه‌ای از عدم اعطای مجوز به این تشکل دانشجویی انتقاد کرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فردوسی مشهد با صدور بیانیه‌ای نسبت به عدم اعطای مجوز و عدم ابلاغ پاسخ کتبی اعتراض کرد.

متن کامل بیانیه هیئت موسس مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فردوسی مشهد به شرح ذیل است:

پس از گذشت قریب به 4 ماه از طی روند قانونی هیئت مؤسس "مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فردوسی مشهد" مبنی بر تشکیل مجمع دانشجویان عدالتخواه در دانشگاه فردوسی مشهد و پس از گذشت 3 ماه از مهلت قانونی هنوز پاسخ کتبی هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی در دانشگاه به هیئت مؤسس ابلاغ نشده است و به دلیل اینکه پیگیری‌های مداوم و قانونی دانشجویان در فضای دانشگاه که خاستگاه اصلی مطالبات دانشجویی ست بی‌پاسخ مانده‌است بر آن شدیم تا سخن خود را در فضای گسترده‌تری مطرح کنیم، امید که صدایمان شنوایی داشته باشد.

طبق دستورالعمل اجرایی آئین نامهٔ تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده 1- بند1 دریافت درخواست کتبی هیئت مؤسس متقاضی تشکل اسلامی و طرح آن در جلسات رسمی و ابلاغ نظر هیئت نظارت در مهلت قانونی به صورت مکتوب به تشکل اسلامی از وظایف هیئت نظارت دانشگاه شمرده شده است و در ماده 4-بند 1 همین آئین نامه آمده است بررسی صلاحیت اعضای هیئت مؤسس و اعلام کتبی اعتقاد و التزام عملی به اسلام٬ولایت فقیه و قانون اساسی برای احراز شرایط مندرج در بند 3 آیین نامهٔ تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مکفی است به جز مواردی که هیئت نظارت دانشگاه خلاف این ادعا را بر اساس شواهد و قرائن و بر اساس مستندات قابل قبول احراز نماید.

و بند 6 همان ماده بیان می‌کند مدت مجاز برای مکاتبات و انجام مراحل بررسی صلاحیت هیئت مؤسس توسط هیئت نظارت دانشگاه٬ حداکثر یک ماه از تاریخ در خواست کتبی است و هیئت نظارت موظف است ظرف مدت پانزده روز کاری پس از اتمام مراحل بررسی در صورت تایید صلاحیت هیئت مؤسس نسبت به صدور موافقت اصولی و در صورت عدم تایید نسبت به اعلام کتبی دلایل رد صلاحیت به صورت طبقه بندی شده با امضای دبیر هیئت نظارت دانشگاه اقدام نمایند.

لازم به یادآوری است که در سال 86 هم، نامه هیأت مؤسس تشکل به هیأت نظارت دانشگاه تقدیم شد که متأسفانه بعد از گذشت 75 روز به دلیل نه کتبی بلکه شفاهی«نبود فضای کافی و اتاق برای تشکل» از گرفتن مجوز محروم ماند! حال آنکه همه ما می‏دانیم بر طبق آیین نامه نداشتن فضای کافی و اتاق نمی‏‌تواند دلیل رد یا قبول درخواست تشکیل یک تشکل باشد. البته آخرین درخواست هیئت مؤسس به هیئت نظارت دانشگاه نیز در آبان ماه سال 91 ارسال شده است.

جای بسی تاسف است که پس از طی این مرحله نیز همچنان این دانشجویان برای احقاق حق خود براساس قانون به پاسخ روشنی، از طرف هیئت نظارت دانشگاه، دست نیافته‌اند.

این مستندات تنها این سؤال را در اذهان دانشجویی باقی گزارده است که مسئولان ذیربط دانشگاه فردوسی مشهد با کدام حکم شرعی و قانونی از اختیارات خود برای اقدامات غیر قانونی و محروم کردن دانشجویان از حق قانونی خود که فعالیت سیاسی در فضای دانشگاهی و تشکیل تشکل‌های اسلامی ست٬ استفاده کرده‌اند؟

و طبیعی ست که سؤال زیر در اذهان جامعه دانشگاهی ما بی‌پاسخ خواهد ماند که:

وقتی مدیران امروز کشور که در فضای شکل گیری قانون مداری نفس کشیده‌ و قد کشیده‌اند این چنین آسوده خاطر قانون را نادیده می‌گیرند٬ نسل سوم و چهارم انقلاب که در این هوای بی‌قانونی نفس می‌کشند و قد می‌کشند چه بر سر فرهنگ قانون مداری نسل‌های بعد خواهند آورد؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار