اذعان المانيتور:

افزايش نفوذ و تاثيرگذاري ايران در منطقه

"ناصف حيتي" در مقاله جديدي تحت عنوان "پيشنهاد براي شركت جمهوري اسلامي ايران در شوراي همكاري خليج فارس" كه در پايگاه تحليلي "المانيتور" منتشر شده، به پيشنهاد جديدي امير قطر در مورد لزوم حضور جمهوري اسلامي ايران در شوراي همكاري خليج فارس پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور، نويسنده با اشاره به "غير قابل منتظره" بودن پيشنهاد كشور قطر براي حضور جمهوري اسلامي ايران در شوراي همكاري خليج فارس به قدرت كشورمان اذعان مي كند مي نويسد "در تاريخ 11 فوريه، "حمد بن جاسم بن جابر آل ثاني" امير قطر در نشست آكادميك كويت اظهار داشت كه نشست شوراي همكاري خليج فارس بايستي با حضور جمهوري اسلامي ايران آغاز به كار نمايد." 

نويسنده در ادامه به علل طرح چنين پيشنهادي از سوي امير قطر مي پردازد و مي افزايد "نخستين مسئله آنست كه در پيشنهاد جديد امير قطر آمده كه نام اين سازمان به "شوراي همكاري خليج فارس + جمهوري اسلامي ايران" تغيير يابد تا امكان مشاوره و مذاكره ميان طرفين ايجاد شود. دومين نكته آنكه امير قطر در حالي اين پيشنهاد را ارائه داده كه قطر و هم پيمانانش در سوريه در مقابل دولت ايران قرار گرفته اند و اين پيام ظريفي از سوي امير قطر در اوج تنش ميان قطر و ايران در سوريه به جمهوري اسلامي ايران بوده است. 

يكي ديگر از علل آن بوده كه روابط ميان آمريكا و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس تا حدودي سرد شده است و آنان دريافته اند بايد روابط خود را با ايران بهبود بخشند. 

اين در حاليست که از سوي ديگر بايستي اشاره كرد كه بخشي از كشورهاي عضو ارتجاع عرب كه در اين شورا نيز عضويت دارند از حضور ايران در شوراي همكاري خليج فارس هراس دارند. 

نويسنده در ادامه مي افزايد "من گمان نمي كنم كه اين ايده در آينده نزديك قابل تحقق باشد. براي اجرايي شدن اين ايده مي بايستي كشور عراق نيز در آن شورا حضور يابد. با اين حال اين پيشنهاد گام عملي خوبي براي افزايش تعامل و همكاري ميان ايران و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس است. مي توان پيشنهاد جديد امير قطر را با نمونه اي تاريخي مقايسه نمود و آن ايجاد كنفرانس امنيتي و همكاري در اروپا در دوره جنگ سرد بوده است." 

نويسنده معتقد است كه پيشنهاد جديد امير قطر براي حضور كشورمان در شوراي همكاري خليج فارس از پيشنهادات پيشين مشابه مطرح شده مفيدتر است و در اين باره مي افزايد "پيش از اين نيز "عمرو موسي" دبيركل پيشين اتحاديه عرب پيشنهاد داده بود كه همسايگان كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج فارس نيز در آن شورا همكاري داشته باشند. اما اين پيشنهاد تا حد زياد بلندپروازانه بود و در زمان مطرح شده خود متوقف شد." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار