مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای سازنده ملامین خبرداد؛

افزایش 220 درصدی قیمت مواد اولیه تولید ظروف ملامینی

مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای سازنده ملامین، گفت: افزایش 220 برابری قیمت مواد اولیه و واردات ملامین های چینی بی کیفیت باعث افزایش قیمت تمام شده و تهدید جایگاه ایران در بازارهای داخلی و خارجی شده است.

فضل الله نصیری در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با انتقاد از سیاست دولت در حمایت از تولیدکنندگان داخلی، اظهار داشت: تعداد واحدهای تولیدی تولیدکنندگان ملامین و فرآورده های وابسته از 375 واحد امروز به 14 واحد کاهش یافته است که تنها با 55 تا 60 درصد ظرفیت تولید به حیات خود ادامه می دهند.

وی با اشاره به اینکه ایران در حوزه تولید ملامین جزء سه برند برتر جهان است، ادامه داد: متأسفانه اشباع بازار داخل از تولیدات چینی با کیفیت بسیار پایین و محصولات ساخته شده از مواد اولیه غیرقابل استفاده در ظروف غذاخوری اصلی ترین عامل افت عرضه تولیدات داخلی در ایران است.

وی افزود: اکثر ملامین های وارداتی از چین از مواد اولیه ای ساخته می شود که ما در ایران از این مواد برای تولید کلید، پریز و زیرسیگاری و محصولاتی از این دست استفاده می کنیم، ظروف وارداتی از چین در بلند مدت ضرر و زیان و تبعات جبران ناپذیری بر سلامتی مصرف کنندگان دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای سازندگان ملامین و فرآورده های وابسته، تغییر ذائقه و فرهنگ مصرفی مردم، تبلیغات سوء علیه ملامین، واردات ملامین های وارداتی ارزان قیمت بدون کیفیت از چین را سه عامل اصلی مغفول ماندن تلاش های صورت گرفته در جهت احیاء جایگاه ملامین تولید داخل دانست و تأکید کرد: در صورت تداوم این روند باید منتظر تعطیلی تمام و کمال واحدهای تولیدکننده ملامین در کشور باشیم.

وی در خصوص رزومه ملامین ایران، خاطرنشان کرد: طی سال های نچندان دور ملامین ایران به 91 کشور جهان صادر می شد اما امروز به دلیل سیاست های غلط متولیان امر در بحث مدیریت بازار داخل و حمایت از تولیدکننده ایرانی، جایگاه خود را در حد چند کشور انگشت شمار تنزل داده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات ملامین طرف های تجاری ایران شامل چند کشور انگشت شمار از آفریقا و آمریکای لاتین می شود و برخی کشورها اعم از زامبیا، موزابیک و کلمبیا که در زمینه انتقال دانش فنی و انتقال تجربه  و تخصص با ایران ارتباط کاری دارند.

نصیری نوآوری، بالا بودن کیفیت ملامین های تولید داخل، تنوع در فرم قالب ها، طرح و رنگ را از جمله مزیت های ملامین های ایرانی برشمرد و اظهار داشت: بالا بودن قیمت مواد اولیه، انحصارگری در این حوزه، هزینه های ناشی از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها، هزینه های جانبی عرضه محصولات  تولیدی، افزایش هزینه های نیروی انسانی، عدم تحقق وعده های تشویقی دولت در حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده چالش ها در حوزه ملامین را شامل می شود که منجر به از دست رفتن جایگاه ایران در بازارهای جهانی شده است.

وی رشد 220 درصد قیمت مواد اولیه تولید ملامین طی سال 91 را دلیل اصلی بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدات ایرانی در رقابت با محصولات خارجی عنوان و تأکید کرد: تولیدکننده و تجار ایرانی قدرت رقابت در بازار داخل و خارج را ندارد ضمن اینکه واردکنندگان و عرضه کنندگان کالاهای چینی در داخل هم هیچ تعهدی نیست به تولید داخل و مشتری ندارند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای سازندگان ملامین و فرآوردهای وابسته گفت: در شرایط موجود چاره ای نداریم جز تغییر میکانیزم تولید از ظروف ملامین به استفاده از رزین شیمیایی در تولید MDF و صنایعی از این دست که کاربرد بیشتری دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار