شکست تحریم های غربی در راه است؟

این در حالی است که به گفته همه اقتصادی ها ، ایران موفق شده که در مبادلات اقتصادی خود با کشورهای آسیایی، چین، روسیه و... به جای دلار، ریال و سایر پول های غیر دلاری را جایگزین نماید و گشایش اعتبار نیز در چارچوب همکاری های دیگری سامان گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کشورهای غربی، گروه مذاکره کننده ۵+۱ و حتی کاخ سفید واشنگتن، به این نتیجه رسیده اند که بدون راهکار دیپلماسی و مذاکره با ایران نمی توانند از طریق افزایش فشار سیاسی، تحریم اقتصادی وتهدید به ماجراجویی وجنگ، ایران را وادار به عقب نشینی از حقوق خود کنند.

براین اساس، اخیرا گروه مذاکره کننده ۵+۱ از نامه ایران برای ادامه مذاکرات استقبال کرده است و این مذاکرات از اردیبهشت سال آینده در ترکیه ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که به گفته همه اقتصادی ها ، ایران موفق شده که در مبادلات اقتصادی خود با کشورهای آسیایی، چین، روسیه و... به جای دلار، ریال و سایر پول های غیر دلاری را جایگزین نماید و گشایش اعتبار نیز در چارچوب همکاری های دیگری سامان گرفته است. در نتیجه نرخ طلا و ارز کاهش یافته و شاخص بورس نیز رو به افزایش گذاشته است و بنابراین غرب می داند وقت این است که تحریم ها شکسته شود.

تبعات این ماجرا از همین دیروز شروع شده است چرا که روز گذشته در حالي شركت توتال فرانسه و اني ايتاليا خواستار ورود مجدد به صنعت نفت ايران شدند كه چندي پيش به دليل فشارهاي آمريكا و اتحاديه اروپا از صنعت نفت ايران خداحافظي كرده بودند. اين شركت‌ها كه در اوج هياهوي رسانه‌اي غرب، ايران را ترك كرده بودند، اين بار در سكوت خبري رسانه‌هاي خارجي در حال مذاكره براي بازگشت هستند.

اما این خبر در حالی اعلام شد كه پايگاه اينترنتي بيزينس استاندارد نيز در گزارشي اعلام كرد تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران طرح‌هاي توسعه‌اي پالايشگاه‌هاي هندي را با مشكل مواجه كرده است.

به گفته منابع رسمي هند، طرح توسعه پالايشگاه چناي پتروليوم هند به ظرفيت ۸۰۰ هزار بشكه در روز احتمالا با توجه به عدم تمايل شركت‌هاي اروپايي براي ارائه مجوز فني مورد نياز واحدهاي با ظرفيت شش ميليون تن به بالا، به مشكل بر‌خواهد خورد. شركت چناي به همراه شركت مانگالور از ۶‌فوريه كه تحريم‌هاي جديد آمريكا عليه ايران اعمال شده، در زمينه مسائل بيمه‌اي با مشكل مواجه بوده‌اند.

شركت مانگالور بزرگ‌ترين واردكننده هندي نفت ايران است و شركت ملي نفت ايران بيش از ۱۵ درصد سهام شركت چناي پتروليوم را در اختيار دارد. به گفته يك منبع آگاه، شركت‌هاي اروپايي به شركت چناي پتروليوم گفته‌اند در صورت تداوم تحريم‌ها، گرفتن مجوز فني مورد نياز مشكل خواهد بود.

در همين حال، اي‌اس‌باسو، مديرعامل شركت چناي پتروليوم گفت: قرارداد بيمه ما تا ماه سپتامبر اعتبار دارد و آنها تمايلي به تمديد بيمه اتكايي پالايشگاه ندارند، اما مشكل مهم ديگر در مورد تامين مجوز فني مورد نياز براي واحدهاي جديد است. اكثر اين شركت‌ها اروپايي هستند و معلوم نيست كه به ما خدمات ارائه خواهند داد يا نه. از سوي ديگر، نگراني‌هايي نيز در مورد تامين كاتاليست‌هاي فني مورد نياز واحدهاي موجود از شركت‌هاي اروپايي وجود دارد. شركت چناي قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ - ۲۰۱۸، حدود ۶ ميليون تن به ظرفيت پالايش خود اضافه كند.

اخيرا، گزارش‌هايي منتشر شده كه نشان مي‌دهد دولت هند قصد دارد پالايشگاه‌هاي اين كشور كه با نفت ايران كار مي‌كنند و به دليل تحريم‌ها با مشكلات بيمه‌اي مواجه شده‌اند را بيمه كند.
برچسب ها: تحریم ، غرب ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.