همه فروشنده سكه و ارز شدند

از روز يكشنبه كه آهنگ كاهش قيمت ارز و سكه در بازار شروع شده است، بسياري از افراد و صرافان به خاطر ترس از ارزاني بيشتر ارزهاي خود را وارد بازار كرده‌اند و حالا همه فروشنده شده‌اند. اين موضوع در كنار مباحث سياسي باعث شده فعلاً بازار آرامي را در پيش روي داشته باشيم. البته برخي ديگر نيز مدعي‌اند كه كاهش اين روزها اگر با حوادث جدي و عملي همراه نباشد، شايد دوباره نمودار افزايش قيمت را در بازار شاهد باشيم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دست‌اندركاران بازار ارز معتقدند كه تحولات سياسي، تزريق ارز به بازار و راه‌اندازي سامانه كنترلي توسط وزارت اطلاعات، قيمت‌ها در بازار ارز را تا پايان سال به سراشيبي و كاهش بيشتر سوق مي‌دهد.
از سوي ديگر ايرنا گزارش داد: صرافان پيش‌بيني مي‌كنند با توجه به تحولات موجود نرخ دلار تا پايان هفته جاري حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان ديگر كاهش يابد.
با توجه به اينكه سقوط قيمت انواع سكه و ارز در بازار به صورت لحظه‌اي است، بازار ارز و سكه با تعداد زياد فروشندگان مواجه شده كه البته افزايش عرضه نيز در كاهش قيمت‌ها تأثيرگذار است.
يكي از فعالان بازار ارز در گفت‌و‌گو با ايرنا گفت: بيشتر صرافان عمده بازار با توجه به پيش‌بيني كاهش قيمت‌ها در هفته جاري ارزهاي خود را در روزهاي گذشته در بازار عرضه كرده و به اصطلاح صرافان «خود را خالي» كرده‌اند. 

وي ادامه داد: صرافان هم اكنون نيز به دليل افت لحظه‌اي قيمت‌ها رغبتي براي معاملات و به‌خصوص خريد از مشتريان ندارند و همين امر سبب شده تا ميزان معاملات عمده در اين بازار كاهش چشمگيري داشته باشد.
اين فعال بازار ارز با بيان آنكه بازار در روزهاي كنوني تنها نياز خرد افراد را تأمين مي‌كند، اظهار داشت: صرافان مستقر در ميدان فردوسي تا چهار‌راه استانبول در روزهاي جاري معتقدند به دليل كاهش لحظه‌اي قيمت‌ها ريسك معاملات بالاست.
وي گفت: نوسان قيمت‌ها در هفته جاري سبب شده تا برخي از صرافان در مدت زمان تنها يك ساعت ميليون‌ها تومان متضرر شوند. 

همچنين صرافان مي‌گويند سامانه كنترلي وزارت اطلاعات كه در دستگاه‌هاي اجرايي براي كنترل بازار ارز ايجاد شده نيز در روزهاي آتي تأثير زيادي را بر بازار خواهد گذاشت.
در همين حال، قيمت ارزهاي معتبر يك‌شنبه حدود ۱۰ درصد نسبت به هفته‌هاي اخير كاهش يافته است. 

فعالان بازار ارز معتقدند كه اين بازار در روز جاري با قيمت‌هايي پايين‌تر از روز گذشته باز مي‌شود.
همچنين در پي سقوط قيمت ارز در بازار، قيمت انواع سكه نيز با كاهش شديدي مواجه شده است. قيمت هر قطعه سكه تمام طرح قديم يك‌شنبه يك ميليون و ۳۳۰ هزار تومان، هر قطعه سكه تمام طرح جديد يك ميليون و ۳۶۰ هزار تومان، نيم سكه ۶۸۰ هزار تومان، ربع سكه ۴۳۸ هزار تومان و سكه گرمي ۳۰۵ هزار تومان بود. 

همچنين بانك مركزي ديروز (دوشنبه) نرخ انواع ارز را در مركز مبادلات ارزي اعلام كرد كه بر اين اساس نرخ دلار نسبت به روز يك‌شنبه افت و قيمت پوند و يورو رشد داشت.
نرخ دلار امريكا ديروز در مركز مبادلات ارزي با دو ريال كاهش، ۲۴ هزار و ۵۴۳ ريال و بهاي هر پوند با ۱۲ ريال رشد ۳۶ هزار و ۹۰۹ ريال تعيين شد.
قيمت يورو نيز ديروز در مركز مبادلات ارزي با ۵‌ريال رشد نسبت به روز يكشنبه ۳۱ هزار و ۹۶۶ ريال اعلام شد. 

مركز مبادلات ارزي، نرخ فرانك سوييس را براي ۲۶ هزار و ۵۸ ريال، كرون سوئد را ۳هزار و ۸۱۵ ريال، روپيه هند را ۴۴۷ ريال، درهم امارات را ۶ هزار و ۶۸۲ ريال، يكصد ين ژاپن را ۲۶ هزار و ۳۰۰ ريال و لير تركيه را ۱۳ هزار و ۶۴۱ ريال تعيين كرده بود.
نكته جالب در تحولات اخير تأثير پررنگ‌تر سخنان مردان سياسي نسبت به مرد اول بازار پولي يعني بهمني بود. بهمني هر چه سخنراني كرد تأثير منفي داشت اما يك سخن وزير امور خارجه تأثير بسيار مثبتي بر بازار داشت.
برچسب ها: ارز ، سکه ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار