هشدار رئیس سابق آژانس به غرب

هانس بلیکس: اشتباه عراق را در خصوص ایران تکرار نکنید

ده سال پس از تجاوز آمریکا به عراق، هانس بلیکس، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قدرت‌های جهانی هشدار داده است که اشتباه عراق را در خصوص ایران تکرار نکنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران «میدل ایست آنلاین» گزارش داد: هانس بلیکس، دیپلمات 82 ساله سوئدی خطاب به گروهی کوچک از روزنامه‌نگاران در دوبی ضمن اشاره به اینکه «حافظه‌ها ضعیف‌اند»، گفته است: «خاطرات شکست و اشتباهات تراژیک عراق به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شوند.»

وی افزود: «در خصوص عراق، تلاشی از سوی برخی کشورها برای ریشه‌کن کردن تسلیحات کشتار جمعی غیرموجود انجام شد و امروز نیز صحبت از آن است که در خصوص ایران هم مقاصدی ریشه‌کن شوند که ممکن است وجود نداشته باشند. امیدوارم چنین چیزی پیش نیاید.»

هانس بلیکس از سال 2000 میلادی تا سال 2003، ریاست بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق را برعهده داشت و مسوولیت یافتن تسلیحات کشتار جمعی که آمریکا و بریتانیا ادعا می‌کردند صدام حسین آنها را مخفی می‌کند بر عهده او بود.

چنین تسلیحاتی در عراق هرگز یافته نشد و توجیه معقولی برای جنگی که هزاران عراق و خارجی را به کشتن داد، به‌دست نیامد. بلیکس آن زمان بارها خواستار آن شده بود که پیش از حمله به عراق، بازرسی‌های بیشتری از این کشور صورت پذیرد.

پس از تجاوز به عراق در سال 2003، کاخ سفیر 1000 بازرس تسلیحاتی را به عراق فرستاد که موفق به سافتن هیچ سلاح ممنوعه‌ای نشدند.

هانس بلیکس افزوده است: «درست است که مذاکرات دیپلماتیک سال‌هاست به طول انجامیده و نتایج چندانی دربر نداشته اما برخی تصور می‌کنند که اقدام جنگ‌طلبانه می‌تواند مشکل را حل کند.»

بلیکس تاکید کرده است که جنگ می‌تواند به شعله کشیدن آتش در تمام منطقه بیانجامد. وی همچنین تاکید کرده که هرچند تهدید بعضا به دیپلماسی کمک می‌کند اما بعضی وقت ها هم به ضرر دیپلماسی تمام می‌شود.

برچسب ها: ایران ، غرب ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.