با توجه به درخواست بازديد کننده هاي دريچه؛

اطلاعات کاربردي در مورد وایمکس/ وايمکس چيست؟

نیاز انسان به ارتباط با دنیای فناوری اطلاعات و مستقل کردن این نیاز از محدودیتهای مکانی و زمانی را شاید بشود اصلی ترین عامل اختراع فناوری های بی سیم دانست. این نیاز باعث شد تا فناوریهای بی سیم زیادی اختراع بشود.

به گزارش خبرنگار دریـچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلفن ثابت در سطح کشور ما آن قدر گسترده هست که تقریباً میشود گفت خط تلفن ثابت در همه نقاط مسکونی کشور عزیزمان در دسترس هست . اما به دلیل یک سری محدودیتهای فنی ، امکان ارائه سرویس اینترنت پرسرعت ADSL روی همه خطوط تلفن ثابت وجود ندارد. یکی از فناوریهایی که به نوعی میتواند این نقص را جبران کند، وایمکس هست.

نیاز انسان به ارتباط با دنیای فناوری اطلاعات و مستقل کردن این نیاز از محدودیتهای مکانی و زمانی را شاید بشود اصلی ترین عامل اختراع فناوری های بی سیم دانست. این نیاز باعث شد تا فناوریهای بی سیم زیادی اختراع بشود. اما آنچه که این فناوری ها را از هم متمایز می کند، سرعت و محدوده پوشش آنهاست. در این بین وایمکس (WiMax : Worldwide Interoperability for Microwave Access) به عنوان یک فناوری موفق در عرصه ارتباطات بی سیم، توانسته از لحاظ سهولت دسترسی، پهنای باند وسیع ، ظرفیت خدمات دهی و پوشش شبکه رادیویی، عملکرد خوبی داشته باشد.

جالب است بدانید که یکی از دلایل محبوبیت این فناوری، نقشه ای است که وایمکس موقع بروز حوادث غیر مترقبه ایفا کرده. بعد از سونامی سال 2004 در سوماترا ی اندونزی، یا طوفان کاترینای سال 2005 در آمریکا، وایمکس تنها راه ارتباطی بین بازمانده ها بود.

به جز این مورد، محبوبیت وایمکس دلایل فنی خودش را هم دارد. وایمکس بی سیم هست و امکان دسترسی به اینترنت را در حال حرکت فراهم میکند. بی نیاز بودن از سیم کشی، باعث شده تا هزینه وایمکس هم کاهش پیدا کند. امنیت بالا با استفاده از استانداردها و روشهای جدید رمز کردن اطلاعات و همینطور پشتیبانی از خدمات ارزش افزوده ای مثل وُیپ هم، از دلایلی دیگر موفقیت وایمکس هست.

برای اینکه منطقه ای تحت پوشش سرویس وایمکس قرار بگیرد، لازم هست تا بسته به مساحت و شرایط جغرافیایی آن منطقه، تعدادی آنتن ثابت یا سیار وایمکس در منطقه نصب بشود.


آنتهای ثابت وایمکس در شرایط ایده آلی که مانع سر راه آنها نباشه می توانند تا شعاع 50 کیلومتری اطراف محل نصب را پوشش بدهند. این منطقه برای ایستگاه های سیار ، بین 5 تا 15 کیلومتر هست. اما در محیط های شهری شلوغ که معمولاً موانعی مثل ساختمان های بلند، در مسیر بین آنتن فرستنده تا گیرنده قرار دارند، برد مفید آنتن ها بین 6 تا 9 کیلومتر هست. با این حال، این منطقه پوشش باز هم آن قدر وسیع هست که حتی شهر بزرگی مثل تهران هم با نصب تعداد کمی آنتن وایمکس ، تحت پوشش قرار بگیرد. همین موضوع یکی از دلایل پایین بودن هزینه وایمکس هست.

موضوع دیگه ای که بر روی کیفیت و هزینه سرویس وایمکس تاثیر میگذارد، طیف فرکانسی مورد استفاده این سرویس هست.

بر اساس استاندارد، وایمکس در طیف فرکانسی 2 تا 66 گیگاهرتز کار میکند. اما بهترین طیف فرکانسی که بیشترین برد و بهترین کیفیت را در اختیار ما میگذارد، طیف فرکانسی 49/2 تا 69/2 گیگاهرتز هست. هر چقدر این فرکانس بالاتر باشد، به دلیل نیاز به نصب آنتن های بیشتر، هزینه تمام شده وایمکس هم بالاتر خواهد رفت. از آنجا که وایمکس در کشور ما از طیف فرکانسی 4/3 تا 6/3 گیگاهرتز استفاده میکند، هزینه ارائه این سرویس در کشور ما یک مقدار از حد معمول بیشتر هست.

تا اینجا در مورد مشخصات فنی وایمکس صحبت کردیم. بد نیست ببینیم وضعیت ارائه سرویس وایمکس در کشور ما چه چطور هست؟


همزمان با فراگیر شدن وایمکس در دنیا، کشور ما هم از قافله عقب نماند و از 2 سال پیش سرویس وایمکس توسط چند اپراتور مختلف ارائه میشود. علی رغم اینکه وایمکس در تمام مراکز استانها قابل دریافت هست، اما گستردگی ارائه این سرویس به گستردگی سرویسهایی مثل ADSL و GPRS نیست. به همین خاطر اگه قصد تهیه سرویس وایمکس را دارید، باید قبل از هر اقدامی با مراجعه به اپراتورهای ارائه دهنده این سرویس از پوشش منطقه سکونتتان مطمئن بشوید. به این نکته هم اشاره بکنیم که در کنار تمام مزایایی که برای وایمکس گفتیم، گسترش استفاده از وایمکس در ایران یک دلیل دیگر هم دارد؛ آن هم عدم امکان ارائه سرویس ADSL در بعضی از مراکز مخابراتی هست. خطوط تلفن مراکزی که در چند سال اخیر ارائه شدند، نمونه ای از خطوطی هستند که امکان ارائه سرویس ADSL را ندارند.

در این مناطق که رقیبی به اسم ADSL امکان سرویس دهی ندارد، تقاضای بیشتری برای وایمکس وجود دارد. طبق آمارهای غیر رسمی منتشر شده، در حال حاضر بیش از 5/2 میلیون مشترک وایمکس وجود دارد.




گزارش از: سـالار واعـظی خبرنگار افتخاری دریـچه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Singapore
محمد داودی
۱۵:۵۳ ۱۳ تير ۱۳۹۳
لطفا اطلاعات رو درسطح بالاتری روی سایت بزارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
خیلی ممنون ازنرم افزاری جالب تون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۴۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
لطفاً یا بازی گرشاسپ را برای دانلود بگزاریدویابازی ندای وظیفه9
Netherlands
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
ممنون که توجه کردید و اطلاعاتی در این زمینه دادید متشکرم
آخرین اخبار