آيت‌الله مصباح يزدي در مراسم بزرگداشت حضرت آيت‌الله خوشوقت:

شعار ايراني بودن را بهائي‌ها هم مي‌توانند سر بدهند/از حکومت صالحان حرف می‌زنند و بعد رئیس‌جمهور ونزوئلا را مطرح می‌کنند

عضو شوراي فقهاتي جبهه پايداري گفت: امام خميني(ره) از علماي سياسي برجسته اسلام بودند و حتي در کلاس درس هم مسائل سياسي اجتماعي را مطرح مي‌کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "آيت‌الله مصباح يزدي" عضو مجلس خبرگان رهبري و عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري در مراسم بزرگداشت حضرت "آيت‌الله خوشوقت" که از سوي شاخه جوانان جبهه پايداري و انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، اظهار داشت: به نوبه خودم ارتحال اين عالم رباني را که استوانه بزرگي در نظام اسلامي ما بودند به پيشگاه حضرت ولي عصر(عج) و مقام معظم رهبري و همه دوستداران نظام تسليت عرض مي‌کنم.

وي با بيان اينکه به خاطر ضعف و کهولت سني که دارم دقايق کوتاهي به درخواست دوستان صحبت خواهم کرد گفت: همه ما این حدیث را شنیده ایم که  «از دادن  عالم رخنه‌اي در اسلام ايجاد مي‌کند که جبران ناپذير است.»

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه ما گاهي اين حديث را يک مبالغه در نظر مي‌گرفتيم، گفت: ولي گمان مي‌کنم اين يک حقيقت است و هيچ مبالغه‌اي در آن نيست.

عضو شوراي فقهاتي جبهه پايداري عنوان کرد: همه ابزارهاي صنعتي که ساخته مي‌شود قطعات يدکي آنها نيز در نظر گرفته مي‌شود و در صورتي که يک قطعه از آن ابزار خراب شود قطعه ديگري جايگزين آن خواهد شد.

وي ادامه داد: در جامعه نيز هر کس نقشي دارد؛ علما نيز که هدايت کننده جامعه هستند نقش مهمي را ايفا مي‌کنند؛ گرچه اگر يک نفر از دست برود بايد کسي جاي آن را بگيرد اما اين موضوع در مورد فقها خيلي فرق مي‌کند.

آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه اظهار داشت: در جامعه وقتي عالمي از دست مي‌رود اين خلاءي که ايجاد مي‌شود هيچ چيز جاي آن را پر نمي‌کند و فقدان علما ضايعه‌اي جبران ناپذير است.

عضو مجلس خبرگان رهبري درباره حديثي که به آن اشاره کرد گفت: در اين حديث به نقش عالم ديني اشاره مي‌شود که فقدان آن مستقيما در پيکر اسلام خلا ايجاد مي‌کند.

عضو شوراي فقهاتي جبهه پايداري با طرح اين سوال که آيا جايگاه علما در جامعه اسلامي با هم برابر است گفت: بعضي از علما در حدي علم و موقعيت در جامعه دارند که با رفتنشان رخنه کوچکي ايجاد مي‌شود اما علمايي هستند که موقعيت مهم‌تري دارند و با رفتن آنها رخنه بزرگي ايجاد مي‌شود.

وي با بيان اينکه وقتي مرجع تقليدي از دنيا مي‌رود رفتنش متفاوت است با کسي که امام جماعت محله‌اي بوده است گفت: اين يک فرق بين علما در مورد تاثيري است که آنها در جامعه دارند.

آيت‌الله مصباح يزدي در بخشي از سخنراني خود به نقل قولي از حجت‌الاسلام قرائتي اشاره کرد و گفت: به قول اين استاد اخلاق به اين قسمت زيادي گوش دهيد؛ مرگ برخي از علما باعث رخنه در جامعه اسلامي مي‌شود اما با مرگ تعدادي از علما رخنه در اسلام ايجاد مي‌شود؛ اين بستگي دارد که آن عالم چقدر دين را درک کرده است و در کدام يک از رشته‌هاي ديني مهارت دارد.

وي افزود: در دين شاخه‌ها و رشته‌هاي مختلفي داريم که هر يک از طلاب در يکي از آنها تخصص دارند اما وقتي کسي بر همه يا اکثر اين رشته‌هاي ديني تخصص داشته باشد مرگ او نه تنها يک روي منشور دين را سوراخ مي‌کند بلکه به همه رويه‌هاي منشور نيز آسيب مي‌رسد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود به تاريخچه فقه و فقها اشاره کرد و گفت: در قرن‌هاي اخير حدود 90 درصد از فقها حوزه اجتهاد و فقاهت‌شان در مسائل عبادي و فرهنگی زندگي بوده است؛ اگر در کتابخانه‌هاي طلاب مراجعه کنيد صدها کتاب طهارت و صلاه با حجم قطور ديده مي‌شود.

وي در اين باره افزود: به طور کلي مسائل سياسي و اجتماعي اسلام در ميان طلاب و علماي ديني کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ برخي آنهايي هم که به مسائل اجتماعي و سياسي پرداخته‌اند، قريب به اتفاق آنها بر روي کاغذ و کتاب است. آنها که به ميدان عمل سياسي و اجتماعي مي‌آيند تعدادشان خيلي کم است.

آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اينکه 65 سال است که طلبه هستم از اول طلبگي تا به حال نسبت به مسائل سياسي اسلام نظرهاي مختلفي در جامعه وجود داشته است، گفت: آن زماني که ما طلبه شديم اوضاع روحانيت بسيار ضعيف بود؛ آن زمان تلقي مردم اين بود که عالم ديني کسي است که نماز و قرآن مي‌خواند و دست مي‌دهد و مطالعه مي‌کند، تشييع جنازه مي‌رود و ... ؛ عد‌ه‌اي دوست داشتند علما عبا را روي سرشان بکشند و در مسائل سياسي و اقتصادي دخالت نکنند.

وي با اشاره به نقل قولي از شهيد مدرس مبني بر اينکه ديانت ما عين سياست ماست و سياست ما عين ديانت ماست گفت: علمايي مثل ايشان بسيار کم بودند و اين حرف نوبري بود که زده شد.

وي با اشاره به اينکه آيت‌الله کاشاني از لحاظ فقاهت از مراجع چيزي کم نداشت اما چون در مسائل سياس دخالت کرد از علماي بزرگ حساب نمي‌شد گفت: آيت‌الله کاشاني به دليل دخالتش در مسائل سياسي به صورت ناخوشايندي برخورد مي‌شد.

آيت‌الله مصباح يزدي عنوان کرد:‌ البته در آن زمان بودند فقهايي که در مورد مسائل سياسي و اجتماعي اسلام تحقيق کرده بودند اما اينها هم مي‌گفتند فايده‌اي ندارد و کاري از دست ما بر نمي‌آيد ما در برابر اين حکومت نمي‌توانيم دخالت کنيم اگر هم دخالت کنيم از ما سو استفاده مي‌شود؛ مثل آنچه در زمان مشروطيت رخ داد. آنها مي‌گفتند بايد صبر کنيم تا امام زمان ظهور کند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با تاکيد بر اينکه در ميان مجموعه‌اي از علماي بزرگ تعداد بسيار محدودي بودند که هم از نظر فکري قبول داشتند که اسلام احکام سياسي و اجتماعي دارد و هم عملا براي آن اقدام مي‌کردند.

عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري در ادامه امام خميني(ره) را از علماي سياسي برجسته اسلام دانست و خاطرنشان کرد: امام خميني(ره) حتي در کلاس درس هم مسائل سياسي اجتماعي را مطرح مي‌کردند و مثال‌ها را از مسائل سياسي و اجتماعي عنوان مي‌کردند.

آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به سيره امام خمینی(ره) اظهار داشت:‌ امام خميني (ره) در عمل همه چيز را قرباني انقلاب اسلامي كرد؛ از زندگي ايشان بي اطلاع نيستم لذا ياد ندارم كه درصدي از دارايي مالي و معنوي را براي خود ذخيره كند و بگويد براي انقلاب نيست.

وي افزود: امام تمام هستي خود را براي انقلاب گذاشتند و حتي فرزند خودشان را كه در دوران خودش نابغه بود و ايشان بسيار به وي علاقه داشتند را از دست دادند،‌ اما اين را لطف الهي دانست و حتي نشنيدم كه با وجود اينكه بسيار مهربان بودند براي مرگ فرزندشان گريه كنند.

عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري تاكيد كرد: شايد در تاريخ مردي به اين عظمت كم پيدا شود؛ امام در فقه اسلامي خدمت بسزايي كردند.

آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: حاصل عرض بنده اين است كه امام بزرگترين عالمي است كه براي فقه و اسلام خدمت كرده و به عبارتي نصف فقه اسلامي را احيا كرد.

وي بيان كرد: امام خميني يك تنه قيام كرد و مظهر الهي بود و چيزي جز حب خدا در وجودش نبود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بيان كرد:‌ اگر سوگوار رحلت آيت‌الله خوشوقت هستيد به اين بيان است كه ايشان فردي عادي نبوده چرا كه دست‌پرورده امام خميني (ره) است و در همه ابعاد امام را آنگونه كه بودند شناخت و نه تنها در علوم بلكه به راه امام عمل كرد و ديگران را به اينگونه تربيت كرده و در همه اين مراحل به دور از ريا و شهرت‌طلبي زندگي خود را سپري كرد.

وي گفت:‌ آيت‌الله خوشوقت تنها در زماني كه وظيفه شرعي‌اش حكم مي‌كرد حرف مي‌زد و همه شاگرداني كه تربيت كرد هيچ كجا تبليغي در اين باره نكردند به صورتي كه شناخت از آيت‌الله خوشوقت از روي افراد شكل گرفته است.

عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري افزود: با وجودي كه ايشان جزء 6 نفر اعضا ستاد انقلاب فرهنگي بودند، هيچگاه با خودنمايي به فعاليت نپرداختند.

آيت‌الله مصباح يزدي عنوان كرد: فعاليت‌هاي امام و شاگردانش كمتر گسترش پيدا كرد اما كاري كه خالص باشد و در راه رضايت خدا انجام گيرد،‌خدا وسعتش را زياد مي‌كند.

وي تاكيد كرد:‌ وفات آيت‌الله خوشوقت موجب لطمه به اسلام شد و ديگر كسي نمي‌تواند جاي او را پر كند و ما نيز تنها مي‌توانيم با تشويق ديگران به راه وي در آينده امثالي مثل آيت‌الله خوشوقت داشته باشيم.

عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري خاطرنشان كرد: به بركت حضرت امام بچه‌هاي كوچك هم مي‌دانند دخالت در امور سياسي مثل نماز خواندن واجب است و اين دقيقا مسئله‌اي است كه در زمان قبل از انقلاب اسلامي ارزش منفي داشت و امام در رابطه با فعاليت اجتماعي فرمودند؛ «رهبر ما آن جوان 13 ساله است ...» و اين فرهنگ را گسترش دادند.

وي با بيان اينكه در گوشه و كنار افرادي تفكرات متهجرانه دارند و عنوان مي‌كنند كه حكومت اسلامي چيست و در اسلام چيزي به نام حكومت قيد نشده است، عنوان كرد: امروزه مسئله ولايت فقيه مثل خورشيد مي‌درخشد و دنيا ما را به عنوان حكومت ولايت فقيه مي‌شناسد اما دست‌هايي در كار است كه عنصر اصلي حكومت را كه حاصل تلاش خون‌هاي شهدا،‌مجاهدت مجاهدين و در راس آن تلاش‌هاي امام (ره) است را ناديده مي‌گيرند.

آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اين مطلب كه اگر ولايت فقيه در قانون اساسي نيامده بود، ‌يعني حكومت ولايت فقيه نداشتيم تصريح كرد: پيش از اينكه نظام شاه ساقط شود ولايت فقيه بود و مردمي كه سينه خود را در برابر گلوله ارتش نظام شاهنشاهي قرار مي‌دادند به عشق ولايت فقيه اين راه را مي‌پيمودند نه به صرف اينكه در قانون اساسي ولايت فقيه قيد شده است.

عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري افزود: بين اين تفكر و تفكري كه امام به ما القا كرد تفاوت فراواني است؛ امام در اين باره مي‌فرمايند؛ "رئيس جمهور منتخب مردم اگر از سوي ولي فقيه نصب نشود طاغوت است و حكومت او حرام".

وي بيان كرد:‌ اگر ما نتوانستيم مثل امام(ره) و آيت‌الله خوشوقت عمل كنيم بايد آموزه‌هايي كه به ما ياد دادند را از دست ندهيم.

آيت‌الله مصباح يزدي خطاب به مسئولان نظام جمهوري اسلامي تاكيد كرد:‌ كار به جايي نكشد كه مسئولي فكر كند او يكي است و ولي فقيه يكي و به رقابت با ولي فقيه بپردازد و درصدد از صحنه خارج كردن اين مقام برآيد،‌ كاري كه با امام علي (ع) در زمان حكومتش كردند.

عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري در ادامه بيان كرد: سعي كنيد آموزه‌هايي را كه ياد گرفتيد از دست ندهيد و اگر اينها را دانستيد خداوند بر نعمتش مي‌افزايد و اگر به آموزه‌ها باور داشته باشد و شكر آنرا به جا بياوريد بايد در فعاليت‌هاي اجتماعي خود به كار ببنديد.

وي تاكيد كرد:‌ بايد دنبال آن باشيد كه اسلام را زنده نگه داريد و هيچوقت ايراني بودن جاي اسلام را نخواهد گرفت و اين شعاري است كه بهائي‌ها هم مي‌توانند سر بدهند؛ ما بايد بدانيم كه اسلام با هيچ چيز در عالم قابل مقايسه نيست.

آيت‌الله مصباح يزدي اظهار داشت: برخي عنوان مي‌كنند كه دوران اسلام‌گرايي گذشته و دوران خداگرايي هم رو به اتمام است، بايد به آنها گفت كه اين دوران نگذشته و يادمان نرود كه اصل اسلام، دين و عمل به اصل ولايت فقيه است.

عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري با بيان اينكه در كجاي دنيا سراغ داريد كه رهبر كشوري پاكي و طهارت، قداست و عشق به مردم و با گذشت از همه چيز براي خدا و اسلام و دين خدمت كند، تصريح كرد: وصيت و سفارش ما بايد اسلام، ‌امام زمان،‌ نايب امام زمان‌ و ‌ولايت فقيه باشد،‌لذا اينها هدف ماست كه اشخاص را بايد براساس اين معيارها بسنجيم.

آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه امام زمان واقعي را بايد بشناسيم گفت: هر فردي كه بگويد{ادعا بکند} انسان واقعي و كامل است، این يعني امام زمان؛ ولي اين يك مفهوم كلي است. يا اينكه حكومت امام زمان يعني حكمت صالحان؛ و صالحان يعني يكي مثلا مثل رئيس‌جمهور ونزوئلا {از حکومت صالحان حرف می‌زنند و رئیس‌جمهور ونزوئلا را مطرح می‌کنند.}

عضو شوراي فقاهتي جبهه پايداري تاكيد كرد:‌ موارد ذكر شده از سوي برخي عنوان شده است و اولين وظيفه ما بهتر شناختن اسلام و اصالت اسلام است.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار