سمنان/

آيين هاي نوروزي "آرادان"/ استقبال از عيد با خانه تكاني

آرادان به عنوان یکی از شهرستانهای جدید التاسیس ایران در استان سمنان با آداب و رسوم خاصی که عمدتا بر پایه پاک کردن محیط زیست، خانه تكاني و کمک به مستمندان است به استقبال سال نو می روند.



به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران از سمنان ، شهرستان آرادن با چهار هزار و 882 خانوار طبق سرشماری سال ۱۳90، برابر با 15 هزار و 575 نفر جمعیت به عنوان غربی ترین شهرستان استان سمنان به شمار می آید؛ مساحت این شهرستان جدید التاسیس چهار هزار و 329 کیلومتر مربع است.

مردم شهرستان آرادن بیشتر به زبان فارسی صحبت می‌کنند ولی در محله‌ای در قسمت شمال غربی شهر، ساکنان به زبان دیلمی صحبت می‌کنند که اصلیت آنها از روستاهای فیروزکوه به نام رامه است؛ روستاهای آرادان را "عشایر الیکایی" تشکیل می دهند.

فالگوش‌نشینی، قاشق‌زنی، بخت‌گشائی، کوزه‌شکنی آداب چهارشنبه آخر سال

در چهارشنبه آخر سال آئین‌هایی چون فالگوش‌نشینی، قاشق‌زنی، بخت‌گشائی، کوزه‌شکنی و مانند آن ها رسم بوده است که امروز دیگر چندان باب نیست. فلسفه آداب این روز عمدتا بر پایه پاک کردن محیط زیست و خانه ها از آشغال و زدودن پلیدی ها و کمک به مستمندان، برای استقبال از سال نو بوده است.

قدیمی تر ها به شب چهارشنبه آخر سال اعتقاد بسیار داشتند و با رسیدن غروب، اشعاری مبنی بر از بین رفتن ناخوشی و آمدن سرزندگی می خواندند.

خانه تکانی، زدودن غبار از خانه، ظاهر و باطن

خانه تکانی هم در شهرستان آرادان مانند دیگر شهرهای استان سمنان است و مردم به دنبال زدودن غبار از خانه، ظاهر و باطن هستند.

مردم این شهرستان بر اساس یک رسم دیرین، قبل از تحویل سال نو و در آخرین پنج شنبه سال (شب جمعه) به زیارت اهل قبور و شهدا می روند و با خواندن فاتحه و خیرات خرما و میوه و شیرینی، برای اموات طلب آمرزش می کنند.

خوش یمنی و خوش قدمی اولین شخصی که پس از تحویل سال وارد خانه می شود

مردم آرادان به اولین شخصی که پس از تحویل سال وارد می شود، اعتقاد خاصی دارند، به همین خاطر آن ها دقایقی قبل از تحویل سال کودکی را برای خوش یمنی و خوش قدمی به حیاط خانه می فرستند که وی پس از تحویل سال همراه با سینی حاوی قرآن، آب و سبزه وارد خانه می شود.

مردم آرادان همچنین در روز سیزدهم فروردین، به دامن طبیعت رفته و به تفریح و گردش می پردازند. آن ها سبزه های عید را نیز به طبیعت آورده و به جوی آب می اندازند. گره زدن سبزه براي باز شدن بخت و تمثيلي براي پيوند زن و مرد براي تسلسل نسل ها از دیگر رسوم این روز است.

اماکن تاریخی، مذهبی و گردشگری شهرستان آرادان

امامزاده شاه سلطان نظر آرادان با قدمت تاریخی حدود 200 سال در حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی گرمسار واقع شده و مربوط به اوایل سلسله قاجار است.

تکیه آرادان که برای نمایش تعزیه ساخته شده و قلعه یاتری مربوط به دوره قاجاریه دارای ارزش تاریخی هستند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.