معاون وزیر نفت خبر داد:

عرضه اوراق سلف نفتی در اوایل سال 92

معاون وزیر نفت گفت: عرضه اوراق سلف نفتی با اخذ مجوز از هیات مدیره شرکت ملی نفت و مجمع آن مرحله نهایی را طی می کند و اين اوراق در اوايل سال آينده منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، احمد قلعه باني در مراسم  افتتاحيه بورس انرژی با بيان اين مطلب گفت: شرکت ملی نفت در بخش اوراق سلف نفتی طی سال گذشته با همکاری بورس مباحث اجرایی اوراق سلف نفتی را طی کرده است.

وی ادامه داد: اوراق سلف نفتی در دو بخش ارزی و ریالی تعریف شده و در بخش ارزی حداقل در صورتی که قیمت نفت با قیمت روز معامله شود، 10 درصد سود به همراه دارد.

قلعه بانی ، تصريح كرد: در بخش ریالی نیز که با نرخ مبادلاتی است بعد از سه سال 87 درصد سود خواهد داشت.

وی با اشاره به کسب مقام اول ایران در ذخایر نفت و گاز دنیا اظهارداشت : قرار است براساس برنامه پنجم توسعه ، بیش از 180 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش انجام شود تا ظرفیت تولید گاز به یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: همچنین با این سرمایه گذاری تولید نفت از4 میلیون بشکه به 5 میلیون و 200 بشکه می رسد.

قلعه بانی با بیان آنکه ، علی رغم مشکلات در چند سال اخیر سرمایه گذاری های مناسبی در بخش نفت و گاز شده است، افزود: در سال 91 حدود 22.3 میلیارد دلار در شرکت ملی نفت سرمایه گذاری شده و این رقم در سال 89 حدود 16.7 میلیارد دلار و در سال 88 نیز 13.3 میلیارد دلار و در سال 87 حدود 9 میلیارد دلار بوده است.
وی سرمایه گذاری امسال در بخش نفت و گاز را بیش از 24 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که بودجه امسال شرکت 36 میلیارد دلار بوده است.

قلعه بانی اضافه كرد: در سال 92 به تولید گاز کشور 150 میلیون متر مکعب و در سال 93 حدود 200میلیون متر مکعب افزوده می شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ظرفیت نفت در پایان برنامه پنجم به بیش از 5 میلیون بشکه نفت می رسد و این امر فرصتی برای توسعه بخش بورس انرژی در کشور است.

وی از در حال احداث بودن پنج پالایشگاه گازی خبر داد گفت : امیدواریم برای سال 92 بتوانیم بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالا دستی داشته باشیم.

معاون وزير نفت با اشاره به عرضه هلدینگ خلیج فارس گفت: در شرکت نفت مشغول مطالعه بخش خاکستری هستیم ، پالایشگاه های گازی برای تولید گاز ابزار ضروری است و باید نگه داری و تولید شود.

قلعه بانی تصریح کرد: صنعت نفت خواستار عرضه 50 تا 60 درصد از تولیدات در بورس است تا بتوانیم درآمد حاصل از آن در این صنعت سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: قرار است توسعه میادین نفتی و گازی از محل درآمد عرضه برخی از پالایشگاه ها انجام شود./ر

 

برچسب ها: اوراق سلف ، نفت ، بورس ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار