نوروز در جمهوري آذربايجان + تصاویر

مردم جمهوری آذربایجان به واسطه اعتقاد شدید به آیین و مراسم نوروز برای با شکوه تر انجام شدن اين جشن، تدارکات ویژه ای می بینند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، مراسم عید در آذربایجان از روز سه شنبه (چهارشنبه سوری) آغاز مي‌شود. در این روز مردم در حیاط خانه‌ها یا در محله‌ها، آتش روشن مي‌کنند و یا با تفنگ‌هاي مخصوص به تیراندازی مي‌پردازند و همه‌جا را روشن مي‌سازند وهر کس به اندازه توانایی اش از روی آتش مي‌پرد و مي‌گوید همه دردها و رنج‌هایم بر روی آتش ریخته شود.




مردم جمهوری آذربایجان به واسطه اعتقادا به آیین و مراسم نوروز برای با شکوه تر انجام شدن اين جشن تدارکات ویژه ای مانند سرودن ترانه ها براي نوروز، تدارک بساط شادی، تهیه لوازم و مواد مورد نیاز سفره نوروز، تهیه چیستان ها و پند و امثال نوروزی مي بينند.


از خصوصیات بارز عید نوروز آن است که مردم از آن به عنوان عید صلح، دوستی، وحدت و یکپارچگی یاد مي‌کنند و طبق آیین‌هاي باستانی، آنهایی که قهر هستند آشتی مي‌کنند و قهر و کینه از میان برداشته مي‌شود.



از جمله چیزهایی که مردم آذربايجان در سفره هفت سین می گذارند سمنو است. سمنو تنها به معنای سرسبزی و طراوت نیست بلکه به معنای برکت نیز می باشد. سمنو به عنوان لذیذ ترین غذا در عید نوروز می باشد و بعد از طبخ، آن را در میان خویشاوندان و همسایه ها تقسیم می کنند.
همچنين  سمنو در میان اين ملت عامل تداوم بخش نسلها شناخته می شود. رسمی است که در زمان نوروز سمنو را در میان زنانی که دارای اولاد نمی شوند می گردانند و شعر ميخوانند.



از دیگر مراسم خاطره انگیز نوروزی می توان به انداختن کلاه پوستین به درها، آویزان کردن کیسه و توبره از سوراخ بام و درخواست تحفه شب عید اشاره کرد.


برچسب ها: آیین ، عید ، نوروز ، آذربایجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار