مشهد/ كارشناس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي؛

ایران در زمينه استفاده از انرژي هسته‌اي جايگاه دوم منطقه را دارد

كارشناس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: ايران منابع عظيمي در انرژي‌هاي فسيلي دارد اما اگر بخواهيم به همين روند در مصرف ان ادامه دهيم، تا سال 2025 ديگر انرژي براي مصرف باقي نمي‌ماند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد پروفسور حسين آفریده با بیان این مطلب گفت: وقتي به نياز جامعه نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه براي تامين انرژي به منابع تجديدپذير نياز داريم. بخشي از منابع ما نيز مي‌تواند به وسيله انرژي هسته‌اي تامين شود و انرژي‌هاي فسيلي براي بشر كافي نيست.

وي با بيان اينكه انرژي‌هاي تجديدپذير مانند باد و خورشيد، پاك‌تر هستند، تاكيد كرد: كشور ما تا 45 هزار مگاوات پتانسيل توليد برق از طريق انرژي بادي دارد اما امروزه فقط كمتر از چند صد مگا وات توليد مي‌شود.

آفريده با تاكيد بر اينكه امروزه تكنولژي پيشرفت كرده و ظرفيت توربين‌هاي بادي بالا رفته، تصريح كرد: هر چه تكنولوژي پيش‌تر رود هزينه توليد كمتر مي‌شود. بنابراين استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير به صرفه‌تر است.

رييس تحصيلات تكميلي دانشگاه فيزيك هسته‌اي با بيان اينكه اگر كشورهاي اروپايي به انرژي خورشيدي دسترسي داشتند ديگر نفت وارد نمي‌كردند، اظهار داشت: بايد توجه شود كه در تمام زندگي روزمره مي‌توان از انرژي‌هاي نو و پاك استفاده كرد به اين ترتيب امكان ارسال انرژي‌هايي مانند برق به نقاط دورافتاده و روستاها نيز امكان‌پذير خواهد بود؛ پس كشورها بايد به اين مساله به طور جدي بپردازند.

كارشناس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به اينكه هدفمند نمودن انرژي و ارزان بودن آن در گذشته باعث به هدر رفتن آن مي‌شد، اظهار داشت: اغلب كشورهاي دنيا بين 5 تا 10 درصد از انرژي‌هاي تجديدپذير استفاده مي‌كنند اما اين مساله در كشور ما ضعيف است و فقط چند صد مگاوات از ظرفيت موجود استفاده مي‌كنند.

وي با عنوان اينكه مردم براي استفاده از انرژي‌هاي نو اشتياق دارند و بستر مناسبي در اين زمينه در اختیار ما در ايران وجود دارد، گفت: بايد برنامه‌ريزي بيشتري كنيم تا بتوانيم از پتانسيل موجود در اين زمينه بهره بگيريم در حال حاضر در بهترين حالت بين 6 تا 7 هزار مگاوات برق از طريق انرژي هسته‌اي تامين مي‌شود البته در زمينه كشاورزي و پزشكي ايران آن را به نهايت رساند.

آفريده با بيان اينكه در حال حاضر تمام راديو داروها به صورت بومي در كشور توليد مي‌شوند.

رييس پژوهشكده نفت، گاز و پتروشيمي كشور گفت: تحريم‌ها يعني جلوگيري از ورود فناوري اما ما امروزه شاهد غني‌سازي اورانيوم و پيشرفت دانش هسته‌اي در كشور هستيم پس اين نشان مي‌دهد كه تحريم گاهي باعث پيشرفت مي‌شود. و تحريم كشورهاي بيگانه به نتيجه نرسيده است.

آفريده با بيان اينكه ايران از لحاظ توليد مقاله رتبه اول منطقه را دارد، گفت: اگر اين مساله را در بورس نفت نيز لحاظ كنيم تاثير برنامه‌هاي علمي را بر پيشرفت كشور شاهد خواهيم بود اما بايد به اين مساله در دراز مدت توجه كرد/س  

برچسب ها: ایران ، استفاده ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.