سردار احمدي‌مقدم در پاسخ به باشگاه خبرنگاران خبر داد

تشکيل کميته‌هاي مشترک ناجا و سپاه تهران براي تامين امنيت انتخابات

فرمانده نيروي انتظامي کشور با اشاره به فعاليت‌هاي ناجا براي بهتر برگزار شدن انتخابات گفت: يگان سپاه محمد رسول‌الله با فرماندهي تهران بزرگ هماهنگ هستند و در سطح ملي و در همه استان‌ها و شهرستان‌ها کميته‌هاي مشترک تشکيل شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، "سردار اسماعيل احمدي‌مقدم" در حاشيه همايش علمي دفاع مقدس در جمع خبرنگاران، در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبني فعاليت‌های ناجا براي بهتر برگزار شدن انتخابات اظهار داشت: ستاد انتخابات کشور فعاليت خود را آغاز کرده و يکي از کميته‌ها، کميته امنيت انتخابات است که همه دستگاه‌هاي متولي از جمله نيروي انتظامي در آن حضور دارند.

فرمانده نيروي انتظامي کشور افزود: از قبل برآورد تهديدات و رصد ميداني و اطلاعاتي با هماهنگي دستگاه‌هاي اطلاعاتي آغاز شده، اما گام‌هاي عملي در امور انتظامي نيز براي برقراري امنيت انتخابات شروع شده و سازماندهي و برآورد نيروهاي مورد نياز و شناسايي کانون‌هاي احتمالي حادثه که در گذشته بوده و حوادثي که در گوشه و کنار کشور در صندوق‌ها پيش مي‌آيد انجام شده است.

وي تصريح کرد: هماهنگي بين نيروها و تمرين و تجهيز و آموزش آغاز شده و خوشبختانه نيروي انتظامي آمادگي کاملي در اين باره دارد، همه دستگاه‌ها از آمادگي کامل برخوردارند و هماهنگي‌ها در وزارت کشور در حال انجام است.

احمدي‌مقدم با اشاره به اين که از حالا ذهن يگان‌هاي ما درگير عمليات نوروزي است، گفت: خود نوروز هم تمريني براي همه يگان‌هاي سازماندهي شده است تا امنيت انتخابات را حفظ کنيم؛ ان‌شاءلله مشکلي وجود نخواهد داشت و با فضايي که در پيش داريم انتخابات از سال‌هاي گذشته بسيار امن‌تر و منظم‌تر خواهد بود و ما شاهد حضور بيشتر مردم خواهيم بود.

فرمانده نيروي انتظامي کشور در پاسخ به سوال ديگر باشگاه خبرنگاران مبني بر اعلام آمادگي "سردار کاظميني" فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ براي همکاري با ناجا در تامين امنيت انتخابات اظهار داشت: يگان سپاه محمد رسول‌الله با فرماندهي تهران بزرگ هماهنگ هستند و همان‌طور که سردار کاظميني گفتند اين درست است و در سطح ملي و در همه استان‌ها و شهرستان‌ها کميته‌هاي مشترک تشکيل شده است.

وي افزود: طبيعي است که در جاهايي که صندوق زياد است و نيروهاي ما کمتر هستند از نيروهاي سپاه و بسيج براي تامين امنيت و حفاظت از صندوق‌ها و يا امنيت عمومي که ممکن است خواست صندوق‌ها هم نباشد کمک مي‌گيريم و به خاطر ارتقاي امنيت و انضباط اجتماعي از همه مجموعه امکانات جوانان نظام جمهوري اسلامي استفاده خواهد شد و اگر کمبودي داشته باشيم حتما از حضور اين عزيزان بهره‌مند مي‌شويم.

احمدي‌مقدم در پاسخ به سوال ديگري درباره ممنوعيت برگزاري چهارشنبه‌سوري در پارک‌ها گفت: در کشورهاي ديگر مراسم نورافشاني و آتش بازي مي‌گذارند و مردم به صورت ميليوني جمع مي‌شوند و سال نوي مسيحي را جشن مي‌گيرند، اما نوع چهارشنبه‌سوري ما از اين جنس نيست و هر کس ترقه‌اي در دستش است و آتشي روشن مي‌کند که طبيعتا جمعيت زياد، خطر را افزايش و کنترل خانواده و بچه‌هاي کم سن و سال و نوجوان را کاهش مي‌دهد.

فرمانده نيروي انتظامي کشور افزود: تجربه سال‌هاي گذشته ما اين است که اين اجتماعات را نتوانسته‌اند که به درستي مديريت کنند و نهايتا خطرآفرين شده و عمدتا با مداخله پليس جمع و جور شده است.

وي اظهار داشت: در اين مراسم در خيابان‌ها يا پارک‌ها درخت‌ها را آتش مي‌زنند و برخي از اراذل و اوباش از اين بسترها سوءاستفاده کرده، مزاحم مردم شده و سرنشين خودروها را پايين مي‌آورند.

احمدي‌مقدم تصريح کرد: حتي در اروپا هم که ادعاي مديريت دارند مي‌بينيد که در سال نو اعلام آماده‌باش شده و پرواز فرودگاه‌ها لغو مي‌شود به مردم مي‌گويند که به خيابان‌ها نيايند، در آخر نيز هزاران ماشين و مغازه آتش مي‌گيرد، ضمن اين که مگر چه مراسم خاصي در چهارشنبه‌سوري است.

فرمانده نيروي انتظامي کشور گفت: اگر بخواهند که از وسايل ترقه کم خطر استفاده کنند مي‌توانند با نظارت خانواده‌ها يا در مجتمع‌هاي آپارتماني در حياتشان و کوچه‌ها اين کار را انجام بدهند و فضا را براي آدم‌هاي ناراحت و مزاحم ايجاد نکنند. ما چند سال است که اين ممنوعيت برگزاري چهارشنبه‌سوري را در پارک‌ها انجام مي‌دهيم و حرف جديدي هم نيست، لذا همه‌ساله از يک ماه قبل به پيشواز چهارشنبه‌سوري مي‌رفتند، اما امسال اين کار کاهش پيدا کرده و با توجه به اين که چهارشنبه آخر سال با آغاز تعطيلات هم نزديک است، مسئله خفيف‌تر از قبل شده است.

وی درباره اين که ممنوعيت برگزاري چهارشنبه‌سوري در پارک‌ها به عهده شهرداري‌هاست يا نيروي انتظامی گفت: ما همه پيش‌بيني‌هاي خود را داريم و در پارک‌ها، معابر و خيابان‌ها و هم‌چنين در مورد فروشندگان، قاچاقچيان و سازندگان اين مواد خطرآفرين، پيش‌بيني‌هاي لازم را کرده‌ايم.

احمدي‌مقدم افزود: پيش‌بيني ما با توجه به تجربه سال‌هاي گذشته اين است که چهارشنبه‌سوري امسال خيلي آرام‌تر و کم خطرتر است.

فرمانده نيروي انتظامي کشور تصريح کرد: آن چيزي که ما نگران آن هستيم سلامت و آرامش مردم است که در سفرهاي نوروزي، نگران فرزندشان نباشند که عضوي از بدن خود را از دست داده باشد.

وي درباره سوال ديگري مبني بر اين که آيا با انجام اعدام‌هاي اخير از ميزان جرم و جنايت کاسته شده، گفت: بله سرعت در محاکمه و اجراي حکم و قاطعيت در مجازات قطعا بازدارنده است و وظيفه‌اي است که براي قوه قضاييه در قانون اساسي آمده، حکم دين ما نيز است که نبايد در اين‌جا به افراد شرور و جنايت‌کار ترحم داشته باشيم.

احمدي‌مقدم افزود: قتل، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه موجب وحشت در جامعه مي‌شود و نبايد با اين‌ها ترحم‌آميز برخورد کرد، لذا سرعت، شدت عمل و قاطعيت موجب بازدارندگي است.

فرمانده نيروي انتظامي کشور اظهار داشت: در همين برخوردهاي اخير در بحث شيشه و مواد مخدر، زورگيري و سرقت مسلحانه، افت قابل توجهي داشته‌ايم که کاملا مشهود است؛ نيروي انتظامي نيز توان خود را گذاشته تا اين‌گونه جرايم به سرعت کشف و موجب بازدارندگي شود.

وی با بيان اين که اقدامات يکي دو سال اخير قوه قضاييه کاملا اثر خود را بر جرايم سنگين و جنايي نشان مي‌دهد، افزود: جرايم جنايي در سال‌هاي اخير کاهش داشته است.

احمدي‌مقدم در پاسخ به سوال ديگري درباره اين که مردم براي نقل و انتقال خودرو مجبور به ثبت پلاک تعويضي خود در دفاتر ثبت اسناد هستند، گفت: اين به مردم ارتباط دارد و ما مزاحم کار مردم و نيز سازمان ثبت اسناد نيستيم؛ آن چيزي که قانون براي ما تکليف کرده اين است که پلاک را تغيير داده و شناسنامه خودرو را تعويض کنيم، که اين کار براي ناجا هيچ باري يا درآمدي ندارد.

فرمانده نيروي انتظامي کشور افزود: در اين که مردم مي‌خواهند در دفاتر ثبت اسناد، تعويض پلاک خود را ثبت کنند نيروي انتظامي نقش و وظيفه‌اي ندارد و برداشت ما از قانون اين است که مردم مختار هستند که به آن‌جا بروند.

وي تصريح کرد: البته بحث‌هاي حقوقي بسياري در اين رابطه وجود دارد که اگر مردم را مجبور کردند که در آن‌جا اين نقل و انتقال را ثبت کنند يک بار زيادي براي مردم است، اما به هر حال نيروي انتظامي در اين زمينه نقش و وظيفه‌اي ندارد و قانون چنين تکليفي را براي ما روشن نکرده است.

احمدي‌مقدم اظهار داشت: اين قضيه‌اي بوده که به اشتباه "رويانيان" رئيس پليس راهنمايي و رانندگي وقت، بدون اين که اختياري از من داشته باشد با کانون سردفتران و اتحاديه آن‌ها توافق‌نامه‌اي را امضا کرده‌اند که غيرقانوني بود و من مخالف بودم و بعدا که مطلع شدم گفتم که آن را پيگيري کنند.

فرمانده نيروي انتظامي کشور افزود: بعدا قانون عوض شد و قانون راهنمايي رانندگي جديد تکاليف ديگري را ايجاد کرد، بنابراين يک نفري رفته و توافق کرده که آن توافق الزام قانوني براي ما نيست؛ رويانيان مقام تام‌الاختيار از طرف ناجا نبوده و از طرف خودش چيزي را امضا کرده است.

وي خاطرنشان کرد: ما نمي‌خواستيم رويانيان که الان زير تيرو تکش است ما هم تيري را به سوي او پرتاب کنيم و اين هم از آن کارهايي است که ايشان مي‌کند.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: انتخابات ، امنیت ، سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار