یادداشت/

اخلاق و سیاست در حوزه نظر و عمل

از آن جایی که رویه انتخابات اسلامی، مبتنی بر حضور شایستگان در مسئولیت مناسب و جایگاه در خور است، بنابراین، هر کسی می‌بایست به بیان توانایی‌ها و شایستگی‌های خود اشاره کند و اجازه دهد تا انتخاب کنندگان با توجه به این صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها به گزینش دست زنند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، اخلاق لازمه فعایت‌های بشری در تمام عرصه‌های زندگی است،  مقوله سیاست از این امر مستثنی نیست و بیش از هر زمان دیگری جامعه سیاسی ما نیازمند پرداختن به این اصل انسانی است.
 
"حجت الاسلام یدالله حبیبی" دبير کل جبهه ايستادگي طي يادداشتي اختصاصي که در اختيار باشگاه خبرنگاران قرار داده است، اشاره‌ای به ضرورت "رعایت اخلاق از سوي کانديداهاي انتخاباتي" داشته که در متن زیر نقطه نظرات این فعال سیاسی را  می‌خوانیم.

متن يادداشت به شرح زير است:

رابطه اخلاق و سیاست از موضوعات مهم و راهبردی است که دغدغه بسیاری از اندیشمندان ومتفکران بوده است،  به‌ گونه‌ای که بسیاری ازآثار این متفکران مربوط به رعایت اخلاق در سیاست و تبیین ارتباط این دو حوزه حساس و تعیین کننده در حیات انسانی بوده است. سیاست در گستره و پهنای وسیع آن، نمی تواند فارغ از دایره مباحث اخلاقی تنظیم و اعمال شود.

سیاست در اسلام بر پایه فضایل و مکارم اخلاق و ارزشهای اسلامی و انسانی استوار است و دین اسلام مشتمل بر اصول اخلاقی به منظور رشد انسانیت است و  در اسلام، اخلاق متکی به خدای یکتا و دین و در ارتباط معنی دار با آنها  بروز پیدا می‌کند.

 در واقع جوهرحکومت و سیاست در اسلام، اخلاق محسوب می‌شود و حاکمان و دولت‌مردان نماد و اسوه اخلاق و متعهد به آن هستند.

در نظام سیاسی اسلام، اخلاق‌ همراه با سیاست؛ و سیاست اسلامی بر فلسفه اخلاق استوار است؛ لذا در مکتب اسلام، سیاست برای کسب قدرت نیست، بلکه قدرت امکان و وسیله‌ای برای احقاق حق و گسترش عدالت و از بین بردن ظلم و فساد، خدمت به مردم و آشنا ساختن آنها با فضایل و ارزشهای انسانی است و لذا هیچ سیاست مداری در اسلام، باگناه و ظلم به دنبال پیروزی نیست که آن عین شکست است.

این در حالی‌ است که در مغرب زمین آنچه در ساحت سیاست روی می‌دهد بی‌توجهی به اخلاق و بلکه سوء استفاده از حوزه اخلاق در سیاست است و در این عرصه به تدوین اصول نیز پرداخته و با صراحت استفاده از هر وسیله در رسیدن به اهداف سیاسی را موجه می‌کند و ماکیاولیزم چیزی جز این نیست.

در اسلام رابطه میان اخلاق و سیاست، در حوزه نظر و عمل، ضرورتی حیاتی برای نجات انسان و جامعه انسانی است . در منابع اسلامی تأکید شده  که رعایت موازین و اصول اخلاقی از جانب حاکمان باعث تحکیم و توسعه عدل و کمال انسانها می‌شود و اگر حاکمان پایبند به اصول اخلاقی نباشند، گسترش استکبار و ظلم و فساد را شاهد خواهیم بود.

در دیدگاه حضرت علی(ع) انسان در اندیشه و عمل باید سیاست را تابع اخلاق  بداند و هیچ فاصله‌ای بین اخلاق و سیاست قائل نشود و سیاست را کاملا تابع اخلاق دانسته و براساس اخلاق و عدالت عمل کند. رفتار حضرت علی(ع) در زمامداری الگویی جاودان است و به‌عنوان عالی‌ترین الگوی سیاسی زمامداری قابل تاسی است.

امام خمینی(ره) نمونه عملی اخلاق اسلامی و یکی ازحاکمانی بود که اخلاق را با سیاست و در کنار هم عرضه  و یک بنای اخلاقی را پایه گذاری کرد. امام خمینی«ره» در تلاشی همه جانبه و مستمر به متجلی ساختن آموزه‌های اخلاق سیاسی در جامعه اهتمام ورزید و در طول ده سال زمامداری سعی کرد  که ارزش‌های اخلاقی را در عرصه های مختلف اجتماعی وسیاسی نهادینه و عملی نماید تا همه بسترها و زمینه ها برای رشد و تعالی جامعه اسلامی را آماده و مهیا شود ؛در نتیجه نظامی که بتواند فضیلت‌های اخلاقی را به طور کامل رعایت کند درواقع به اهداف خود رسیده است.

حال چه شده که در شرایط فعلی وسیاسی کشور اخلاق مداری ورعایت آبروی انسانها در فضای رسانه وتربیونها ولسان بعض خواص متاعی کمیاب شده است روزی نیست که صفحه اول مطبوعات ورسانه ها نشان از بی اخلاقی نداشته باشد، عبور از مرزهای اخلاق بدانجا رسیده که با صراحت تمام رفتار خلاف شرع رئیس قوه مجریه و بعضی مسئولان در بین عام وخاص برسر زبانهاست واقعا ما را چه شده است ما غره کدام قدرت و هوای نفس شده‌ایم که برای چند روز ماندن در کرسی ریاست به مهمترین و عزیزترین سرمایه انسانها که آبروی آنهاست رحم نمی‌کنیم.
 
بیائیم در آغاز سال نو و فضای عطرآگین بهار و شادی مردم شریف ایران با همدیگر عهد و پیمان ببندیم که اخلاق مدار در همه عرصه‌ها خاصه روابط اجتماعی و مناسبات انسانی حاضر و عامل باشیم و به‌ خاطر بسپاریم که رسول گرامی اسلام(ص)فرمود من برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شد‌ه‌ام.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخلاق ، سیاست ، رعایت ، حبیبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار