ولادت با سعادت عقیلهٔ بنی هاشم حضرت زینب (س)، درگیری شهید «سید حسن مدرس» با طرفداران سردار سپه، روز پرستار و بهورز، آغاز بهره برداری از تلگراف در ایران و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 اسفند 1391 خورشیدی برابر با 5 جمادی الاول 1434 هجری و 17 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ولادت با سعادت عقیلهٔ بنی هاشم حضرت زینب (س) دختر امام علی (ع)(5 ق)
زینب در لغت به معنای درخت نیکو منظر آمده و گاهی به معنای زینت پدر می‌باشد. دختر بزرگ حضرت علی (ع) زینب کبری است که در واقعهٔ عاشورای سال 61 هجری به همراه امام حسین (ع) بوده است. آن حضرت، همسر پسرعمویش عبداللَّه بن جعفر بن ابی‌طالب بود و پنج فرزند داشت. حضرت زینب به هنگام عزیمت امام حسین (ع) به عراق، برادر را همراهی کرد و در واقعهٔ کربلا دو پسرِ آن بانو به نام‌های محمد و عَون به شهادت رسیدند. ایشان از سوی حضرت امام حسین (ع) سرپرستی اهل‌بیتِ آن حضرت و حفظ و نگهداریِ مقام ولایت کبری، امام سجاد (ع) را در هنگام بیماری برعهده داشت.

شیرزن کربلا با روحیه‌ای قوی و شهامت زاید الوصف خود توانست آن امانت بزرگ را در آن شرایط سخت و سنگین اسارت به درستی و شایستگی به منزل رساند. خطبه‌های مردانه و رسواکنندهٔ حضرت زینب (س) در مجلسِ ستم عُبیداللَّه بن زیاد در کوفه و یزید بن معاویه در شام که کاخ ظلم و جورِ فرعون زمان را به لرزه در آورد، شهرهٔ تاریخ است.

رحلت آیت اللَّه «محمدمظفری قزوینی» عالم بزرگ قزوین (1380 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ محمد مظفری قزوینی در سال 1304 ش در قزوین به دنیا آمد. در 26 سالگی به قم رفت. سپس در سال 1332 ش به نجف اشرف کوچید و سالیان فراوان با حضور در مجلس درس آیات عظام: سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی وحضرت امام خمینی، در زمره یکی از فضلای نجف درآمد. ایشان همچنین به مدت بیست سال از محضر آیت‌اللَّه سید ابوالقاسم خویی بهره‌مند شد و مبانی علمی خویش را استوار ساخت. آیت‌اللَّه مظفری در 1352 ش پس از کسب اجازات متعدد از اساتیدش و علمای دیگر، به قزوین بازگشت و به تالیف، تدریس و اقامه جماعت، بیان مسائل و ترویج شرع مبین، اشتغال ورزید.
ایضاحُ الحُجّة فی شرح العُروَة در هشت جلد، پرسش‌ها و پاسخ‌ها در دو جلد و اسلام و فلسفه احکام و طبقات رجال در شانزده جلد از جمله آثار اوست. سرانجام این فقیه بزرگ در 27 اسفند 1380 ش در 76 سالگی چشم از جهان فرو بست و پس از تشییع با شکوه، در حرم شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.

وفات آیت الله رحمانی؛ عالم و مدرس برجسته حوزه (1374 ش)
آیت‌الله ابوالقاسم رحمانی خلیلی مازندرانی در سال ۱۳۰۲ش در خلیل‌محله بهشهر چشم به جهان گشود. وی برای تکمیل مدارج علمی خود، در سال ۱۳۲۵ش راهی حوزه نجف اشرف شد و از محضر حضرات آیات عظام: سیدمحسن حکیم، سیدمحمود شاهرودی، سیدابوالقاسم خویی و میرزاهاشم آملی بهره‌های فراوان برد و در همان‌جا به تدریس مشغول گردید. آیت‌الله رحمانی پس از چهارده سال اقامت در حوزه نجف به زادگاه خود بازگشت و یک هفته پس از آن، توسط آیت‌الله کوهستانی، عالم منطقه و استاد اولیه خود، به‌عنوان فقیه، عالم و ملا معرفی گردید. وی در زادگاه خود، حوزه علمیه، مسجد و حسینیه تأسیس کرد و به امر ارزشمند تدریس و ارشاد همت گماشت. مدتی بعد، آیت‌الله رحمانی به تهران رفت و پس از اقامتی ۱۴ ساله، در سال ۱۳۶۴ش راهی شهر قم گردید.
از این عالم بزرگوار تألیفاتی به‌جای مانده است که: «شرحی بر عروةالوثقی»، «رساله در مشتق»، «رساله در طلب و اراده» و... از آن جمله‌اند. آیت‌الله ابوالقاسم رحمانی خلیلی مازندرانی، این فقیه فرزانه سرانجام در ۲۷ اسفند ۱۳۷۴ش برابر با بیست و هفتم شوال‌المکرم سال ۱۴۱۶ هجری قمری در سن هفتاد و دو سالگی پس از نماز صبح بدرود حیات گفت و پس از تشییعی باشکوه در مدرسه‌ای که خود در زادگاهش بنیان نهاده بود، مدفون گردید.

درگیری شهید «سید حسن مدرس» با طرفداران سردار سپه در مجلس شورای ملی (1302 ش)
در روزهایی که بحث جایگزینی جمهوری به جای مشروطه سلطنتی، بسیار اوج گرفته بود و روز تصمیم‌گیری برای اعلان جمهوری نزدیک می‌شد، عالم مجاهد آیت‌اللَّه سید حسن مدرس در برابر این عمل ایستادگی کرد و سعی داشت از تصویب آن جلوگیری نماید. در این میان مشاجره‌ای بین سید محمد تدین، رییس مجلس شورای ملّی با سید حسن مدرس روی داد که پس از هتاکی تدین، او به همراه طرفدارانش از مجلس خارج شد و مجلس از رسمیت افتاد.

پس از آن، مدرس از جلسه خارج شد و در سرسرا که نمایندگان جمع بودند به ایراد سخن پرداخت. در این هنگام دکتر حسین بهرامی به تحریک تدین به مدرس نزدیک شد و سیلی محکمی به صورت مدرس نواخت به طوری که عمامه او از سرش افتاد. این حادثه چنان زشت و دور از انتظار بود که برخی نمایندگان آن را محکوم کرده و از جرگه هواداران جمهوری و سردار سپه خارج شدند. در آن زمان، این سیلی را، سیلی به جمهوری تعبیر کردند که در نهایت به شکست آن طرح انجامید.

تولد عالم بزرگوار آیت اللَّه «سید محمد تقی موسوی اصفهانی» (1301 ق)
«مرحوم» حاجی میرزا محمد تقی موسوی اصفهانی در اصفهان بودند و از سادات علماء و علماء سادات و دارای مکارم اخلاقی و جلالت قدر و نبالت شأن؛ در فقه و اصول و اخبار و حدیث و شعر و ادب دارای سلیقه ممتاز و روح بلند پرواز و دارای طبع سرشار و ذوق جذاب و شیرین بوده‌اند تولد ایشان در 1301 جمادی الاولی قمری در اصفهان و تحصیلاتش در مکتب پدر و علمای اعلام انشهر که چند قرن سابقه علمی داشته پایان یافته و علمای بزرگ را مانند مرحوم حاجی سید ابوالقاسم بن سید محمد باقر حسینی دهکردی و مرحوم آخوند ملا عبد الکریم بن حاجی ملا مهدی جزی مولف کتاب تذکره القبور درک نموده‌اند.
 آیه الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی در سال 1348 قمری در بیمارستان انگلیسی‌ها در اصفهان (بیمارستان حضرت عیسی بن مریم) مسموم گشت و به شهادت رسید. وی کتاب‌های متعددی نوشته که معروف‌ترین آن مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم می‌باشد. این کتاب به دستور امام زمان عجل الله تعالی فرجه نوشته شد و تاکنون مکرراً به چاپ رسیده است.

روز پرستار و بهورز
به پاس زحمات شبانه روزی پرستاران و بهورزانی که در مراکز بهداری، وظیفهٔ نگهداری، مراقبت و درمان بیماران را برعهده دارند و با تأسی به بانوی بزرگوار اسلام، حضرت زینب کبری (س) که از بیمار کربلا، حضرت امام سجاد (ع) و کودکان، مراقبت می‌کرد، پنجم جمادی الاول برابر با زاد روز آن اسوهی صبر و شکیبایی به عنوان روز پرستار و بهورز در نظام جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

این روز، ضمن یادآوری رشادت‌های دختر بزرگوار امیرالمؤمنین (ع) در صحنه‌های خطر و رویارویی با سختی‌های زمان، زمینه‌ای برای سپاسگزاری و ارج نهادن به مقام پرستاران و تقدیر از بهورزانِ این مرز و بوم است که خاطرهٔ شیرزن کربلا را فراموش نخواهند کرد.

امضای «معاهده بروکسل» پس از پایان جنگ جهانی دوم (1948 م)
با پایان جنگ جهانی دوم، دول اروپایی که سابقه و نتیجه خونین دو جنگ وسیع در قرن بیستم را در نظر گرفته بودند، برای حاکمیت صلح و آرامش و درنتیجه، بازسازی اروپای ویران، تمهیدات متعددی اندیشیدند. یکی از این کارها، انعقاد پیمان بروکسل بود که در این شهر به امضای وزیران خارجه انگلستان، فرانسه، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ رسید. بر اساس مفاد این معاهده که در 17 مارس 1948 م منعقد گردید، دولت‌های امضا کننده متعهد شدند که حداقل به مدت پنجاه سال، در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ونظامی خود متحد باقی بمانند. چندی بعد، در سال 1949 م کشورهای آلمان غربی و ایتالیا نیز به این پیمان ملحق شدند. این سازمان پس از عضویت دیگر کشورهای اروپایی، به عنوان اتحادیه اروپای غربی به کار خود ادامه داد و با فروپاشی بلوک شرق، اتحادیه اروپا شکل گرفت.

فتح «بیت‌المقدّس» توسط مسلمانان در زمان خلیفه دوم (636 م)
در جریان گسترش متصرفات اسلامی، اولین نبرد مسلمانان با رومی‌ها در شمال دریای سرخ روی داد. در دوران حکومت خلیفه دوم، سپاه مسلمانان، رومیان را شکست داد و جنوب فلسطین و بیت‌المقدس در 17 مارس سال 636 م به تصرف لشگریان اسلام درآمد. پس از این شکست، امپراتور روم سپاه عظیمی به سرزمین فلسطین فرستاد اما در نبردی که در فلسطین به وقوع پیوست، رومی‌ها بار دیگر به سختی از لشکر اسلام شکست خوردند و در پایانِ نبرد، فرمانده سپاه روم کشته شد و دمشق به تصرف مسلمانان درآمد.
از آن پس مسلمانان در فلسطین و شام مستقر شدند و در دوران حکومت بنی عباس، تابع مرکز خلافت در بغداد بودند؛ اما در دوران خلافت فاطمیون در مصر، فلسطین، بخشی از قلمرو فاطمی‌ها شد. از 1097 م مسیحیان، جنگ‌های صلیبی را برای تصرف بیت المقدس آغاز کردند و پس از چندین بار رد و بدل شدن این شهر بین طرفین، سرانجام در 1250 م، بیت‌المقدس توسط صلاح‌الدین ایوبی سردار مسلمان آزاد شد و از آن پس در دست مسلمانان باقی ماند.

پرده برداری از تندیس فردوسی در میدان فردوسی تهران
میدان فردوسی یکی از میدان‌های مهم شهر تهران است. در محور شرقی-غربی، خیابان انقلاب اسلامی، در محور شمال، خیابان سپهبد قرنی و در محور جنوب، خیابان فردوسی این میدان را قطع می‌کنند. تندیس این میدان توسط استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است.

آغاز بهره برداری از تلگراف در ایران (1236 ش)
روزنامه وقایع اتفاقیه در شماره 372 خود در این روز، رویداد سیم کشی تلگراف در مدرسه دارالفنون و موفقیت‌آمیز بودن آن را خبر داد. پس از آن قرار شد که از کاخ سلطنتی تا باغ لاله‌زار، سیم تلگراف متصل شود و پس از آن، نقاط دیگر نیز دارای تلگراف شدند.

نکته در خور توجه این بود که برقراری تلگراف در ایران، در مرحله اول انگلیسی‌ها را بهره‌مند کرد تا ایرانیان را، چرا که آنان با اتصال خطوط مخابراتی هند و اروپا، نه تنها با مستعمره خود، هندوستان، ارتباط برقرار کردند و آن را سرعت بخشیدند، بلکه با ساختن تلگراف خانه‌هایی در ایران و فرستادن مامور به کشور، نفوذ خود را روز به روز در ایران، توسعه دادند.

برخی از رخدادهای امروز
180: مارکوس وروس امپراتور روم در گذشت.
1373: اسدپهلوان حاکم کرمان بر آل مظفر یاغی شد و تا زنده بود دست از استقلال برنداشت که داستانی مفصل است. وی سرانجام به دست سربازان خود کشته شد.
1787: «ژرژ سیمون اهم» فیزیکدانی که قانون اهم را نوشت به دنیا آمد.
1917: نیکلای دوم تزار روسیه که بامخالفت مردم رو به رو شده بود با هدف برقراری مجدد آرامش، اختیارات خود را به یک دولت موقت واگذار کرد که این دارو هم اثر نداشت و هفت ماه بعد، نظام روسیه با انقلاب بلشویکی تغییر یافت.
1931: استالین «کروپسکایا لنین» را از کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی بیرون کرد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار