اخبار ویژه روزنامه‌های شنبه

از ممانعت شهرداری تهران جهت نصب تابلوهای تبلیغاتی تا دستور دولت براي تدوين برنامه مقابله با شيعه هراسي

دم خروس و قسم حضرت عباس گروهك مجمع محققين ،نيويورك تايمز: اوباما براي تفريح به اسرائيل مي رود! ،جزئیات ملاقات با فائزه هاشمی در اوین،اختلاف در جلسات داخلی اصلاح‌طلبان،تغيير کاربري 60 هکتار از فضاي سبز يک شهر به مسکن مهر،صدور حکم اعدام یک ایرانی در افغانستان،مهر می‌خواهد جبهه پایداری را تخریب کند،پهپاد آمریکا تحت تعقیب جنگنده ایرانی،انتقاد هنرمند قدیمی از تحریم‌ها،روايتي از مذاكره ايران و آمريكا بر سر عراق ،احمدي‌نژاد: خدا هم با ماست،انتقاد تند آيت‌الله جنتي به بحث رجعت چاوز،از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.   

 *کیهان:

سالنامه هايي با طعم انقراض اصلاح طلبان

پشت پرده ويژه نامه هاي اجاره اي با محوريت هاشمي چيست؟ همه ساله روزهاي آخر اسفند ماه، بازار ويژه نامه هاي نوروزي روزنامه ها گرم است اما آنچه بيش از هميشه در ويژه نامه هاي امسال به چشم مي آيد، حجم قابل توجه پرداختن روزنامه هاي نزديك به فتنه گران به «هاشمي رفسنجاني» است.

به گزارش رجا، روزنامه اعتماد با انتشار عكس ايام جواني هاشمي رفسنجاني و همسرش و عنوان «منتشر نشده هاي يك خاندان» به روي دكه هاي روزنامه فروشي رفته است. در اين ويژه نامه دست نوشته هايي نيز از خانم عفت مرعشي همسر آقاي هاشمي منتشر شده است. روزنامه شرق نيز با اختصاص دادن عكس روي جلد ويژه نامه خود به هاشمي رفسنجاني، به گفتگو با وي پرداخته است. در بخش ديگري از اين ويژه نامه نيز با فاطمه هاشمي رفسنجاني گفتگو شده است.

رجانيوز مي افزايد: توجه غيرطبيعي و ناشيانه اين رسانه ها به كسي كه طي سالهاي گذشته وي را «عاليجناب سرخپوش» مي ناميدند، نشان مي دهد انزواي سياسي- اجتماعي اين جريان در ميان توده هاي مردم تا چه اندازه پيش رفته است.در همين باره توجه به اظهارات محمدعلي ابطحي رئيس دفتر محمد خاتمي درباره نوع برخورد اصلاح طلبان با هاشمي رفسنجاني در شهريور ماه سال 86 در گفتگو با سايت جهان نيوز راهگشاست: «من آقاي هاشمي را نه اصلاح طلب مي دانم نه اصولگرا.

 آقاي هاشمي يك مبنايي دارد كه براساس آن عمل مي كند و هر جا منافعش در آن مبنا اصولگرايي باشد از اصولگراها حمايت مي كند و هر جا منافعش اصلاح طلبي باشد از اصلاح طلب ها حمايت مي كند. آقاي هاشمي هيچ وقت محور اصلاحات نبوده... اين يك سياست عمگرايانه است كه اصلاح طلب ها الان از آقاي هاشمي حمايت مي كنند و من كاملاً با اين نوع سياست عملگرايي موافقم و معتقدم در مقطع كنوني نبايد هيچ اصلاح طلبي با آقاي هاشمي برخورد تقابلي داشته باشد.

 در سياست هيچ چيزي آرماني نيست. ممكن است در حوزه سياست كسي آرماني حرف بزند اما همين آرماني حرف زدن ها يكي از وسايل پيشرفت كار اين فرد است نه واقعيت اعتقاداتش! به همين دليل من عملگرايي را خيلي ترجيح مي دهم...»

اوباما بلوف مي زند كه بلوف نمي زند!

يك نشريه آمريكايي ادعاي اوباما مبني بر اين كه در مقابل ايران همه گزينه ها روي ميز است و او بلوف نمي زند را خلاف واقع شمرده و نوشت: اوباما بلوف مي زند كه بلوف نمي زند.

نشريه نيشن در تحليلي به قلم رابرت دريفوس و فرارو با اشاره به سخنان جو بايدن مبني بر اين كه اوباما در مورد استفاده از گزينه نظامي و حمله به ايران در صورت عدم توافق در برنامه هسته اي بلوف نمي زند، مي نويسد همين تاكيد بيانگر غلوآميز بودن موضع اوباما و بلوف زدن وي است.

به گزارش فرارو به نقل از نشريه نيشن، دريفوس در اين گزارش مي نويسد: در شرايطي كه مذاكرات در مورد برنامه هسته اي ايران همچنان ادامه دارد، احتمال اين كه آمريكا امسال يا سال هاي بعد به ايران حمله كند، صفر است. با اين حال اگر ايران مذاكرات را متوقف كند، روند حركت براي توليد بمب را تسريع كند و حتي تسليحات كوچكي به سبك كره شمالي را نيز توليد كند، باز هم احتمال اين كه ايالات متحده به ايران حمله كند بسيار اندك است. (شرايط امروز كره شمالي مي تواند دليلي بر اين مدعا باشد.)

بايدن در چهارم مارس طي نشست آيپك گفت: «رئيس جمهور ايالات متحده نمي تواند بلوف بزند، و بلوف نمي زند. باراك اوباما بلوف نمي زند.» ترجمه سخنان جو بايدن اين است: اوباما بلوف مي زند.

نيشن مي افزايد: ايران معناي سخنان بايدن را دريافته است، نومحافظه كاران و وال استريت ژورنال نيز همينطور. اين نشريه آمريكايي در سرمقاله آخر هفته خود با تاسف نوشت «طي يك سال اخير صحبت هايي از اين دست، از سوي دولت بسيار شنيده ايم و شايد مقامات در اين زمينه به جد سخن گفته اند. اما آنچه بايدن و رئيسش به دنبال آن هستند، در آيپك نيست بلكه در تهران است. و تاكنون مقامات ايران به گونه اي رفتار كرده اند كه نشان مي دهد آنها نيز سخنان اوباما را به واقع يك بلوف تلقي مي كنند.»

وال استريت ژورنال به درستي اشاره مي كند كه آمريكا به دليل مشكلات اقتصادي و كاهش بودجه، يك ناو هواپيمابر و نه دو ناو را در خليج فارس نگه مي دارد و ايران به خوبي از اين امر آگاه است. اگر اوباما واقعا بلوف نمي زند، بايد قدرت نظامي خود در منطقه را افزايش مي داديم و موضع خود بر سر ميز چانه زني را سخت تر مي كرديم. اما زماني كه ما دقيقا برخلاف اين عمل مي كنيم، به ايران مي گوييم كه دولت در نهايت در حال بلوف زدن است. بر ايران پوشيده نيست كه آمريكا در حال كاهش حضور نيروي دريايي خود در خليج فارس بوده و دو ناو هواپيمابر خود را به يك عدد كاهش مي دهد.

دم خروس و قسم حضرت عباس گروهك مجمع محققين

يك گروه فعال و سرخورده در فتنه سال 88 از هاشمي و خاتمي خواست در انتخابات سال آينده نامزد شوند.
به گزارش جرس، گروه موسوم به مجمع محققين و مدرسين در نامه اي نوشت: با احترام به همه بزرگواراني كه تاكنون براي نامزدي اعلام آمادگي كرده يا در فرآيند آن قرار گرفته اند، از همه نخبگان و فرهيختگان جامعه، از حوزه هاي علميه، دانشگاهيان، مديران اجرايي، صنعتگران، بازاريان، و همه احزاب و گروه ها مي خواهد كه با دعوت از چهره هاي توانمند و خدوم، مانند حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني و حضرت حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، يا هر سياستمدار شناخته شده و كارداني كه بتواند موافقت اكثريت قاطع ملت را جلب و نيروهاي توانمند را براي فعاليت به ميدان آورد، حجت را بر آنان تمام كنند.

اين گروه مدعي شد:بايد توجه داشت كه سهل انگاري در اين امر، موجب مي شود تأثير خون پربهاي شهيدان، زحمات طاقت فرساي ايثارگران، تلاش مجاهدان و خون دل ها و رنج هاي كساني كه براي آزادي و آبادي ايران اسلامي تلاش كرده اند كم شود.
تظاهر به احترام گذاشتن براي خون پربهاي شهيدان و زحمت طاقت فرساي ايثارگران ايران اسلامي در حالي است كه اين گروهك در حوادث 3 سال پيش به دنبال ايجاد فتنه سياسي و مذهبي در قم بود و برخي وابستگان آن در آشوب ها مشاركت داشتند و در همين آشوب ها بود كه عليه نظام و اسلام و انقلاب علني ترين هتاكي ها صورت گرفت.

يادآور مي شود عليرضا محجوب نماينده اصلاح طلب تهران در مصاحبه با خبرگزاري آريا، نامزدي هاشمي و خاتمي در انتخابات رياست جمهوري را امري محال دانست و گفت: آقايان هاشمي و خاتمي به صورت حضوري به ما گفته اند در انتخابات كانديدا نخواهند شد. بنابراين وقتي اين دو شخصيت كانديداتوري خود را رد مي كنند ما نمي توانيم به گونه اي ديگر سخن بگوييم.

نيويورك تايمز: اوباما براي تفريح به اسرائيل مي رود!

«آمريكا به مسئله فلسطين بي علاقه است و به عنوان گردشگر به اسرائيل مي رود.»
اين تحليل را توماس فريدمن روزنامه نگار يهودي در روزنامه نيويورك تايمز عنوان كرد و نوشت: اين واقعيت كه باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور برنامه اي براي مسئله فلسطين اعلام نكرده است معلول بي علاقگي هيئت حاكمه آمريكا به مسئله فلسطين است.

به گزارش خبرگزاري قدس فريدمن تصريح كرد: اتفاق خاصي در سفر اوباما به سرزمين هاي اشغالي رخ نخواهد داد، نه فقط براي اين كه اوباما قادر به ارائه برنامه خاصي نيست، بلكه اولويت هاي سياست خارجي آمريكا درباره مسئله فلسطين تغيير كرده است. مسئله فلسطين براي هيئت حاكمه آمريكا بي سر و صدا از مسئله اي ضروري به مسئله اي تفريحي تبديل شده و مانند هر مسئله تفريحي ديگر نظير دوختن لباس يا ساختن ماكت هواپيما، هر وقت حالش را دارند به آن مي پردازند و هر وقت ندارند بي خيال آن مي شوند.

فريدمن افزود: اوباما در اولين دوره رياست جمهوري خود به اين مسئله پرداخت و وقتي با مشكلات پيش رو مواجه شد، بي خيال اين مسئله تفريحي شد.فريدمن افزود: حل مسئله فلسطين شايد براي تثبيت خاورميانه لازم باشد اما كافي نيست. مسئله تشكيل كشور فلسطين اكنون تكثير شده و سوريه، ليبي و مصر هم به آن اضافه شده و همين امر از فوريت مسئله فلسطين براي هيئت حاكمه آمريكا كاسته است. با توجه به وضعيت موجود، اوباما نخستين رئيس جمهور آمريكاست كه به عنوان يك گردشگر از اسرائيل ديدار مي كند.

همزمان روزنامه صهيونيستي جروزالم پست با اشاره به سفر اوباما به فلسطين اشغالي نوشت: به محض ورود اوباما قرار است او ديداري يك ساعته از سامانه ضدموشكي گنبدآهنين داشته باشد، نمادگرايي شروع مي شود. اين سامانه كه يك سرمايه گذاري مشترك ميان آمريكا و اسرائيل است مخصوصاً براي بازديد اوباما در فرودگاه مستقر كرده اند. ارزش نمادين گنبدآهنين كه با پول آمريكا و فناوري اسرائيل ساخته شده است كاملاً روشن است. مشاركت عميق، همكاري خلل ناپذير، و همه چيزهايي كه اوباما مي خواهد در اين سفر مورد تأكيد قرار دهد.

رئيس جمهور آمريكا، كه اغلب از وي انتقاد مي شود به اندازه كافي عشق و محبت خود را به اسرائيل نشان نداده است، با عكس هايي كه از او هنگام بازديد از سامانه گنبد آهنين گرفته مي شود به اسرائيل يادآوري خواهد كرد كه وي آنگونه كه بايد، از اسرائيل حمايت مي كند و تأمين امنيت اسرائيل و حفظ برتري نظامي كيفي آن براي او اهميت دارد.
 
گروه هاي اپوزيسيون در مشت وزارت اطلاعات دست و پا مي زنند

يك رسانه وابسته به گروهك ضدانقلاب، سلطنت طلبان را گروهي در چنگال وزارت اطلاعات توصيف كرد.
ايران گلوبال با اشاره به حضور رضا ربع پهلوي در نشست ترتيب داده شده از سوي امير عباس فخر آور نوشت: به دنبال سخنراني اخير رضا پهلوي در محفل نفوذي تابلودار و رسواي جمهوري اسلامي (عباس فخرآور) و تاكيد چندباره شاهزاده مبني بر عضويت برخي از ديپلمات هاي سابق در سوپر شوراي شاهنشاهي، سيلي از انتقادات و حملات جديد روانه رضا پهلوي شد كه چگونه ممكن است كساني كه زماني در تعقيب آزادي خواهان و تشكيل گروه هاي سركوبگر نقش عمده اي را داشته اند به يكباره مدحي وار، پهلوي تر از رضا پهلوي و آزاديخواه تر از هر آزاديخواه ديگر تصميم به سرنگوني رژيمي گرفته اند كه از گوشت تا پوست و استخوان وابسته بدان هستند!

ايران گلوبال مي افزايد: اين افراد به ظاهر بريده كه حتي يك سيلي از رژيم نخورده اند چنان به مبارزه اشتياق نشان مي دهند كه موجب تعجب مبارزان حقيقي و عزيز از دست داده شده اند... اكنون گروه هاي مستاصل و درمانده سلطنت طلبان بعد از 34 سال بي برنامگي و دريوزگي سياسي در چنگال طرح امنيتي و اطلاعاتي گرفتار شده اند و وزارت اطلاعات تا آنجا به اين گروه هاي درمانده نفوذ كرده كه شاهزاده متوهم را نيز مجاب به همكاري كرده اند.

نويسنده با اشاره به سوابق اين نفوذي ها مي نويسد: به خاطر دارم زماني كه نوري زاده و شهرام همايون سردار مدحي را كه 20 سال در خدمت جمهوري اسلامي بود، در بوق و كرنا تبليغ و به عنوان اپوزيسيون برانداز جا انداخته بودند، تنها صداي اعتراضي كه از همان ابتدا به مطرح كردن مدحي بلند شد، صداي اعتراض ضعيف و بي رمق همين راقم سطور بود، اما آن زمان به اين صداي اعتراض آنقدر تاختند كه در بين هياهوهاي جنبش خيالي «جمع ياران» و ارتش 50هزار نفري مدحي، محو و نابود شد و مدحي آنچه را بايد نمي كرد، كرد و به ريش نداشته ما هم با تكيه به آن صندلي معروف در تهران تا توانست خنديد.

ايران گلوبال در پايان نوشت: برخي جريان مدحي را صرفا يك طرح خام و پيش پا افتاده موردي قلمداد كردند، اما ديديم كه آن صندلي به جز مدحي، شاهد جلوس كنندگان ديگر نيز بود و خواهد بود و همه قرائن و شواهد نيز مويد تلاش دستگاه اطلاعاتي جمهوري اسلامي براي بي آبرو كردن اپوزيسيون خارج از كشور مي باشد.

به عبارت ديگر جمهوري اسلامي به جاي قتل فيزيكي، قتل ماهيتي و شخصيتي مي كند. پروژه مسخره سوپر شوراي شاهزاده نيز بخش كوچكي از عمليات (مدحيسم) براي بي آبرو كردن مخالفان جمهوري اسلامي در خارج از كشور مي باشد و رضا پهلوي خواسته يا ناخواسته در حال كمك به اين پروسه اطلاعات و امنيتي «مدحيسم» مي باشد.

لوموند: كشورهاي مختلف تحريم ايران را دور مي زنند

ايران با تغيير دادن نقشه هاي اتحاد استراتژيك در منطقه به پيروزي هاي تازه دست مي يابد.
روزنامه فرانسوي لوموند با انتشار اين تحليل، نوشت: آسيا صحنه كارزار انرژي خواهد بود. توافق براي احداث خط لوله و انتقال گاز ايران به پاكستان، نقشه اتحادهاي استراتژيك منطقه را تغيير مي دهد.

در مبارزه اي كه ميان غرب و ايران به وجود آمده ايران توانست، با امضاي توافق ساختن شاه لوله گاز با كشور همسايه پاكستان، در يك نبرد پيروز شود.لوموند افزود: هدف غرب اين است كه با تحريم ها يا ايران را ناچار به چشم پوشي از برنامه اتمي خود كند و يا اين كه اقتصاد اين كشور را وادار به سركشي نمايد.

اين روزنامه فرانسوي تصريح كرد: تضمين چنداني براي موفقيت غرب در جنگ تحريم ها وجود ندارد چرا كه ايرانيان رابطه اي ميان برنامه اتمي اين كشور و بحران اقتصادي برقرار نمي كنند. از سوي ديگر تحريم هاي در نظر گرفته شده توسط همه كشورها اعمال نمي شود. از جمله پاكستان كه تصميم گرفت از آنها سرپيچي كند اين كار پاكستان ممكن است به ديگران هم كه با اين تحريم ها موافق نيستند، سرايت كند.


«مينا سينگ روي»، كارشناس آسياي ميانه در «انستيتوي مطالعات دفاعي» در دهلي نو مي گويد: گرچه نكات مبهمي در اين طرح وجود دارد اما اين پروژه بيش از آن كه خطوط استراتژيكي تازه اي در منطقه ترسيم كند، يك شگرد روانشناسانه از سوي ايران است و اعتبار منطقه اي اين كشور را استحكام مي بخشد.
 
*وطن امروز:

جزئیات ملاقات با فائزه هاشمی در اوین

جزئیات آخرین ملاقات حضوری با فائزه هاشمی در زندان اوین منتشر شد. غلامعلی ریاحی وکیل فائزه هاشمی درباره آخرین جزئیات ملاقات با موکلش در زندان اوین و همچنین زمان آزادی موکلش گفت: خانم فائزه هاشمی در حال گذراندن دوران محکومیت خود به مدت 6 ‌ماه است هر چند برای ایشان یک پرونده دیگر هم تحت عنوان اخلال در نظم زندان تشکیل شده است.

 وی افزود: با تشکیل پرونده دوم برای موکلم قرار بازداشت موقت صادر شده بود اما بنده به این قرار اعتراض کردم و دادگاه این قرار را نقض کرد. ریاحی به فارس گفت: پرونده به شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت فرستاده شد و این بار بازپرس پرونده قرار وثیقه 100 میلیون تومانی را صادر کرد. وی تصریح کرد: وثیقه مورد نیاز به دادگاه ارائه شده و کارهای کارشناسی آن هم انجام شده است و احتمالا ظرف روز شنبه یا یکشنبه تشریفات قانونی آن انجام خواهد شد.

ریاحی گفت: براساس آن چیزی که با موکلم در ملاقات حضوری صحبت کردم مشخص شد که پایان دوره محکومیت ایشان روز 30 اسفند خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد موکلتان زودتر از تاریخ اعلام شده یعنی پیش از 30 اسفند آزاد شود، گفت: اظهارات موکل من مبنی بر آزادی وی در روز 30 اسفند بوده است اما اگر دادسرا تصمیم دیگری داشته باشد موضوعی است که ما از آن فعلاً بی‌خبر هستیم. وکیل فائزه هاشمی خاطرنشان کرد: اگر آزادی موکلم پیش از موعد اعلام شده نیاز به درخواست داشته ما این درخواست را هنوز ارائه نکرده‌ایم و بعید می‌دانم خانم هاشمی هم درخواستی را به مسؤولان زندان داده باشد.

این در حالی است که فائزه هاشمی در روز 2 مهر امسال بازداشت شده و برای طی دوران محکومیتش که به موجب حکم دادگاه 6‌ماه حبس بود به زندان اوین منتقل شد. مسؤولان زندان چند ‌ماه پس از بازداشت فائزه هاشمی به وی پیشنهاد دادند با توجه به اینکه سعید تاجیک (فرد هتاک به فائزه هاشمی) از زندان به مرخصی رفته است می‌تواند از مرخصی استفاده کند که نامبرده خود از رفتن به مرخصی امتناع کرد.

پیش از این سلیمانی مدیر‌کل سازمان زندان‌های استان تهران عنوان کرده بود که براساس یکی از مواد آیین‌نامه داخلی زندان محکومان می‌توانند یک دهم دوران محکومیت خود را در انتهای دوران محکومیت بدون قرار به مرخصی بروند.

اختلاف در جلسات داخلی اصلاح‌طلبان

شنیده شده در جلسه اخیر برخی اعضای حزب منحله مشارکت که در منزل یکی از اعضای این حزب تشکیل شده بود تنش و اختلاف نظر میان شرکت‌کنندگان باعث ناتمام ماندن این جلسه شد. اختلاف اعضای این حزب درباره چگونگی برنامه‌ریزی و همچنین موضع‌گیری و شکل فعالیت این حزب منحله در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بود.

 حمید‌رضا جلایی‌پور در این جلسه از روند جلسات شورای فکر اصلاحات که با حضور خاتمی و نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و نیز با حضور برخی چهره‌های شاخص اصلاحات از ابتدای امسال شکل گرفته است، انتقاد کرده است. جلایی‌پور در این باره بیان کرده است: خاتمی محور و رهبر جریان اصلاحات است و برای تصمیم‌گیری درباره چگونگی کنش اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو هر کس خود را اصلاح‌طلب می‌داند باید ذیل نظرات خاتمی حرکت کند. دلیل ندارد دیگران نیز برای خودشان مسیر یا گفتمانی تحت عنوان اصلاح‌طلبی تعریف کنند.

به گزارش مشرق، جلایی‌پور در ادامه می‌گوید: جدیدا در نشست‌ها و جلسات گوناگون از نظرات عبدالله نوری صحبت می‌شود، عبدالله نوری تا وقتی که پشت‌سر آقای خاتمی حرکت کند و همراه و پشتیبان ایشان باشد ما مخلص ایشان هستیم؛ اگرنه گفتمان و مسیر ایشان دیگر نسبتی با اصلاحات ندارد.

 جلایی‌پور با اشاره به مصاحبه اخیر خود با روزنامه بهار بیان می‌کند: به نظر من در جریان اصلاحات از جمع نظرات خاتمی، موسوی خوئینی‌ها، موسوی و کروبی باید تصمیم جریان اصلاحات را بیرون کشید و من این مطلب را در مصاحبه با روزنامه بهار هم گفته‌ام و عبدالله نوری و دیگران که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند باید تابع نظرات این جمع باشند و باید در طول اینها حرکت کنند.

جلایی‌پور ادامه داده است: عده‌ای با شیطنت تلاش می‌کنند آقای نوری همتراز این بزرگان تعریف شود که این یک اشتباه بزرگ است. به نظر من عبدالله نوری بیشتر دنبال افزایش تنش میان اصلاح‌طلبان و حاکمیت است و علاقه‌مند است در انتخابات پیش رو حضور اصلاح‌طلبان حداکثری باشد و باعث افزایش هزینه حکومت در برخورد یا مهندسی انتخابات شود، به نظر من این مسیر قطعا برای اصلاحات شکست جدیدی در پیش دارد.

 جلایی‌پور همچنین اظهار داشته است: به نظر من با توجه به حصر موسوی و کروبی و بلاتکلیفی دوستان زندانی باید به شکلی دنبال تنش‌زدایی با حاکمیت باشیم. این سخنان جلایی‌پور موجب عکس‌العمل شدید صفدر حسینی، رضا خاتمی و محمود حجتی از دیگر اعضای حاضر در این جلسه شده است به شکلی که جلایی‌پور به نشانه اعتراض، جلسه را ترک می‌کند.

*خراسان:

دستور دولت براي تدوين برنامه مقابله با شيعه هراسي

شنيده شده بر اساس بخشنامه اي که طي روزهاي اخير از سوي دولت به صالحي وزير خارجه ابلاغ شده، دستگاه ديپلماسي کشور بايد با برنامه ريزي براي اجراي 15 مسئله مهم، جايگاه جمهوري اسلامي را در عرصه منطقه اي و بين المللي ارتقاء ببخشد. در اين بخشنامه تاکيد شده است که تدوين برنامه جامع مقابله با شيعه هراسي تا پايان سال 91 ضروري بوده و 50 درصد اين برنامه بايد در طول سالهاي باقيمانده از برنامه پنجم توسعه اجرايي شود.

تغيير کاربري 60 هکتار از فضاي سبز يک شهر به مسکن مهر

گفته مي شود بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي، استاندار يکي از مراکز غربي کشور طي دستوري، اختصاص 60 هکتار از زمين هاي حاشيه اي مرکز استان با کاربري جنگل کاري و فضاي سبز را به مسکوني صادر کرده است که اين موضوع در آينده تاثير زيادي در توسعه نامتوازن اين شهر خواهد داشت. بر اساس گزارش اين نهاد، پيشنهاد اوليه براي تغيير کاربري اين اراضي، بيش از 100 هکتار بوده که به علت مخالفت شديد برخي مسئولان محلي، اين دستور در نهايت به 60 هکتار کاهش يافته است.

*آرمان:

استعفا به دلیل مسئولیت

شنیده شد که وزیر آموزش و پرورش کویت به دنبال مرگ یک دانش‌آموز در مدرسه استعفا کرد. عصر ایران نوشت؛ این دختر دانش‌آموز چهارشنبه پس از تنبیه بدنی معلم در مدرسه دخترانه فراونیه کویت، درگذشت. نایف الحجرف نیز همان روز و به دنبال بروز این حادثه، استعفای خود را تسلیم نخست‌وزیر کرد. وی با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: وزارت آموزش و پرورش روز سختی را پس از درگذشت دخترمان نوره (دانش‌آموز متوفی) می‌گذراند. من استعفا کردم زیرا معتقدم در برابر هر دانش‌آموز در مدرسه، مسئولیت دارم.

واکنش پوتین به حذف کشتی از بازی‌های المپیک

شنیده شد که رئیس‌جمهور روسیه در آخرین اظهارنظر خود حذف کشتی از بازی‌های المپیک را اقدامی ناموجه نامیده است. آفتاب نوشت؛ پوتین درباره حذف کشتی از المپیک گفته است: «حذف ورزش‌های سنتی از برنامه بازی‌های المپیک که پایه و اساس آنها از آغاز بازی‌ها بوده و حتی در برنامه بازی‌های المپیک یونان باستان نیز وجود داشته است، اقدامی ناموجه است.» رئیس‌جمهور روسیه همچنین اظهار امیدواری کرده است که کشورش در مورد این مساله با IOC وارد بحث شود.

مهر می‌خواهد جبهه پایداری را تخریب کند

شنیده شد که تحلیلی خبرگزاری مهر را به تخریب جبهه پایداری متهم کرد. بی‌باک نیوز نوشت؛ مهر در خبری سعی داشت تا حجت‌الاسلام آقا تهرانی را با حوادث 22 بهمن قم و به نوعی جبهه پایداری را به وقایع نامناسب قم مرتبط جلوه دهد. با وجود اینکه تقریبا بیش از 3 ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم مانده و گمانه‌زنی‌های مختلفی درخصوص کاندیداهای حاضر در این صحنه ملی وجود دارد سایت وابسته به یکی از آقایان مدعی ولایتمداری که چند روزی است سراغ گزینه موردنظر خود رفته و سنگ وی را به سینه می‌زند تخریب جبهه پایداری را کلید زد.

صدور حکم اعدام یک ایرانی در افغانستان

شنیده شد که یک ایرانی در دادگاهی در افغانستان به اتهام جاسوسی در این کشور، به اعدام محکوم شده است. شفقنا نوشت؛ این فرد که از یک ماه پیش در ولایت بادقیس در بازداشت به‌سر می‌برد. قاضی دادگاه ولایت بادقیس گفته است که این شهروند ایرانی در دادگاه اولیه به اعدام محکوم شده است. هنوز مقام‌های ایرانی در اینباره اظهارنظر نکرده‌اند. این اولین‌بار است که یک ایرانی در غرب افغانستان، به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم می‌شود.

جبهه پایداری عذر خواهی کند

شنیده شد که یک نماینده مجلس از جبهه پایداری خواست از مردم عذرخواهی کند. عصر ایران نوشت؛ کمال‌الدین پیرموذن گفت: اعضای جبهه پایداری اگر واقعا مدعی ارزش‌ها هستند، باید عذرخواهی کنند. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فیلم منتشرشده در فضای مجازی که اخلالگران مراسم راهپیمایی 22 بهمن قم با حاضران در جلسات بصیرت‌افزایی جبهه پایداری قم تطبیق داده، آیا نباید اعضای این جبهه از مردم عذرخواهی کنند؟، گفت: در دستورات دین ما نیز بر «خیر الامور اوسطها» تاکید دارند.

نامه‌ای ننوشته‌ام

شنیده شد که یک نماینده مجلس نامه‌اش برای یکی از سران اصلاحات را تکذیب کرد. فارس نوشت؛ تاجگردون که نامش در ذیل دعوتنامه فراکسیون اقلیت مجلس از رئیس‌جمهور اصلاحات برای حضور در انتخابات آمده است، نگارش این نامه را تکذیب کرد.

 درحالی که تنها سه ماه تا انتخابات 24 خرداد 92 باقی است و گمانه‌زنی‌های زیادی برای حضور افراد در انتخابات مطرح است؛ اخیرا در فضای رسانه‌ای کشور خبری مبنی بر نامه چند نفر از اصلاح‌طلبان مجلس به رئیس‌جمهور اصلاحات برای دعوت از وی به منظور حضور در انتخابات و پاسخ مثبت وی به این دعوت منتشر شد.

 در این نامه گفته شده بود رئیس دولت اصلاحات هم این نامه را پذیرفته و حضور خود در انتخابات را قطعی اعلام کرده است. بر همین اساس غلامرضا تاجگردون از نمایندگان اقلیت مجلس نهم ضمن تکذیب نگارش چنین نامه‌ای گفت: من رئیس دولت اصلاحات را قبول دارم و اگر بیایید حتماً به وی رای می‌دهم اما از این نامه خبر ندارم.

ممانعت شهرداری تهران از نصب تابلوهای تبلیغاتی

شنیده شد که شهرداری تهران از نصب بیلبوردهای تبلیغاتی یک روزنامه جلوگیری کرده است. آریا نوشت؛ مدیرمسئول روزنامه شهروند از ممانعت شهرداری تهران از نصب بیلبوردهای تبلیغاتی روزنامه شهروند در سطح شهر خبر داده است. دکتر عبدالرضا داوری در اینباره اظهار کرد: به‌رغم صدور مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران از نصب بیلبوردهای تبلیغاتی روزنامه شهروند ممانعت به‌عمل آورد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی کشور، درباره علت این اقدام شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران وجود عباراتی در استقبال از بهار در بیلبوردهای طراحی شده روزنامه شهروند را علت این این اقدام خود اعلام کرده است. مدیرمسئول روزنامه شهروند که با سایت ارگان رسانه‌ای دولت گفت‌وگو می کرد از تنظیم لایحه شکایت از شهرداری تهران به دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل 90 مجلس خبر داد.

انتقاد هنرمند قدیمی از تحریم‌ها

شنیده شد که یکی از پیشکسوتان سینما از تحریم‌های اعمالی علیه ایران انتقاد کرد. اقتصاد ایران نوشت؛ علی نصیریان بازیگر پیشكسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: تحریم‌ها چه معنایی برای یك ملت بزرگ و قهرمان مانند ملت ایران می‌تواند داشته باشد. 

این هنرمند برجسته افزود: زمانی كه با وجود این همه تحریم و فشار از سوی استكبار جهانی، هر روز شاهد پیشرفتی جدید و اتفاقی نو در كسب علم و فناوری، پزشكی، صنعتی و ورزشی در ایران هستیم، دیگر مردم ما از تحریم‌های جدید نگرانی نخواهند داشت و این استكبار جهانی است كه باید در برابر این ملت عاقلانه تر رفتار كند. نصیریان افزود: استكبار در حقیقت با اعمال تحریم‌های اقتصادی و فرهنگی مانند قطع شبكه‌های ایرانی از روی ماهواره‌ها، خود را با بیش از ۷۵ میلیون انسان آزاده‌خواه و حق‌طلب مواجه كرده است و مطمئنا این رویارویی عواقب خفت باری برای آنان دارد.

پهپاد آمریکا تحت تعقیب جنگنده ایرانی

شنیده شد که پنتاگون اعلام کرد که جنگنده ایرانی پهپاد آمریکا را در خلیج فارس تحت تعقیب قرار داد.فارس نوشت، وزارت دفاع آمریکا خبر منتشر شده مبنی بر تعقیب و گریز یک جنگنده‌ ایرانی و یک پهپاد آمریکایی در آسمان خلیج فارس را تائید کرد. سی‌ان‌ان در خبری مدعی شده بود که جنگنده ایرانی در خلیج فارس یک پهپاد آمریکایی را هدف قرار داده است، همچنین اشاره‌ای به حضور جنگنده‌های آمریکایی نشده بود، اما «جورج لیتل» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که دو جنگنده آمریکایی نیز این پهپاد را همراهی می‌کرده‌اند. به گفته وی این حادثه روز سه‌شنبه هفته گذشته رخ داده است.

 وی نوع جنگنده ایرانی را نیز اف-4 اعلام کرده و ضمنا مدل پهپاد آمریکایی که سی ان ان آن را پریدیتور اعلام کرد، تائید کرده است. سه مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده است جزئیات این حادثه را تائید کرده‌اند. این مقامات گفته‌اند که پهپاد آمریکایی از نوع «پریدیتور» بوده است. این نوع پهپاد از جمله هواپیماهای بدون سرنشین جنگی و مسلح آمریکا است.

*تهران امروز:

سوريه نيازي به كمك تسليحاتي ايران ندارد

نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد گزارش رويترز درباره حمايت‌هاي تسليحاتي ايران از دولت سوريه را تكذيب كرد. به گزارش عصر ايران، عليرضا ميريوسفي سخنگوي دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك در واكنش به گزارش رويترز گفت: معتقديم كه سوريه هيچ نيازي به كمك‌هاي نظامي ايران ندارد. وي افزود: متاسفانه وضعيت سوريه و خاورميانه بسيار سخت و خطرناك شده است. اين وضعيت روبه افزايش است. دليل اين موضوع نيز دخالت خارجي و انتقال سلاح براي گروه‌هاي افراطي است.

ميريوسفي تاكيد كرد: تهران خواهان پايان درگيري‌ها در سوريه از طريق گفت‌وگو ميان دولت و مخالفان در اين كشور است. رويترز در گزارشي به نقل از شماري از ديپلمات‌هاي غربي مستقر در سازمان ملل متحد در نيويورك نوشته بود كه ايران در چند ماه اخير با همكاري روسيه، حمايت‌هاي نظامي از دولت سوريه را به ميزان زيادي افزايش داده است. به ادعاي اين ديپلمات‌هاي غربي كه خواستند نامشان اعلام نشود، تسليحات ايران همچنان علاوه بر مسير عراق، از راه تركيه و لبنان نيز براي دولت سوريه ارسال مي‌شود. اين اقدام به معني نقض تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه تهران است.

ايران پيشگام همكاري‌هاي منطقه‌اي است

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره برخي ابتكارات مطرح شده در منطقه در مورد تشكيل سازماني مركب از تمامي كشورهاي منطقه خليج‌فارس براي همكاري منطقه‌‌اي اظهار كرد: اين ديدگاه از سال‌ها قبل در محافل علمي و نيز از سوي برخي مقامات رسمي و ديپلماتيك كشورهاي منطقه مطرح بوده و اخيرا نخست‌وزير قطر نيز در نشستي دانشگاهي به اين موضوع پرداخته است.

به گزارش ايسنا، رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان افزود: همانگونه كه مي‌دانيد جمهوري اسلامي ايران بر اساس سياست اصولي خود، همواره از ديدگاه‌هايي كه در مسير همگرايي و توسعه و تقويت همكاري منطقه‌‌اي قرار داشته باشد، استقبال كرده و در زمينه تحكيم همكاري‌هاي جمعي منطقه‌‌اي همواره پيشگام بوده است.

عبور ناوگروه دريايي ارتش براي نخستين بار از خط استوا

امير دريادار حبيب‌الله سياري در آيين پايان سال كه در ستاد نيروي دريايي برگزار شد، با بيان اينكه ناوگروه بيست‌و‌چهارم اين نيرو براي نخستين‌بار توانست پس از حضور در اقيانوس آرام با عبور از خط استوا برگ زرين ديگري بر تاريخ افتخارات نيروي دريايي ثبت كند، افزود: ان‌شاءالله در سال 92 هم در اقيانوس اطلس حضور خواهيم يافت.

وي افزود: حضور نيروي دريايي در اقيانوس آرام و به‌ويژه در درياي چين جايگاه بسيار مهم و ارزشمندي است و ماقبل از انقلاب هم در اين منطقه حضور نداشته‌ايم كه در تاريخ نيروي دريايي يك گام بزرگ در مسير تحقق تدابير و تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر حضور در آبهاي آزاد محسوب مي‌شود. فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: حضور در اقيانوس اطلس جزو برنامه‌هاي نيروي دريايي در سال جديد است.

روايتي از مذاكره ايران و آمريكا بر سر عراق

رضا اميري مقدم، عضو هيات مذاكره‌كننده ايران با آمريكا در موضوع عراق در گفتاري در پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، چرايي اشغال عراق توسط آمريكا را تحليل كرده و ضمن بررسي دلايل درخواست آمريكا براي مذاكره با ايران، ناگفته‌هايي را از جلسات مذاكره بيان كرده است. وي در اين باره گفت: آمريكا به ما پيشنهاد مذاكره داد. بنابراين ما نياز به مذاكره با او نداشتيم، بلكه آمريكا به آن نياز داشت. نه تنها آمريكا از ايران درخواست مذاكره كرد بلكه تمام رهبران شيعه و كرد عراق نيز از ايران درخواست كمك كردند.

مذاكرات عراق دستاوردهايي براي ما و مردم عراق داشت. مذاكرات باعث شد كه دولت عراق يك گام به سمت تثبيت پيش برود. هرچند براي ما و عراقي‌ها ثابت شد كه آمريكايي‌ها در گفتار و رفتار خود صادق نيستند. آمريكايي‌ها تبليغ مي‌كردند كه ايراني‌ها مي‌خواهند دولت عراق پا نگيرد اما در اين مذاكرات براي عراقي‌ها هم ثابت شد كه اين ادعا دروغ است.

وقتي آقاي مالكي به‌عنوان نماينده عراق به داخل جلسات آمد به خوبي ديد كه جمهوري اسلامي انگيزه كافي براي ريشه‌كن كردن تروريسم از عراق را دارد، اما آمريكايي‌ها اين انگيزه را ندارند. اميري مقدم تصريح كرد:آمريكايي‌ها مي‌خواستند در عراق بمانند و هدفشان از مذاكرات اين بود كه امنيت‌شان در عراق تضمين بشود تا به راحتي به غارت سرمايه‌هاي عراق بپردازند كه اين اتفاق نيفتاد. براي عراقي‌ها كاملا روشن شد كه آمريكايي‌ها در مذاكرات صداقت ندارند. بعد از مذاكرات خود عراقي‌ها به‌شدت بر مسئله‌ خروج منافقين و ديگر گروهك‌هاي تروريستي از عراق اصرار و نسبت به آن ايستادگي كردند.

*ابتکار:

احمدي‌نژاد: خدا هم با ماست

امام جمعه اراک هنگامي که براي افتتاح يکي از پروژه‌هاي مهر ماندگار در اراک به قرآن تفال زد بود وقتي که با آيه ششم سوره حج مواجه شد به احمدي‌نژاد گفت: آقاي احمدي نژاد اين آيه درباره بهار است البته نه به آن معنا که شما لفظ بهار را به کار مي‌برديد.به گزارش مشرق، احمدي‌نژاد که صبح امروز براي افتتاح چند طرح مهر ماندگار به استان مرکزي سفر کرده است در اولين منطقه کنارگذر شمالي اراک را افتتاح کرد که در حين مراسم افتتاح اين پروژه قربانعلي دري نجف آبادي امام جمعه اراک پيش از بريدن روبان اين طرح تفالي به قرآن زد و آيه ششم سوره حج (( ذلَِ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ أَنَّهُ عَلى‏ ُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ )) را قرائت کرد و گفت آقاي احمدي نژاد اين آيه درباره بهار است البته نه به ان معنا که شما لفظ بهار را به کار مي‌برديد.

احمدي نژاد در پاسخ به دري نجف آبادي گفت مگر ما به چه معنا بهار را به کار مي‌بريم. ما نيز بهار را به معناي خوب آن به کار مي‌بريم.دري نجف آبادي توضيح کوتاهي درباره اين آيه داد و زنده کردن مردگان از سوي خداوند را تعبير به بهار نمود و احمدي نژاد در پاسخ به او گفت مي‌بينيد که خدا هم با ماست.

*جمهوری:

انتقاد تند آيت‌الله جنتي به بحث رجعت چاوز

آيت‌الله جنتي، ديروز در خطبه نماز جمعه تهران گفت: "تخريب، خلاف شرع، قانون و اخلاق است و كسي كه اين كارها را بكند صلاحيت هيچ پستي را ندارد". وي همچنين گفت: "بحث رجعت چاوز بدعت بود و ايكاش كساني كه اين حرف‌ها را زدند چهار روز در حوزه علميه درس مي‌خواندند. اين مسأله موجب ناراحتي علما و مراجع شد". امام جمعه موقت تهران به اين سؤال پاسخ نداد كه پس چگونه شوراي نگهبان اين قبيل افراد را براي بالاترين پست‌ها تأييد صلاحيت كرده است؟


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار