گزارش/

"آذرخش" جنگنده مخصوص عمليات‌های ضربتی هوا به زمين

این جنگنده جهت عملیات‌های موسوم به واكنش سريع و ضربتي هوا به زمین طراحی شده، اما توانایی جنگ هوایی و رهگيري را نیز دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، ساخت هواپيما از پيچيده‌ترين تكنولوژي‌هاي عصر ما محسوب مي‌شود. انحصار اين صنعت در بين معدودي از كشورها كه به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسد تقسيم شده است.

در اين ميان جمهوري اسلامي ايران با توجه به تحريم‌هاي كمرشكن اقتصادي، صنعتي و... در منطقه پرتلاطم خاورميانه به‌صورت مستقل به طراحي و ساخت هواپيماهاي نظامي، مسافربري و بدون سرنشين اقدام كرد.

در اين بين ساخت جنگنده‌ها از اهميت بيشتري برخوردار است؛ نخستین تولید ایران در حوزه جنگنده‌ها "آذرخش" نام دارد.

اين جنگنده ايراني كه در بهار سال 1376 توسط نیروهای مسلح ایران رونمایی شد، بیشتر برای عملیات‌های هوا به زمین طراحی شده، که البته توانایی جنگ هوایی را نیز دارد.

شكاري جنگنده آذرخش اولين شكاري بمب‌افكن ساخت جمهوري اسلامي ايران بوده که به‌طور كامل در كشور طراحي و توليد شده است.

شهيد ستاري فرمانده وقت نيروي هوايي ارتش در پي‌گيري مراحل ساخت اين جنگنده، نقشي ارزنده و بي‌بديل ايفا كرد.

آذرخش در سال 1377 آزمايش و پس از كسب موفقيت در انجام مراحل مختلف توليد انبوه آن در دستور كار قرار گرفت.

در کابین این جنگنده از تجهیزات جدیدي مانند نشان‌دهنده‌های دیجیتال و مانیتورهای ال‌سی‌دی یا پلاسمای مایع به‌كارگيري و در بخش تجهیزات خدمه پروازی نیز دگرگونی‌هایی انجام شده‌؛ کلاه‌های پروازی هوشمند نيز برای کمترشدن بار کاری خلبان و کمک‌خلبان به‌کار گرفته شده‌ است.

آذرخش از دو موتور قدرتمند آردی-۳۳ استفاده می‌کند، این جنگنده جهت عملیات‌های موسوم به واكنش سريع و ضربتي هوا به زمین طراحی شده، اما توانایی جنگ هوایی و رهگيري را نیز دارد.

اين جنگنده شباهت‌هايي به جنگنده امريكايي اف 5 تايگر دارد اما از لحاظ قدرت موتور و سرعت از برتري بارزي نسبت به آن برخوردار است.

برد حداكثري این شكاري بمب‌افكن  ۱۰۰۰ کیلومتر، سرعت آن 1.7 ماخ و رادار این هواپیما از نوع  N019-ME بوده که در ایران بهينه‌سازی شده تا قدرت مانور آن ضد اهداف و تحركات سطحي و زميني افزایش یابد است.

ساخت شكاري بمب‌افكن آذرخش، فتح بابي در ساخت جنگنده‌هاي پيشرفته ايراني و مطرح شدن اقتدار نيروي هوايي كشورمان در جهان بود، تا جايی که فرمانده نيروي هوايي آمريكا از ساخت جنگنده‌هاي ايراني ابراز وحشت كرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس 1
۱۵:۳۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
کاملا اف 5 نورتروپ رو کپی کردن
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
سلام ممنون می شم درمورد اولین جنگنده پیشرفته ایران یعنی شفق مطالبی توی سایتتان بزارید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
دستشان درد نکند.ولی آیا این جنگنده با su-35BM و.... برابری میکند؟اگراین تحریمهای لعنتی را بردارند; ایران به یکی از قدرتمندترین طراحان آیرودینامیک جنگنده تبدیل میشود.
آخرین اخبار