علم آناليز، حلقه گمشده فوتبال

علم آناليز درفوتبال جهان به طور كامل شناخته شده است اما تيمهاي ليگ برتر ما كمتر از اين علم براي ارتقاي جايگاهشان در جدول رده بندي استفاده مي كنند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران در حال حاضر باشگاه هاي حرفه اي از تيم هاي آناليز قوي استفاده مي كنند تا در زمين پيش از آغاز مسابقه يك گام جلو باشند. به هرحال در بازيهاي ليگ برتر ما كمتر نشاني ازعلم آناليز ديده مي شود.

آناليزور قبل از هرچيز بايد نقاط ضعف تيمش را برطرف كند امادر ليگ برتر ما آناليزور خوب عمل نميكند. براين اساس تيمهاي ليگ برتر فوتبال نقاط ضعفشان نه تنها در بازي هاي مختلف برطرف نمي شود بلكه در هر بازي مشكل جديدي را هم براي انها بوجود مي آيد.

همين مسئله بهانه اي شد تا سراغ تيم هاي ليگ برتري برويم و ضعيت آنها در بخش آناليز را بررسي كنيم. دراين بين به نكات جالبي رسيديم كه نشان مي دهد با فرم ايده آل فاصله هاي زيادي داريم و شايد تا سال هاي سال به آن نرسيم.

فوتبال ما 12سال پيش حرفه اي شده است اما علم آناليز از حدود شش سال پيش وارد فوتبالمان شد. مجيد جلالي پيش قدم استفاده از اين علم در تيم فوتبال فولاد خوزستان شد. استفاده جلالي از نرم افزارهاي آناليزوري در برنامه هاي مختلف فوتبالي باعث شد اهالي فوتبال كم كم با اين علم آشنا شوند.

به هر حال در ابتداي ورود علم آناليز به فوتبال ايران كمتر مربياني سراغ استفاده ازاين علم رفتند. درحال حاضر اكثر تيمهاي ليگ برتري در كادر فني شان ازفردي به نام آناليزور استفاده مي كنند اما اين علم متفاوت تر از ساير كشورهاي جهان در فوتبال ما اجرا مي شود.

براساس تعريف آناليزوري درفوتبال روز دنيا، يك آناليزور بايد مدارج مختلف مربيگري را پشت سر بگذارد و مدرك مربيگري بگيرد. بعداز اين نوبت به تخصص مي رسد. يك آناليزور بايد كار با نرم افزارهاي مختلف مربيگري را بلد باشد و براي گرفتن اطلاعات موردنظر از بازي ها از آنها استفاده كند.

اين نكته را هم نبايد فراموش كنيم كه آناليزور بايد در كنار تيم حاضر باشد و تمرينات را زير نظر بگيرد. حتي در خيلي از مواقع سرمربي از آناليزور مي خواهد تا تمرين طراحي كند تا نقاط ضعف زودتر برطرف شود.

با توضيحات علم، آناليز در فوتبال سراغ اين علم در فوتبال ايران مي رويم .آناليزور در تيمهاي ليگ برتر ما وظيفه اش فقط كاركردن با نرم افزار و بررسي بازي هاي حريفان خلاصه مي شود. درحال حاضر تنها چند نفر از آناليزورهاي ايراني هستند كه مدرك مربيگري دارند و اين علم را كاملأ با رعايت اصول پيگيري مي كنند. البته اين دسته از افراد هم در حال حاضر تصميم گرفته اند به عنوان دستيار سرمربيان فعاليت كنند. برخي ازمربيان به خاطرپايين بودن مبلغ قرارداد يك آناليزور حاضر به انجام اين كار درتيمشان نيستند.

براين اساس كمتر آناليزور حرفه اي حاضرمي شود بامبلغ 20تا 25ميليون تومان با تيمهاي ليگ برتري قرارداد ببندد. به خاطر همين برخي از افرادي كه با نرم افزار آشنايي دارند با گرفتن مبلغ ناچيزي فيلم بازي ها را بررسي مي كنند و چند نكته آماري بازي هم دراختيار سرمربي قرار ميدهند.

آناليزورهاي خارجي كارنامه مشخصي ندارند. نكته جالب توجه اين است كه برخي از تيمهاي ليگ برتر ايران حتي فردي كه كاركردن با نرم افزار را هم بلد باشد استخدام نمي كنند و تمام وظايف رابه خود سرمربي مي دهند. البته در اين بين تعدادي از سرمربيان هم براي اين كار ارزش قائل هستند و براي امضاي قرار دادشان شرط داشتن يك تيم آناليزوري مي گذارند.

شايان ذكر است مربيان خارجي ليگ برتر هم آناليزورشان كارنامه مشخصي نداشته اند و در بعضي ازموارد با سرمربي نسبت فاميلي داشته اند. به طور مثال توني اوليويرا سرمربي تراكتور سازي پسرش را به عنوان اناليزور به ايران آورده است.

**وضعيت آناليزوري در تيم هاي سرخابي

زماني كه ژوزه سرمربي پرسپوليس بود اسكار آناليزوري سرخپوشان رابر عهده داشت. وي در پرسپوليس نتوانست عملكرد موفقي داشته باشد. اسكار به همراه ژوزه از تيم پرسپوليس كنار گذاشته شدند. يحيي گل محمدي بعد از اينكه هدايت سرخپوشان را بر عهده گرفت ادموند بزيك را به عنوان آناليزور تيمش انتخاب كرد. بزيك تا الان در تحليل بازيهاي حريفان خوب عمل كرده امير قلعه نويي سرمربي استقلال هم وظيفه اناليزوري تيمش را به نيما عالمي و شاهرخ بياني سپرده است. نيما عالمي درچند سال اخير آناليزور تيم هاي قلعه نويي بوده اما در اين فصل نتايج كار و هم چندان رضايت بخش نبوده است.

**شاخص ترين آناليزورهاي فوتبال

در پايان اين گزارش چند نمونه از آناليزورهاي شاخص فوتبال ايران را از نظر ميگذرانيم.
 
علاوه برجلالي، مجيد صالح دراين سال ها توانايي هايش را به اثبات رسانده و حتي به سمت سرمربيگري هم رسيده است. درحال حاضر وي به عنوان مربي در استقلال فعاليت مي كند.

بعبد از صالح بايد به سابقه درخشان افشين قطبي در اين زمينه اشاره كرد كه در تيم ملي كره جنوبي اين وظيفه را برعهده داشت و زيرنظر مربياني همچون هيدينگ فعاليت كرد.
 
هومن افاضلي هم ديگر فردي بودكه از آناليزوري به نيمكت تيم ملي و سرمربيگري در ليگ يك رسيد./زر
برچسب ها: علم ، آنالیز ، حلقه ، گمشده ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار