"تكلم چي" آيين فراموش شده آذربايجان غربي در ايام نوروز +تصاوير

مردم آذربايجان غربي در گذشته آيين هاي زيادي براي استقبال از نوروز كهن داشتند كه امروز برخي از آنها از حافظه مردم پاك شده و برخي نيز در آستانه فراموشي قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ به رسم ديرين اذربايجان غربي از اولين روزهاي ماه اسفند به استقبال نوروز مي‌روند و مطابق ستنهاي كهن و قديمي مردم آذربايجان غربي هفته اول اسفند ماه چيله قوورن يعني هفته اي كه چهل زمستان را فرار مي‌دهد يا يالانچي چهارشنبه (چهارشنبه دروغين) مي‌ناميدند و با آيين هايي اتمام فصل زمستان را جشن مي‌گرفتند.



در مطالعات مردم شناسي انجام گرفته هر كدام از اين چهارشنبه ماه اسفند، نمادي از عناصر چهارگانه يعني آب، خاك، باد و آتش بودند كه با طبيعت كشاورزي منطقه آذربايجان غربي نيز سنخيت دارند و مردم نيز هركدام از اين چهارشنبه‌ها را به نوعي با آيين هاي خاص گرامي مي‌داشتند.



مردم آذربايجان غربي در گذشته ايين هاي زيادي براي استقبال نوروزي كهن داشتند كه امروز برخي از آنها از حافظه مردم اين سامان پاك شده و برخي نيز در آستانه فراموشي قرار گرفته است يكي از رسم هاي زيباي ايام نوروز در اذربايجان غربي به گفته پدران و پيران اين منطقه رسم "تكلم چي" ها بوده كه در زمان حاضر به طور كلي فراموش شده است.
رسم نبوده است چه بسا كه اين رسم در حوزه هاي فرهنگي آذربايجان شرقي و استان اردبيل نيز به لحاظ فرا رسيدن نوروز برگزار مي‌شده است اشعاري كه تكلم چي هاي حوزه ياد شده در اين ارتباط مي‌خواندند نيز مي‌توان مويد همين مطلب باشد.



گسترش سفره هفت سين در ميان مردم آذربايجان غربي خصوصا در روستاها آن طور كه امروز رواج يافته معمول نبوده و تنها به باز كردن سفره عيد اكتفا شده است.
گفتني است، در گذشته خانواده هاي آذربايجاني سفره سفيد پارچه اي با نام " بايرام سوفراسي" سفره عيد سفره خوراكي را در اتاق مهمان پهن مي‌كردند و هر مهماني كه از راه مي‌رسيد پاي آن مي‌نشست و صاحبخانه از آن پذيرايي مي‌كرد.



در برخي روستاهاي حومه اروميه مانند " جهتلو" رسم بود دعاي تحويل سال را پس از خاندن به كاسه اي آب فوت مي‌كردند و به باغات انگور مي‌پاشيدند تا بركت زيادي داشته باشد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار