نوروز 84-83؛

جایزه بزرگی که "مهران مدیری" در نوروز برنده شد

"مهران مدیری" نوروز 84 با ساخت طنزی به نام "جایزه بزرگ" موفق به جذب مخاطب و برنده‌ی جایزه ی چند صد میلیونی از بانک شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ سالهای 81 و 82 که حال و هوای محرم بر روی آن حاکم بود و سریال طنزی از تلویزیون به نمایش گذاشته نشد اما فیلمها به خوبی توانستند اوقات فراغت مخاطبان را پر کنند و در ذهنشان ماندگار شود.
سال 83 با ترکیب چهار فیلم، فضاهای متفاوتی را در تلویزیون ایجاد کرده بود و شبکه 1 با فیلم "اُمثبت" به کارگردانی "علی شاه حاتمی" فضای نیمه طنز را به تصویر کشید و "محمد کاسبی" و "مجید صالحی"پس از بازی در فیلم "خوش رکاب" روبروی هم ایستادند و گونه ی دیگری از بازی خود را به نمایش گذاشتند.
سریال "ا مثبت" دارای محتوای پلیسی- اجتماعی و به قلم "علی شاه حاتمی" است و روایت کننده مردی ثروتمند به نام "عزیز" خان است که قصد دارد کل تهران را بخرد که بسیار ترسو است روزی مریض شده و به بیمارستان می رود، در بیمارستان پلیس شجاعی به نام حمید به عزیز خان خون خود را اعطا می کند که در نتیجه آن ارتباط روحی روانی بین این دو نفر ایجاد می شود.
این سریال ساخته کارگردان " خوش رکاب " بوده و به همین دلیل از "محمد کاسبی" و "مجیدصالحی" در بازی در این فیلم هم دعوت به عمل آورده و بازیگران دیگری چون نصراله رادش رامین ناصر نصیر، فلامک جنیدی، حسین رفیعی در این اثر حضور داشتند.
در همان سال شبکه دو به پخش فیلمی با نام " داوطلب " به کارگردانی "مسعود تکاور" پرداخت که در آن بازیگرانی چون "کیوان محمود نژاد"، "شهرام عبدلی"، "عنایت بخشی" حضور داشتند.
سریال " داوطلب" فیلمی با موضوع جنگ و دفاع بوده و روایتگر فردی ترسو در میدان جنگ است.
این سریال حال و هوایی طنز داشته و "کیوان محمود نژاد" یکی از بهترین بازی های خود را به نمایش گذاشته است.
بازیگران این فیلم "عنایت بخشی"، "مجید شیری"، "کمند امیر سلیمانی"، "سعیده عرب"، "هما خاکپاش"، "سیامک استریون" هستند.
شبکه سه در سال 83 قصد داشت با نمایش طنزی به نام " این سه نفر" لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطبان فراهم کند، بر همین اساس اصغر توسلی با بهره بردن از بازیگران حرفه ای مانند "محمد علی کشاورز"، "علی عمرانی"، "جعفر دهقان"، "بیوک میرزایی"، "سینا فلاح" سعی کرد قصه ای جذاب را بسازد اما متاسفانه این فیلم آن طور که باید به مذاق مخاطبان خوش نیامد.
این سریال در خصوص همزیستی سه خانواده در یک واحد از مجتمع مسکونی است که تعدادی از هنرمندان عرصه های مختلف هنر واحدهایی از یک مجتمع مسکونی را به صورت پیش خرید مالک میشوند اما طی ماجراهایی مشخص می شود که در فروش آپارتمان ها کلاهبرداری صورت گرفته و هر واحد به سه نفر فروخته شده است، از ؟ رو افراد مجبور می شوند تا روشن شدن تکلیف به صورت مشترک در هر واحد سه نفری زندگی کنند اما این زندگی مشترک پیامدهای مختلفی را به همراه دارد.
در همان سال شبکه پنج به نمایش سریالی به نام " بانویی دیگر" به کارگردانی سیروس مقدم پرداخت که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
داستان این سریال در خصوص زوج خوشبختی بود که در دفتر نشریه ای مدافع حقوق زنان، فعالیت می کنند این زوج به وجود گذشت 12 سال از ازدواجشان بچه دار نشدند و از این اتفاق هرگز شکایتی ندارند اما به یکباره متوجه می شود که سرطان وارد و به بهانه بچه دار شدن قصه گرفتن زن برای همسرش را دارد تا پس از مرگش همسرش تنها نشود.
فیلمنامه با بیان این مسئله که این زوج قادر به بچه دار شدن نیستند قصد دارد به نوعی آنها را با مسئله تعدد زوجات روبرو کند و نکته جالب اینجاست که زوج خوشبخت سریال با وجود این که سالیان زیادی از ازدواجشان گذشته و بچه دار نشدند همچنان با عشق و علاقه در کنار هم زندگی می کنند اما این سریال با وجود تمام هزینه هایی که ساخت آن به دنبال داشت نتوانست مبین فرهنگی مناسب برای مخاطبان خود باشد و حتی در بسیاری موارد، نکاتی را دنبال کرد که هیچ منفعتی برای فرهنگ و فرهنگ سازی برای جامعه ما در پی نداشت و حتی خشم و آزردگی خاطر مخاطبان را نیز برانگیخت.
در نوروز 84 هم تمامی شبکه ها در پی ساخت آثاری در جهت جذب مخاطب و پر کردن اوقات فراغت بودند و شبکه یک سیما هم به دست ساخت سری دوم " خوش رکاب" با نام " خوش غیرت " زد.
با وجود اینکه این سریال نتوانست همچون سری اول مخاطب را به خود جذب کند اما طنز قابل قبولی برای مخاطبان در نوروز 83 به حساب آمد.
در این سری هم آتقی ؟ تصمیم به جمع آوری دارو برای کمک به مردم راهی عراق می شوند که در این مسیر اسیر و ماجراهایی برایشان رخ می دهد.
موسیقی متن و تیتراژ سریال خوش رکاب هم به مراتب از " خوش غیرت" جذابتر و شادتر بود اما با وجود تمام اینها سری دوم این سریال هم توانست در ذهن مخاطبان ماندگار شود.
در شبکه سه سیما هم مهران مدیری با ساخت" جایزه بزرگ " و آوردن شخصیتهای آشنای طنز در قاب نوروزی تلویزیون نگاه مخاطبان را به خود جلب کرد.
فیلمنامه این فیلم را "سروش صحت" نوشته و "محمد رضا آریان" هم در نوشتن قصه با صحت همکاری داشته است این سریال روایت کننده خانواده ای است که از نظر مالی از وضع مناسبی برخوردار نیستند و در طی قرعه کشی از بانک برنده ماشینی چند صد میلیونی می شوند اما متصدی بانک به آنها می گوید که این جایزه را با فرد دیگری به صورت شریکی برنده شده اند و ماجرا از همین جا شروع می شود.
در این سریال بازیگرانی چون "مهران مدیری"، "بهنوش بختیاری"، "جواد رضویان"، رضا شفیعی جم، فلامک جنیدی، سیامک انصاری و ساعد هدایتی بازی کردند./ص
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.