پربيننده‌ترين‌هاي سال 91؛ (42)

عرفان؛ شورانگیز ترین تصویر عاشورا/ مراقب باشيم نهضت كربلا در پس گريه و مصيبت پنهان نماند

امام جمعه موقت تهران گفت: عرفان یکی از مهمترین ویژگی های جاری در شخصیت سیدالشهدا(ع) و کاروانیان نهضت عظیم عاشوراست که دشمنان تلاش می کنند این بعد الهی در پس مصیبت و گریه پنهان بماند.

آیت الله محمد امامی کاشانی در گفتگو با خبرنگار ويژه‌نامه محرم باشگاه خبرنگاران؛ همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: عاشورا انقلابی الهی و با ارزش‌های بلند دینی است که ابعاد عرفانی آن شورانگیز ترین صحنه‌ها را در عاشورای سال 61 هجری و در هنگامه صف‌آرایی حق در مقابل باطل آفرید.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: کربلا یک نهضت چند بعدی است که شامل ابعاد عبادی، مظلومیت، اخلاق، مبارزه، شجاعت، الهی است که بعد عرفانی کربلا بسیار منحصر به فرد است.

** کربلا تجلی اخلاق الهی

وی با بیان این که عرفان یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیت سیدالشهدا(ع) و کاروانیان نهضت عظیم عاشوراست، تصریح کرد: با وجود انقلاب روحانی امام حسین(ع) طی جریان و حوادث کربلا و خصایل برجسته و الهی آن حضرت در مواجهه با سپاه کفر، دشمنان تلاش می‌کنند این بعد الهی در پس مصیبت و گریه پنهان بماند.

این استاد اخلاق و معارف اسلامی افزود: کربلا تجلی اخلاق، عرفان، کرامت و ابعاد انسانی است، چنانکه قرآن جهاد را در کنار اخلاق خواسته و در سوره حدید آورده است که پیامبران را با دلیل فرستادیم، به آنها کتاب و استدلال دادیم و عدالت را رکن اصلی حضور در میان مردم قرار دادیم واگر جواب نداد آهن(شمشیر) را فرستادیم تا با دشمنان جهاد کنند.

** جهاد بی معرفت و خالی از اخلاق بی ارزش است

آیت‌الله امامي کاشانی در تبیین مساله جهاد در راه خدا اظهار داشت: جهاد مسلمان در کنار معرفت، اخلاق، زهد و پارسایی تعریف می شود و عرفان دین به حماسه است و عکس آن جهاد بی معرفت و اخلاق ارزشی ندارد.

وی با انتقاد از ترویج عرفان‌های پوشالی و بی محتوایی چون هندو، بودایی و... در فضای جامعه تصریح کرد: زیبا ترین و الهی‌ترین عرفان از سوی اسلام و اهل بیت(ع) به ما رسیده است و دین مبین ما در عرفان به جز اهل بیت(ع) الگویی چون اویس قرنی را به ما معرفی کرده که به مولای متقیان علی (ع) می گوید: علی جان! من تمام وجودم و هستی‌ام را فدای شما می کنم و هیچ تردیدی هم ندارم و با هر که بگویی می‌جنگم.

این استاد اخلاق با بیان این که عرفان موجود در کربلا از عرفان الهی اسلام نشات گرفته است، افزود: همین عرفان در کربلا و در هنگامه جنگ و خون و شهادت به تصویر کشیده می شود که در تمام هستی بی‌نظیر است و عاشورا، نهضتی است که دشمنان هم به حقانیت و بعد عرفانی آن اعتراف کردند، به عنوان مثال؛ برادر ابن زیاد وقتی سرهای مطهر شهدا را به کوفه آوردند گفت، ای کاش همه آل زیاد هلاک می شدند اما پسر فاطمه(س) به شهادت نمی‌رسید. ابن زیاد اینجا از برادرش پرسید، تو از دشمنان هستی یا ز دوستان؟ که در پاسخ گفت: کاش ننگ برادری تو با من نبود.

وی ادامه داد: حتی همسر یزید و همسر خولی به این جنایت اعتراض و از خانه قهر می‌کنند، چرا که آنها می‌دانستند حق با سیدالشهدا(ع) بود و حتی فردی که سر امام حسین(ع)را به نزد یزید می‌آورد می‌گوید من سر مردی بزرگ را آوردم که پدر و مادر بزرگی چون علی و فاطمه داشته است.

** نباید ابعاد عرفانی عاشورا در پس اشک و آه پنهان بماند

آیت‌الله امامی کاشانی در تبین دیگر وجوه عرفانی شخصیت امام حسین(ع) تصریح کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) بارها در کربلا این آیه را خواندند:" من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه و منهم من قضی نهبه و منهم من ینتظر" و به روشنی مشهود است که  کربلا مامن دعا، قرآن و عرفان الهی است، حتی نماز ظهر عاشورای حضرت هم در آن هنگامه جنگ پیام داشت.

وی تاکید کرد: اگر این نماز در خیمه برگزار می‌شد دشمن از این نماز چیزی نمی‌فهمید، نماز امام حسین(ع) پیام دارد و آن این که نماز در هر شرایطی اولویت دارد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: حماسه، جنگ، مظلومبت، اشک و آه جای خود دارد ولی ابعاد عرفانی و عبادی شخصیت امام حسین(ع) ابعادی الهی و در س آموز است که نباید فراموش شود.


برچسب ها: عزاداری ، کربلا ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار