پربیننده ترین های سال 91؛(47)

نگاهي به مراسم تعزيه خواني در دوره قاجار + عکس

تعزيه‏ خواني در آغاز دوره سلطنت قاجار به صورت يك نمايش آييني ـ مذهبي جلوه‏‌اي برجسته داشته و روند تحول و تكامل خود را پيموده است.

به گزارش گروره ويژه‌نامه محّرم باشگاه خبرنگاران، تعزيه از نظر لغوي به معني اظهار همدردي، سوگواري و تسليت است، ولي به عنوان شكلي از نمايش ريشه در  اجتماعات و مراسم يادكرد شهادت امام حسين (ع) در ايام محرم دارد و در طول تكامل خود بازنمايي محاصره و كشتار صحراي كربلا محور اصلي آن بوده و هيچ گاه ماهيت مذهبي‌‏اش را از دست نداده است. 

از آنجا كه شيعيان نداي حق‏‌طلبانه حسين (ع) را نداي راستي و پاكدامني و حرمت انساني و مقدس مي‏‌دانند اجراي مراسم محرم را نيز نوعي تلاش به سوي همان اهداف مقدس مي‏‌دانند. 

بعدها نيز با اين اعتقاد كه مشاركت در نمايش‌هاي تعزيه، خواه در رديف بازيگران، خواه تماشاگران، آنان را از شفاعت امام حسين(ع) در روز قيامت بهره‏‌مند خواهد ساخت به رونق اين مقوله همت گماشتند. 

تعزيه‏ خواني در آغاز دوره سلطنت قاجار به صورت يك نمايش آييني ـ مذهبي جلوه‏‌اي برجسته داشته و روند تحول و تكامل خود را پيموده است. 
    
فتحعلي شاه به تعزيه و تعزيه‏‌خواني علاقه نشان مي‏‌داد و در رواج اين نهضت مذهبي در ميان مردم و همگاني كردن آن در جامعه، كمابيش نقش مهم و مؤثري داشت. وي سرپرستي و نظارت بر امور مربوط به مراسم عزاداري و تعزيه‌‏خواني دربار و دولت را در ماه محرم به بزرگان و رجال دربار خود سپرده بود و در بعضي از مجالس تعزيه به خصوص مجالس تعزية روز تاسوعا و عاشورا كه كارگزاران دربار برپا مي‏كردند، حاضر مي‏‌شده است. 

رجال درباري و اعيان و اشراف مملكت هم كه به سنت‌هاي آبا و اجدادي خود پايبند بودند هر يك به نوبه خود در دهه محّرم در تكيه‌‏ها يا حياط‌هاي بزرگ خانه‏‌هايشان، كه معمولاً آنها را به صورت تكيه مي‏‌بستند مجالس سوگ و تعزيه‏‌خواني برپا مي‏‌كردند. 
  
بنابر اخبار و گزارش‌هايي كه از دوره قاجار به ما رسيده است، در آن زمان همه مردم، از صدر تا ذيل در ساختن و داير كردن تكيه براي برگزاري مراسم عزاداري سالار شهيدان و تعزيه‌‏خواني در ايام  سوگواري، به خصوص در دهه محرم، شوق و علاقة فراواني نشان مي‏‌داده‌‏اند. بانيان مي‏‌كوشيدند تا از راه ساختن تكيه‏‌ها و وقف آنها، اجري دنيوي و اخروي براي خود دست و پا كنند.

 كنت دو گوبينو سياستمدار و نويسنده فرانسوي كه در سال‌هاي 1272-1275 در زمان ناصرالدين شاه در ايران بوده، در مورد علاقه  مردم به ساختن تكيه و شمار بسيار فراوان تكيه‏‌ها در تهران مي‏‌نويسد:  

نه تنها شاه و مستخدمان بزرگ دولت تكيه دارند، بلكه هر شخص ثروتمند، چه مستخدم دولت، چه تاجر، صاحب تكيه‏اي است. اين كار آن قدر مقدس است و اجر دارد كه هر كس بدين سبب و بي‏ترديد اندكي براي مفاخرة دنياوي نيز مي‏كوشد تا از خير و ثواب آن در دنيا و آخرت بهره‏مند گردد. (گوبينو، 183)       
    
در آن دوره بجز تكيه‌‏‏هاي شاهي و دولتي و تكيه‌‌هايي كه سازندگان آن رجال مملكتي و اعيان و اشراف بودند، در هر كوي و برزن و محله يك يا چند تكيه ساخته شده بود كه بانيان آنها از اصناف و عامه مردم محله‌ها بوده‏‌اند. بنابر آمار دارالخلافه تهران در سال 1269 ق، سال‌هاي نخستين سلطنت ناصرالدين شاه، در شهر تهران 54 باب تكيه بوده است. اين تعداد 3 باب به نام‌هاي "تكيه پادشاهي"، "تكيه جناب صدراعظم" و "تكيه دريچه" در محله ارك و بقيه در محله‏‌هاي عودلاجان، بازار، سنگلج و چال‌ميدان قرار داشت.  
 
 





از افراد تعزيه خوان






تعزيه خوان هنگام اجراي تعزيه






تعزيه خوان هنگام اجراي تعزيه





چند تن از تعزيه خوانان




شبيه خوان‌هاي تکيه دولت 





تعزيه خوان در تکيه دولت




تعزيه خوان در تکيه دولت




شبيه خوان‌ها در تکيه دولت(معين البکا) با در دست داشتن نسخه شبيه خواني




مراسم تعزيه خواني




مراسم تعزيه خواني 




يک صحنه از مراسم تعزيه خواني در روزگاران گذشته




گروه تعزيه خوانان


منبع: ماهنامه الکترونيکي بهارستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار