تحريك سلول هاي بنيادي عصبي با ريسمان نانولوله كربني

قرار دادن سلول هاي بنيادي عصبي بر روي ريسماني از نانولوله هاي كربني در مقايسه با قرار دادن آن ها بر روي بستر كاشت بافت نه تنها منجر به افزايش تمايز عصب ها بلكه باعث تقويت قابليت طويل شدن آن ها مي شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران "نانولوله هاي كربني مورد استفاده در اين مطالعه نه در شكل الگوي كاتاليستي، نه لايه كامپوزيتي و نه محلول پخش شده بلكه به صورت آزاد ايستاده بود. برخلاف لايه هاي پوشيده شده كامپوزيتي با اسپري شده، اين شكل از نانو لوله هاي كربني در زمان سنتز به هيچ گونه افزودني اضافه نياز ندارد؛ در نتيجه، به زدودن اثر مواد افزودني و سموم كشنده سلول هاي نيازي نيست. به علاوه ساختار آزاد و ايستاده براي ما امكان تغيير در اندازه و شكل توده نانو لوله هاي جمع آوري شده را بدون محدوديت زير لايه ها فراهم مي كند.»
 
پژوهشگران ريسمان مستقلي از نانو لوله هاي كربني ايجاد كردند كه نقش زير لايه قابل كاشت را براي رشد سلول هاي بنيادي عصب ايفا مي كند و به علاوه قابليت تحريك الكتريكي را در مرز ريسمان نانو لوله كربني با ايجاد قابليت مشاهده در جا فراهم مي كند.
اين سلول هاي بنيادي به طور فلوئور سانتي برداشته شده و روي ساختار در هم پيچيده و ريسمان مانند نانو لوله كربني كاشته سد. اين ريسمان نانو لوله كربني پايه اي ايجاد مي كند كه امكان مشاهده در جاي پاسخ بلادرنگ سلول هاي نبيادي را بر روي زير لايه رساناي الكتريسته بعد از تحريك الكتريكي فراهم مي كند.

اين پژوهشگران جزئيات نتايج تحقيقاتي خود را در مجله small منتشر كرده اند./ز2
برچسب ها: نانو ، کربن ، ریسمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار