تبریز/ استقبال ویژه از بی نظیرترین بازار سرپوشیده آجری جهان

بازدید بیش از 70 هزار نفر از بازار جهانی تبریز در هفته نخست نوروز

مدیرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با اشاره به استقبال ویژه گردشگران داخلي و خارجي از بازار سرپوشيده تبريز افزود: بیش از هفتاد هزار نفر از گردشگران ورودی به استان از بازار جهانی تبریز در هفته نخست نوروز 91 بازدید کردند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي افزود: با بازدید متوسط روزانه 10 هزار گردشگر از جاذبه های منحصر به فرد بزرگترین سازه سرپوشیده جهان این بازار بزرگ نوروز پر رونقی را آغاز کرده است.

وي با اشاره به اقدامات فراواني كه در سالهای اخیر برای حفظ و معرفی بخشهای مختلف بازار تاریخی تبریز صورت گرفته، گفت: مرمتگران و متخصصان تمام قسمتهای این سازه عظیم را مرمت و بازسازي كرده اند.

محمدي تصريح كرد: بازار تاريخي تبريز به عنوان بزرگترين بازار سرپوشيده به هم پيوسته جهان  دارای ويژگي هاي بسیاری از دوره های مختلف تاریخی است و بازدیدکنندگان و گردشگران شهر تبریز، دیدار از این بنای زیبا و تاریخی را از دست نمی دهند.

وی خاطرنشان کرد: گردشگران علاوه بر گشت زنی چند ساعته در میان دالان ها و حجره ها و راسته های تاریخی این مجموعه بی نظیر می توانند سوغات و صنایع دستی مرغوب و اصیل آذربایجان شرقی را نیز تهیه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: وسعت و  گستردگی بازار تبریز با حدود یک میلیون مترمربع مساحت به شکلی که 70 هکتار آن را حریم و 30 هکتار را عرصه تشکیل می دهد، آن را شایسته عنوان بزرگترین سازه سرپوشیده جهان كرده است.

محمدي با اشاره به ويژگي هاي منحصر بفرد بازار تبريز گفت: در این مجموعه بیش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مکان کامل و جامعی برای هر نوع فعالیتی تبدیل کرده كه وجود 23 کاروانسرا،22 دالان، 20 تیمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو یخچال و یک زورخانه در این مجموعه نشان از اهمیت بازار تاریخی تبریز برای ساکنان شهر و فعالان در این مجموعه دارد.

وي تشريح كرد: اهمیت بازار در زندگی مردم قدیم تا حدی بوده که چهار دروازه از دروازه های شهر تبریز در محدوده آن بوده و درب نوبر، درب خیابان، درب سرخاب و درب باغمیشه که از دروازه های مهم شهر بودند به دلیل اتصال این مجموعه با شاهراه ارتباطی ابریشم، در بازار قرار داشتند.

محمدي يادآور شد: کل مجموعه بازار تاریخی تبریز که تاریخی از دوره زند تا صفوی و قاجار و معاصر دارد، در سال 1354 در فهرست آثار ملی و در سال 1389 به عنوان یازدهمین اثر کشورمان توسط سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است /س

برچسب ها: بازار ، سرپوشیده ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.