درمان بهتر تومورهای مغزی با نانو ذرات بزرگتر

به گفته پژوهشگران نانو ذرات بزرگتر از NM 100که با پلیمر روکش شده اند می توانند به درون بافت مغز نفوذ کنند این نتیجه در طراحی روشهای جدید دارو ریانی به مغز برای درمان تومورها تورم اعصاب و سایر بیماریهایی که درمان آنها مشکل است حائز اهمیت است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران در خصوص دارو رسانی به مغز مشکلی که  وجود دارد این است که مغز یک محیط چالش انگیز برای دارو رسانی است ؛ علت اصلی این موضوع به سد خونی مغز و فضای بسیار تنگ بین سلولها مربوط می شود . این سد از ما در برابر نفوذ مواد مضر موجود در خون به درون مغز محافظت کرده و نحوه توزیع آنها را نیز در مغز محدود می کند.
اکنون جاستین هانز و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و بالتیمور فهمیده اند که اگر نانو ذرات  بسیار بزرگتر با لایه متراکمی از پلی(اتلین گلایکول) که یک پلیمر آبدوست بی ضرر در صنعت دارو سازی است روکش شود می تواند به سرعت از بافت مغز عبور کند . آنهابا بررسی نحوه نفوذ نانو ذرات منفرد روکش شده با پلیمر به درون نمونه هایی از بافت مغز موش و انسان به این نتایج رسیده اند.
بعضی از آزمایشها حتی به صورت زنده روی نمونه های مغز موش انجام شد. آزمایشهای ردگیری ذره ای بلادرنگ نشان داد که ذراتی با حداقل قطر ‌NM114 قادر به نفوذ در بافت مغز انسان و موش است .
 
این نتایج همچنین نشان می دهد که شبکه متخلخل بین سلولها ( که فضای خارج سلولی نام دارد) در بافت مغز انسان از چیزی که قبلا فکر می شد بزرگتر است و می تواند تا NM200 هم افزایش یابد  بنا به گفته این پژوهشگران روکشهای متراکم pegبا کاهش چسبندگی این نانو ذرات به ساختارهای مغزی و تسهیل حرکت آنها این کار را انجام می دهند./ز2
برچسب ها: نانو ، مغز ، ذرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.