خصايص صبح فرهنگي و اجتماعي در اين نهاد دروني مي‌شود

جامعه کوچک وظيفه دروني کردن خصايص فرهنگي واجتماعي صبح را برعهده دارد تا در آينده جامعه بزرگ شاهد آن باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در تهران 700 کيلومتر مربعي با حدود هشت ميليون نفر روزانه بيش از هفت هزار تن زباله توليد مي‌شود که اين ميزان در طول سال به 5/2 ميليون تن مي‌رسد هزينه جمع‌آوري و دفن هر تن زباله بسيار گران است در حال حاضر تنها 500 تن در روز زباله خشک در سطح شهر تهران جمع‌آوري مي شود ولي چرا و به چه علت بايد شاهد تاخت و تاز آمارهاي اين چنيني بود؟
مجيد ابهري جامعه شناس در اين خصوص گفت: هر کدام از افراد يک جامعه به سهم حضور و وجود خود مي توانند در امر فرهنگ تأثيرگذار باشند اما اين تأثيرگذاري ماحصل چه برآوردي است؟
پشتيبان آن را کدام محوريت و کدام آموزش و در نهايت کدام عملکرد برعهده خواهد داشت؟
وي با اشاره به اينکه گسترش و عموميت يافتن فرهنگ غلط يا صحيح در جامعه در گرو رشد يا افت فرهنگ در خانواده خواهد بود افزود: خانواده در جهت روند پياده‌سازي فرهنگ صحيح انساني و تربيتي، وظيفه‌اي بسيار خطير برعهده دارد ابهري الگوسازي فرهنگي و جاري نمودن اين مهم و تثبيت آن را در خانواده ضروري دانست وتأکيد کرد: ويژگي‌هاي تربيتي بايد از کودکي با کودک بزرگ و بالغ شوند ودر متن اجتماع اشاعه يابد تا در نهايت دروني و داراي ضمانت اجرائي شود.
وي گفت: اگر بايدها و نبايدها هنجارها و ناهنجاري‌هاي يک عکس‌العمل، يک واکنش براي فرزندان بازگو شود و اگر آنان از انعکاس و بازخوردها و عواقب آن در زندگي فردي و اجتماعي آگاه کردند قطعاً عملکردي متفاوت و منظم و صحيح را همراه با منطق در برخوردهاي خود اعمال نموده و ارائه مي‌دهند و خود را در برابر انجام دادن يا ندادن آن مسئول و ملزم مي‌دانند.
اين روانشناس اظهار داشت: مسئوليت‌پذيري و وجدان بيدار يک فرد نسبت به همنوعان و اجتماع خويش او را بر آن خواهد داشت که در برابر انجام هر فعلي تا جايي که مي تواند مثبت و سنجيده و مطابق با تفکر و اصول صحيح عمل نمايد.
ابهري خاطرنشان کرد: معضلات شهري در زمينه‌هاي متفاوت اصراف، عدم قناعت برخي خانواده‌ها، عدم رعايت بهداشت فردي و اجتماعي و عدم برخورد صحيح با ديگران عدم مسئوليت پذيري در برخورد با رفتارها و کنش‌ها، همه و همه ريشه در نظام تربيتي و فرهنگي خانواده خواهد داشت و اين خانواده است که در ابتدا و انتهاي وظيفه شناسي يا عدم آن نشسته هر چند از تأثير جامعه و محيط خارج از خانواده هم نمي‌توان غافل شد ولي نهايتاً بايد گفت: از ميان معضلات اجتماعي و فرهنگي و رفتاري معضل زباله هم قصه جديدي نيست در تکميل داستان‌هاي ترافيک و ماشين‌هاي تک سرنشين در حالي که آلودگي بي‌داد مي کند بماند که راه‌حل‌هاي ارائه شده هم به مانند تعطيلات دو روزه براي رفع معضلات افاغه نمي‌کند.
وقتي جوي آب‌ها جاي خود را به جوي آشغال داده‌اند و چشمي که رقص اين زباله‌ها را در کنار فضاي سبز به نظاره نشسته است بماند که باز مي ماند از اين مهرساز بي‌مسئوليتي./جم
برچسب ها: کدام ، اجتماعی ، انعکاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار