بن بست سیاسی ایتالیا

برساني در تشکيل دولت جديد ايتاليا شکست خورد و بن بست سیاسی این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، "پی یر لوئیجی برسانی"، رهبر ائتلاف چپ میانه ایتالیا که 8 روز پیش از سوی جورجو ناپولیتانو، رئیس جمهور این کشور، مامور بررسی امکان تشکیل دولت شده بود، به علت موفق نشدن در کسب حمایت اکثریت پارلمانی و کسب ارا لازم در مجلس سنا، از تشکیل دولت چشم پوشی کرد.

برسانی در پایان گفتگوی خود با رئیس جمهور ایتالیا در جمع خبرنگاران گفت: رایزنی های من با تشکل های سیاسی و حزبی به نتیجه نرسید. من دشواری های ناشی از برخی شروط غیر قابل قبول و مواضع بسته احزاب سیاسی برای تشکیل کابینه جدید را به اطلاع رئیس جمهور رساندم.

شکست تشکیل دولت ائتلافی چپ میانه، بحران سیاسی این کشور را تشدید کرده است. «لئوناردو مورلینو»، استاد علوم سیاسی دانشگاه لوئیس ایتالیا به خبرنگار صدا وسیما در رم گفت: در پی ناکامی برسانی در تشکیل کابینه، رئیس جمهور، خود شخصا برای تشکیل سریع دولت اقدام می کند. ناپولیتانو، امروز به منظور یافتن راه حلی برای بحران سیاسی ایتالیا، با تمام رهبران احزاب عمده سیاسی ایتالیا گفتگوهای فشرده ای خواهد داشت.

به گفته کارشناسان در صورت شکست این رایزنی های سیاسی ناپولیتانو، انتخاب یک نخست وزیر فن سالار و یا تمدید دوره مسئولیت نخست وزیری ماریو مونتی، تا برگزاری انتخابات جدید پارلمانی / که احتمالا در پائیز اینده خواهد بود/ از جمله گزینه های مورد نظر رئیس جمهور ایتالیا است.

این در حالیست که بپه گریلو ، رهبر جنبش 5 ستاره ایتالیا که در انتخابات اخیر پارلمانی یک سوم ارای رای دهندگان را به خود اختصاص داده است اعلام کرد ایتالیا نیازی به نخست وزیر ندارد و مجلسین می توانند به تنهایی امور کشور را اداره کند. جنبش 5 ستاره به رهبری گریلو و ائتلاف راست میانه به رهبری «سیلویو برلوسکنی» در گفتگو های خود با برسانی صریحا اعلام کرده بودند که در پارلمان به دولت وی رای اعتماد نخواهند داد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار