همدان/

35 هزار گردشگر از آرامگاه حیقوق نبی(ع) بازدید کردند

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان از بازدید بیش از 35 هزار نفر گردشگر و مسافر از آرامگاه حضرت حیقوق نبی(ع) با آغاز تعطیلات نوروز در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران محمد‍‌جواد فتحی، اظهار داشت: نیاز بشر در معنویات یک امر انکارناپذیر است و مذهب از مهمترین ارکان تأثیرگذار در روحیات معنوی انسان است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری مذهبی یکی از شاخه‌های گردشگری و توریسم و اثرگذار در پرکردن خلأ روحی انسان محسوب می‌شود، افزود: شرایط خاص تاریخی و جغرافیایی و وجود ادیان و آیین‌های مختلف از قدیم‌الایام تا به امروز سبب شده که ایران در ابعاد مذهبی دارای سبقه غنی و ارزشمند و ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای نسبت به سایر مقوله‌های اجتماعی دارد.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان، با اشاره به وجود بیش از 8 هزار و 900 مکان مذهبی با جنبه گردشگری بالا در کشور که نیاز به ساماندهی دارند، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با تعامل و همکاری همه جانبه متولیان امر در راستای ساماندهی اماکن مذهبی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در ایران اسلامی گردشگری مذهبی به ویژه در شهرستان تویسرکان در اولویت انواع گردشگری ما قرار دارد، ابراز داشت: در شهرستان تویسرکان مبنا و محوریت توریست مذهبی آرامگاه حیقوق نبی(ع) است.

فتحی با تأکید بر اینکه آرامگاه حیقوق نبی(ع) از دو جنبه مذهبی و تاریخی واجد ارزش است، بیان کرد: حبقوق نبی(ع) از حیث مذهبی به خاطر اینکه از پیامبران الهی است و احترام به اولیاء و پیامبران ریشه در اعتقادات و باورهای دینی مردم دارد به همین سبب در مناسبت‌های مختلف زائران زیادی به زیارت ایشان می‌آیند.

وی ادامه داد: حضرت حیقوق (ع) یکی از انبیای بنی‌اسرائیل هستند و پیروان این آیین نیز از اقصی نقاط دنیا به زائر این مقام دینی در طول سال هستند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان با اشاره به اینکه اقدامات زیرساختی خوبی در این آرامگاه توسط میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های مربوطه انجام شده است، ابراز داشت: آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، زائرسرا، مرمت و بازسازی آرامگاه و... بخشی کارهای انجام شده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته بر اساس آمار ثبت شده در سایت رسمی گردشگری حیقوق نبی(ع) بازدید از این محل رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار داشت: بر اساس آمار نوروزی در سال 87 بیش از 2 هزار نفر از این محل بازدید کردند که این تعداد از بازدیدکنندگان در نوروز سال 91 به 29 هزار و 430 نفر افزایش یافته است.

فتحی تصریح کرد: فراهم‌سازی بسترهای ضروری و اطلاع‌رسانی درست در  گسترده وسیع با تعامل و همکاری همه‌جانبه شهرستان با اداره میراث فرهنگی و گردشگری از دلایل رشد بازدیدکنندگان از این محل شده است.

*بازدید چشمگیر گردشگران از 40 امامزاده و 7 مسجد شاخص تویسرکان

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان اذعان کرد: 40 امامزاده در تویسرکان وجود دارد که 23 امامزاده دارای بنای تاریخی واجد ارزش هستند این بقاع متبرکه در کنار آرامگاه حیقوق نبی(ع) در ایام نوروز و مناسبت‌های مختلف پذیرایی زائران زیادی هستند.

وی با بیان اینکه  هفت مسجد شاخص تویسرکان نیز تعداد زیادی از مسافران و گردشگران را پذیرا هستند،اضافه کرد: مسجد جامع (میدان امام خمینی)، مسجد جامع سرابی، مسجد امیرالمؤمنین(ع) زرهان تویسرکان، مسجد دستجرده و... در ایام تعطیل نوروز زائران گردشگر زیادی را جذب کردند.

فتحی افزود: در جوار حرم مطهر حضرت حیقوق نبی(ع) به منظور اطلاع‌رسانی و راهنمایی مسافران، میهمانان و گردشگران زائر ایستگاه تخصصی گردشگری از آغاز تا پایان تعطیلات نوروز فعال است.

وی از برگزاری نشست ادبی یاس کبود به مناسب ایام فاطمیه در مرقد حبقوق (ع) خبر داد و افزود: این نشست با شعرخوانی شاعران پیشکسوت و  جوان تویسرکان در خصوص شخصیت فردی و اجتماعی بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه (س) در حرم مطهر برگزار شد.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان از ایجاد غرفه‌های دیگر از سوی اوقاف و امور خیریه شهرستان خبر داد و گفت: غرفه خیمه معرفت، قرآن بخوان و جایزه بگیر، و نقاشی در جوار آرامگاه حضرت برپا و کودکان و نوجوانان از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

وی از بازدید بیش از 35 هزار نفر گردشگر و مسافر از آرامگاه حضرت حبقوق بی (ع) با آغاز تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بازدید زائران گردشگر و مسافر امسال از این حرم مطهر نسبت به سال رشدی 40 تا 50 درصدی داشته باشد.

حیقوق نبی(ع) از انبیاء دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) است و نام ایشان از کتاب تورات عهد عتیق ذکر شده و این پیامبر مقام مذهبی خاصی نزد پیروان دین یهود دارد برای مسلمانان نیز بسیار قابل احترام است.

حضرت حیقوق نبی(ع) در حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح و در زمان دانیال نبی (ع) زندگی می‌کرده است.

ساختمان کنونی آرامگاه این پیامبر بزرگوار اثری از دوره سلجوقیان و به قرن هفتم هجری قمری تعلق دارد.
برچسب ها: همدان ، تویسرکان ، گردشگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.