شركت پتروپارس پیش رو در جهت توسعه میادین گازی پارس جنوبی

شركت پتروپارس با مطالعه ميدان هاي گازي، حفاري چاه‌هاي توصيفي و توسعه‌اي، توسعه ميادين فراساحلي و توسعه پالايشگاه‌هاي خشكي نقش بسزای در شکوفایی اقتصاد کشور داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شركت پتروپارس همزمان با توسعه اولين فاز پارس جنوبي و با هدف ارتقا و بهره گيري از توان، ‌مهارت و تجربه متخصصان داخلي و انتقال دانش مديريتي و فناوري روز دنيا به داخل كشور ايجاد و در تاريخ 7 بهمن 1376 تاسيس گرديد و در حال حاضر 100%  سهام اين شركت متعلق به شركت NICO از شركت هاي وابسته به شركت ملي نفت ايران (NIOC) است.
براساس این گزاش: پس از اتمام موفقيت آميز پروژه فاز يك، توسعه بخش ديگري از پروژه هاي ميدان گازي پارس جنوبي نظير پروژه عظيم فازهاي 6،7،8 پارس جنوبي كه به تنهايي معادل 4 فاز از فازهاي اين ميدان است، پروژه فاز 12 پارس جنوبي و پروژه فاز 19 پارس جنوبي به شركت پتروپارس واگذار گرديد. همچنين با درخشش پتروپارس در اجرا و به سرانجام رسانيدن ابر پروژه‌هاي ميدان گازي پارس جنوبي، شركت پتروپارس توانست اجراي پروژه‌هاي ديگري در ساير ميادين نفت و گاز در داخل و خارج كشور را در دستور كار قرار دهد كه از آن جمله مي‌توان به اجراي پروژه فرزاد A، پروژه توسعه ميدان كابينداي شمالي و غيره اشاره كرد.
همچنين شركت پتروپارس با توجه به تامين مالي پروژه‌هاي فازهاي 1 و 6،7،8 و فاز 12، به عنوان تنها پيمانكار داخلي است كه با پشتوانه شركت نيكو به عنوان سهام‌دار خود توانسته است تامين مالي اين ابر پروژه ها را بر عهده بگيرد.
شركت پتروپارس در راستاي تبديل شدن به يك شركت بين المللي نفتي، سعي دارد تا فعاليت هاي خود را در طول زنجيره ارزش نفت و گاز گسترش داده و بدين ترتيب در بازارهاي داخل و خارج از كشور ايفاي نقش نمايد. بدين منظور فعاليت‌هاي شركت پتروپارس در بالاترين بخش زنجيره ارزش نفت و گاز با مطالعات ميدان هاي گازي آغاز شده و با حفاري چاه‌هاي توصيفي و توسعه‌اي، توسعه ميادين فراساحلي، توسعه پالايشگاه‌هاي خشكي و در نهايت بهره‌برداري از اين پالايشگاه‌ها ادامه دارد. براي اين منظور شركت پتروپارس توان خود را در زمينه هاي مهندسي، خريد، ساخت و مديريت در بخش‌هاي مختلف توسعه داده است.  
براي اين منظور پتروپارس سعي نموده است تا با ايجاد شركت‌هاي تابعه، علاوه بر انجام فعاليت‌ها به صورت تخصصي‌تر، سرعت و چابكي بيشتري در اجراي پروژه ها كسب نمايد.
شركت پترو پارس ايران PPI
شركت پتروپارس ايران با مالكيت شركت پتروپارس در تاريخ 2 مرداد 1381 با هدف سرمايه گذاري، مديريت، مهندسي و اجراي پروژه‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي در جزيره كيش به ثبت رسيد.
محدوده فعاليت شركت شامل مديريت، مهندسي و ساخت و ساز عمراني و مكانيكي ارزيابي پروژه‌ها، حفاري، خدمات مربوط به آن در خشكي و فراساحل، انجام بازرسي دريايي، اكتشاف و توسعه و توليد نفت و گاز و بررسي‌هاي ژئوفيزيك و زلزله‌نگاري، انجام فعاليت‌هاي پتروشيمي و نگهداري و تعمير تأسيسات و تجهيزات مربوطه و بالاخره انجام كليه عمليات و اقدامات مديريتي، مالي، بازرگاني، سرمايه‌گذاري و خدماتي در امور نفت و گاز و پتروشيمي مستقيماً يا با مباشرت يا مشاركت حقوقي يا مدني با ساير اشخاص حقوقي و حقيقي ايراني و خارجي مي‌باشد.
شركت پتروپارس ايران با توجه به داشتن امكانات وسيع و مناسب نظير انبارهاي روباز، سوله و ساختمان در بندرگاه كيش تا كنون خدمات پشتيباني  فازهاي مختلف پارس جنوبي به خصوص فازهاي 1 و 6 و 7 و 8 و 12 و 19 را در بخش خشكي و فراساحل به خوبي و مطابق با استانداردهاي جهاني انجام داده است.
تبديل شركت پتروپارس ايران به يك شركت فعال و پيمانكار EPC در بخش بالادستي صنايع نفت و گاز از اهداف اصلي شركت پتروپارس بوده كه با واگذاري ابر پروژه ساخت و راه‌اندازي تاسيسات خشكي فاز 19 به اين شركت،، اين هدف مهم به تحقق پيوسته است.
شركت خدمات چاه‌هاي نفت پتروپارس  POSCO
شركت پوسكو (خدمات چاه‌هاي نفت پتروپارس) در تيرماه سال 1383 با هدف مديريت عمليات حفاري در جزيره كيش با مالكيت شركت پتروپارس ايران به ثبت رسيد تا بتواند عمليات حفاري چاه‌هاي توصيفي و توسعه‌اي را با استفاده از بهترين نيروهاي انساني و بهترين تجهيزات در بهترين زمان و با كمترين هزينه به انجام برساند.
شركت پوسكو در تلاش است تا با در دست داشتن تجهيزات و امكانات مدرن و باتكيه بر توان پرسنل متخصص در زمينه هاي مختلف مهندسي حفاري، لجستيك، عمليات حفاري و زمين شناسي بتواند سرويس‌هاي مورد نياز مشتريان خود را با بالاترين كيفيت ممكن فراهم نمايد. اين شركت داراي مجهزترين و كاملترين سايت پشتيباني عمليات در جزيره كيش و در داخل بندرگاه مي باشد كه توانسته است قدرت انعطاف بالايي به اين شركت از لحاظ عمليات لجستيكي بدهد.
شركت پوسكو با تكيه بر تجربيات كسب شده و ركوردهاي به جاي گذاشته از خود در عمليات حفاري مخصوصا در منطقه پارس جنوبي و با در اختيار داشتن امكانات پشتيباني عمليات دريايي نظير انبارهاي سرپوشيده و سرباز و همچنين اسكله اختصاصي در بندرگاه كيش و بوشهر، تاكنون توانسته‌ است نقش بسزايي در اجراي پروژه‌هاي مختلف در صنعت نفت و گاز داشته باشد كه اهم آنها عبارتند از:
•    حفاري چاه‌هاي توسعه‌اي و توصيفي پروژه فاز 12 طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي (در حال انجام)
•    حفاري چاه توصيفي پروژه فاز 13 طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي (خاتمه يافت)
•    حفاري چاه‌هاي توسعه‌اي و توصيفي پروژه فاز 19 طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي (در حال انجام)
•    قرارداد MC پروژه حفاري 2 حلقه چاه در پروژه 22-23-24 پارس جنوبي
•    حفاري چاه توصيفي مربوط به پروژه فرزاد A  (در حال انجام)
شركت بهره برداری و مدیریت پتروپارس آریا کیش POMC
شركت POMC در سال 1388 با هدف انجام فعاليت‌هاي مربوط به راه‌اندازي و  بهره‌برداري از تاسيسات صنايع نفت و گاز در جزيره كيش و با مشاركت شركت GOMC كره جنوبي و شركت پتروپارس ايران تاسيس گرديد.
شركت POMC با تكيه بر توانمندي‌هاي داخلي و همچنين منابع و مهارت‌هاي طرف خارجي خود، تاكنون توانسته‌ است نقش بسزايي در اجراي پروژه‌هاي مختلف در صنعت نفت و گاز داشته باشد كه اهم آنها عبارتند از:
•    پیاده سازی و نظارت بر اجرای سیستم های ایمنی، بهداشت، حفظ محیط زیست و آتش نشانی پالایشگاه فاز 1 پارس جنوبی به همراه مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC)
•    عملیات پیاده سازی و نظارت بر اجرای سیستم های ایمنی، بهداشت، حفظ محیط زیست و آتش نشانی پالایشگاه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی به همراه مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC)
•    ارائه خدمات HSE سایت عملیاتی پروژه خشکی فاز 19 پارس جنوبي
•    اجرا و پياده‌سازي سيستم مديريت نگهداري و تعميرات رايانه‌اي (CMMS) برای بخش خشکی فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی و مجموعه سکوهای فاز 1 تا 10در بخش دریا.
•    پیش راه اندازی و راه اندازي بخش خشكي فازهای 15 و 16 پارس جنوبي
•    پیش راه اندازی و راه اندازی بخش خشكي فاز  19 پارس جنوبي (پروژه آتي)
•     اجرا و پياده‌سازي سيستم مديريت نگهداري و تعميرات رايانه‌اي (CMMS)  در بخش خشكي فاز 19 پارس جنوبي (پروژه آتي)
پتروپارس ريسورسز اينجينيرينگ PRE
شركت PRE در سال 1383 با هدف تامين نيروي انساني و قطعات مورد نياز در پروژه هاي نفت و گاز و همچنين انجام خدمات فني و مهندسي در اين پروژه‌ها در جزيره كيش توسط مشاركتي از دو شركت پتروپارس ايران و تلفورد اينترنشنال ايتاليا تاسيس گرديد.
شركت  PRE بدليل توان بالقوه و توانايي هاي موجود در داخل شركت، قادر به انجام طيف متنوعي از خدمات مورد نياز پروژه ها به ويژه در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي و همچنين در پروژه‌هاي نيروگاهي مي باشد. عمده اين خدمات عبارتند از:
•    تأمين نيروي انساني متخصص
•    ارائه خدمات فني و مهندسي
•    تامين قطعات فني مورد نياز جهت پروژه ها
•    تأمين خدمات پشتيباني و لجستيكي
•    مديريت و خدمات مهندسي در پروژه هاي برقي، مكانيكي، ابزار دقيق، ارزيابي پروژه ها و غيره
شركت PRE با تكيه بر توانمندي‌هاي داخلي و همچنين منابع و مهارت‌هاي طرف خارجي خود، تاكنون توانسته‌ است نقش بسزايي در اجراي پروژه‌هاي مختلف در صنعت نفت و گاز داشته باشد كه اهم آنها عبارتند از:
•    تأمين نيروي انساني متخصص براي شركت پتروپارس ليميتد در پروژه طرح توسعه فازهاي 6،7 و 8 پارس جنوبي
•    ارائع خدمات تأمين نيروي انساني متخصص براي شركت StatoilHydro
•    ارائه خدمات تأمين نيروي انساني متخصص به شركت پتروپارس ليميتد در پروژه طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبي
•    ارائه خدمات مهندسي به شركت پتروپارس ليميتد در كشور ونزوئلا
•    ارائه خدمات مديريتي و نظارتي به شركت EXPERTIS  ايتاليا در خاورميانه
•    ارائه خدمات مهندسي و تأمين نيروي انساني به شركت POSCO
•    ارائه خدمات فني و مهندسي به شركت تحقيقات و توسعه وزارت نيرو در پروژه افزايش توان نيروگاه هاي سيكل تركيبي ايران
•    ارائه خدمات تأمين نيروي انساني به شركت پتروپارس ايران
•    تهيه و تأمين قطعات يدكي مورد نياز براي نيروگاه سيكل تركيبي بندرعباس
•    ارائه خدمات پشتيباني و لجستيك به پروژه فاز 19 پارس جنوبي شركت پتروپارس ايران
پتروپارس بين المللي FZE
شركت پتروپارس بين المللي در اكتبر 2002 با هدف تامين مواد اوليه، تجهيزات، ابزار و ماشين آلات مورد نياز پروژه هاي صنعت نفت و گاز و در راستاي ايجاد تسهيلات و سرعت بخشيدن در تامين كالا، خدمات و منابع مالي از مبادي بين المللي در منطقه جبل علي در امارات متحده عربي و با 100% مالكيت شركت پتروپارس تاسيس گرديد.
شركت پتروپارس بين‌المللي بدليل قرار گرفتن در كشور امارات و امكان برقراري ارتباط وسيعتر و نزديكتر با شركت‌هاي صاحب نام بين‌المللي و منطقه‌اي به دليل ظرفيت‌هاي موجود در كشور امارات، قادر به انجام طيف متنوعي از خدمات مورد نياز پروژه‌هاي صنعت نفت و گاز بخصوص در زمينه تامين ماشين آلات و تجهيزات مي‌باشد
شركت پتروپارس بين‌المللي تاكنون توانسته است از طريق تامين تجهيزات و سوخت شناورها و همچنين ارائه خدمات لجستيكي به پروژه‌هاي فازهاي 1، 6،7،8 و 12 و 19 ميدان گازي پارس جنوبي، نقش مهمي در پشتيباني از پروژه‌هاي شركت پتروپارس داشته باشد كه اهم آنها عبارتند از:
•    تامين كالا و تجهيزات مورد نياز بخش حفاري
•    تامين كالا و تجهيزات مورد نياز بخش خشكي شامل انواع لوله، فلنج و فيتينگ
•    تامين سوخت و آب براي شناورها و دكل هاي پروژه‌هاي فاز 12و 19
•    ارائه خدمات لجستيك شامل تخليه، بارگيري، ترخيص و حمل كالا براي شناورهاي پروژه‌هاي فاز 12و 19 در بنادر كشور امارات
•    تامين و اجاره شناورهاي مختلف براي پروژه حفاري فاز 12
•    خدمات بازرسي كالا در خارج از ايران از جمله بازرسي شناورهاي در اجاره شركت پتروپارس
•    خريد تجهيزات ايمني براي فاز 6،7،8  
•    خريد قطعات يدكي جرثقيل هاي سكوي فاز 1 و نظارت بر تعمير و تست جرثقيل ها/س
برچسب ها: توسعه ، پارس ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار