8 نکته مهم در خصوص تغذیه مناسب

بسیاری از افراد در ایام تعطیلات عید نوروز بدون توجه به نوع تغذیه خود، اقدام به مصرف غیر‌اصولی و بیش از اندازه مواد غذایی می‌کنند که بعضا برای بدن نیز مضر هستند.

عماد معصومی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: خوردن غذاهای سالم، بهداشتی متنوع، از نیاز‌ های ضروری بدن است و موجب می شود که انسان زندگی راحتتر و دلپذیرتری را داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه دقیق و عمیق به تغذیه مناسب در ایام عید، تصریح کرد: بسیاری از افراد در ایام تعطیلات عید نوروز بدون توجه به نوع تغذیه خود، اقدام به مصرف غیر اصولی و بیش از اندازه مواد غذایی می کنند که بعضا برای بدن نیز مضر هستند.

معصومی افزود: از مهمترین اصول در مورد تغذیه مناسب، تهیه مواد غذایی از رستوران‌ها، مراکز تهیه غذا و اغذیه فروشی‌های معتبر و بهداشتی است، ضمن آنکه تا حد امکان باید غذا را در منزل تهیه کرد.

وی با بیان اینکه در مصرف شیرینی و تنقلات نیز نباید زیاده روی کرد، اظهار داشت: زیاده‌روی در مصرف این مواد موجب می شود که وعده های اصلی غذایی به حاشیه رفته و همچنین فرد دچار برخی از عوارض جسمی نیز شود.

معصومی تاکید کرد: در نگهداری مواد غذایی به ویژه غذاهای پخته شده نیز باید دقت فراوان کرد و هیچ غذای پخته شده‌ای را نباید در دمای معمولی و دمای اتاق، بیش از 2 تا 3 ساعت نگه داشت.

وی یادآور شد: در صورت استفاده مجدد غذا، باید آن را تا دمای 70 درجه سانتی گراد حرارت داد تا احتمال رشد و تکثیر میکروب ها و انتقال آنها برطرف شود.

معصومی با اشاره به اینکه در پختن غذاها به ویژه غذاهای کبابی باید مراقب پخته شدن کامل غذا بود، یادآور شد: ممکن است در اثر نرسیدن کامل حرارت و گرما، قسمتی از غذا نیمه پخته یا خام باشد که در صورت مصرف این غذا، احتمال بروز مشکل یا بیماری وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در ایام تعطیلات همانند سایر اوقات سال باید 8 تا 12 لیوان آب مصرف شود، تاکید کرد: در زمان های گوناگون به ویژه در طول سفر، در صورت نیاز به تهیه آب و یخ باید مراقب بود که از مکان ها و مغازه های بهداشتی و مطمئن این مواد خریداری و تهیه شود.

معصومی گفت: در خصوص تهیه مواد دیگری مانند لبنیات و بستنی‌ها نیز باید احتیاط کامل صورت گیرد و به ویژه شیر غیر پاستوریزه، قبل از مصرف جوشانده شود.

وی خاطر نشان کرد: میوه ها، سبزی‌ها، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی و سایر مواد پروتینی نیز باید به میزان کافی و مورد نیاز بدن، در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند./ح

برچسب ها: تغذیه ، نوروز ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار