عسگري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بررسي كرد

آيا ديپلمات مست عربستاني مصونيت قضايي داشته است؟

يک حقوقدان بين‌المللي گفت: سفرا و نمايندگان کشورهاي خارجي مصونيت دارند اما در صورت ارتكاب جرم دولت متبوع موظف به محاكمه و برخورد جدي است.

"يداله عسگري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران در ارتباط با مرگ يک شهروند ايراني توسط يک ديپلمات ايراني در سانحه تصادف اظهار داشت: اگر فرد قاتل ديپلمات يا نماينده کشور عربستان باشد، اين فرد از مصونيت قضايي برخوردار است.
 
وي افزود: طبق قوانين بين‌المللي، سفرا و نمايندگان از تعقيب و محاکمه مصونيت دارند و اگر در يک کشور خارجي مرتکب جرمي شوند، کشور ميزبان حق محاکمه  را نداشته و تنها به عنوان "عنصر نامطلوب" مي‌تواند تقاضاي اخراج آنان را داشته باشند.

اين حقوقدان بين‌المللي با تاکيد بر اينکه افرادي که مصونيت دارند در ارتکاب جرم آزاد نيستند، تصريح کرد: سفرا و نمايندگان کشورهاي خارجي مصونيت دارند اما در صورت ارتكاب جرم دولت متبوع موظف به محاكمه و برخورد جدي است.

عسگري با بيان اينکه اين فرد تنها در کشور عربستان محاکمه مي‌شود خاطرنشان کرد: با خروج اين فرد از ايران و محاکمه وي در کشور متبوعش، فرد زيان ديده مي‌تواند تقاضاي خسارت کند که البته اينگونه موارد بدون طرح در دستگاه قضايي و با پرداخت ديه و عذرخواهي انجام مي‌شود.

 گفتني است؛ يك ديپلمات عربستاني روز 24 اسفندماه سال گذشته در حالت مستي و با سرعت غير مجاز با يك شهروند ايراني برخورد كرد كه منجر به مرگ وي شد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.