پنج گور با هفت اسکلت متعلق به عصر آهن در جیران تپه شهرستان طارم کشف شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: گورستان تاریخی با بیش از سه هزار سال قدمت در نزدیکی شهر درام شهرستان طارم وجود دارد که در اولین مراحل کاوش اشیا و گورهای تاریخی ارزشمندی کشف شد.

نجفلوبا اشاره به اینکه در این منطقه بر اساس شکل اسکلت های تدفین شده، به نظر می رسد، مراسم تدفین خاصی وجود داشته است،افزود: کشف گورهای خانوادگی و عاشقانه نشان دهنده نوع خاصی از تدفین های صورت گرفته در این گورستان است همچنین اسکلت های کشف شده نشان می دهد که افراد در دوره بهره برداری از این گورستان به صورت جنینی دفن می شدند.

وی یادآورشد: علاوه بر شکل خاص دفن مردگان، اشیای تاریخی و گرانبهایی در کنار آنان کشف شد که نشان دهنده اعتقاد مردم این منطقه به زندگی پس از مرگ است.

این مسئول ادامه داد: تا کنون در هیج نقطه ای از سطح کشور، چنین گورها و آداب و رسومی که برای مردگان اجرا شده مشاهده نشده است.

نجفلو گفت: میراث فرهنگی این استان پس از پی بردن به وجود چنین گورستانی از 15 اسفند پارسال به سرعت اقدامات لازم را برای هماهنگی با سازمان منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و اداره کل راه و شهرسازی به منظور جلوگیری از اجرای هر نوع طرحی در این منطقه انجام داد و محدوده خاصی برای آن تعریف و تعیین شد.

وی با بیان اینکه گورها و اجساد کشف شده، اطلاعات بسیاری در مورد فرهنگ، نحوه تغذیه، زندگی، آداب و رسوم، ازدواج و پوشش آن دوره در اختیار کاوشگران قرار می دهد، این گورستان را دارای ارزش تاریخی بسیار بالایی برای تمام کاوشگران و محققان عنوان کرد.

گفتنی است،آزمایشات مختلفی برای پی بردن به اطلاعات بیشتری از این گورستان و قدمت اجساد در دست انجام و بررسی است./ع

برچسب ها: کشف ، اسکلت ، طارم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.