گزارش/احزاب در هفته‌اي که گذشت

رايزني جبهه پايداري با "جليلي"/دليل کناره‌گيري "ولايتي" در انتخابات 84 چه بود؟

خبرنگار ما در اين گزارش سعي دارد تا اهم فعاليت‌هاي انتخاباتي احزاب و شخصيت‌هاي مختلف سياسي را با شما مخاطباني که به هر دليلي از دنبال کردن اخبار انتخاباتي باز مانديد، مرور کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، تا انتخابات رياست جمهوري يازدهم چيزي حدود دو ماه باقي مانده است و فعاليت‌هاي انتخاباتي احزاب و تشکل‌ها از حالت در سايه بودن خارج شده و شکلي علني به خود گرفته است.

خبرنگار ما در اين گزارش سعي دارد تا اهم فعاليت‌هاي انتخاباتي احزاب و شخصيت‌هاي مختلف سياسي را با شما مخاطباني که به هر دليلي از دنبال کردن اخبار انتخاباتي باز مانديد، مرور کند.

اعضاي حزب موتلفه اسلامي 20 فروردين  با آيت‌الله مصباح يزدي ديدار و گفتگو کردند.

جزئیات دیدار حزب موتلفه با آیت‌الله مصباح/فتاح و جلیلی گفتند مواضع پایداری را قبول داریم

"حجت‌الاسلام حسین جلالی" رئیس دفتر "آیت‌الله مصباح" گفت: در اين ديدار اعضای حزب موتلفه مباحثی را درباره وحدت اصولگرایان و برنامه‌های خود مطرح و آیت‌الله مصباح نیز حدود یک ساعت سخنرانی کردند.

وی درباره پاره‌ای از اخبار مبنی بر اینکه فتاح کاندیداتوری جبهه پایداری را نپذیرفته است، گفت: با سعید "جلیلی" و "پرویز فتاح" رایزنی‌هایی انجام شده و این دو نفر گفته‌اند که ما مواضع پایداری را قبول داریم و از کاندیدای جبهه پایداری حمایت می‌کنیم.


نبايد اعتقاد به ولايت فقيه شعاري باشد/اولين ويژگي كانديداي اصلح اين است كه دغدغه دين داشته باشد


"آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي" رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از اعضاي حزب مؤتلفه اسلامي اظهار داشت: از قديم، يكي از ويژگي‌هاي اعضاي مؤتلفه تبعيت از نائب عام حضرت ولي عصر(عج) بوده است.

عضو خبرگان رهبري گفت: امروز ضرورتي براي معرفي نامزد واحد از طرف اصولگرايان احساس نمي‌شود، چون مردم كساني كه از انقلاب فاصله گرفته‌اند، يا وابسته به جريان فتنه و انحراف هستند، را شناخته‌اند و نسبت به آنها اقبال ندارند و احتمال رأي آوردن آنها خيلي كم است.


هرگز سياسي کاري نکرده‌ام


اين روزها سفرهاي استاني کانديداهاي انتخاباتي شدت بيشتري نسبت به گذشته پيدا کرده است.

و "محمد سعيدي‌کيا" کانديداي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري، سه‌شنبه 20 فروردين به استان ايلام سفر کرد و در مسجد جامع اين استان در جمع مردم به ايراد سخنراني پرداخت. 

وي تاکيد کرد: در تمام وزارتخانه‌ها با مشورت، خرد و عقل جمعي کار کردم و در اين 34 سال هرگز سياسي کاري نکردم.

رايزني جبهه پايداري با سعيد جليلي/گزينه نهايي قبل از ثبت نام اعلام مي‌شود


نشست خبري "کامران باقري‌لنکراني" سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي 4‌شنبه 21 فروردين در دفتر اين تشکل در تهران برگزار شد.

سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي گفت: با جليلي رايزني‌هاي مختلفي انجام شده است و گزينه نهايي جبهه پايداري نيز قبل از ثبت نام اعلام خواهد شد.


لنكراني كانديداتوري‌اش در انتخابات را رد نكرد


كامران باقري لنكراني" در گفتگو با خبرنگار ما درباره جلسه "جبهه پايداري" با "پرويز فتاح" اظهار داشت: صحبت‌هاي متعددي با وي داشتيم و فتاح نيز يكي از نيروهاي ارزشمند ما هستند و كارنامه درخشاني دارد. جلسات با وي ادامه دارد و پس از جمع بندي‌هاي نهايي در جبهه پايداري كانديداها به همراه مسئولان ستادهاي انتخاباتي معرفي خواهند شد كه با اين معرفي‌ها ظرفيت‌هاي جبهه پايداري مشخص مي‌شود.

سخنگوي جبهه پايداري درباره كانديداتوري خود در انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: جبهه پايداري قبل از ثبت نام رسمي نامزدها كانديداي قطعي خود را مطرح خواهد كرد.


 "فراتر از شعارها و برنامه‌ها؛ "با دوستان مروت با دشمنان مدارا"


"حجت‌الاسلام پورمحمدي" رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دومین روز از سفرهای استانی خود در استان اصفهان پیام انتخاباتی‌ خود را فراتر از شعارها و برنامه‌ها "با دوستان مروت با دشمنان مدارا" اعلام کرد.


ششم ارديبهشت همايش فصلي حزب مردم سالاري

"ميرزا بابا مطهري‌نژاد" عضو شوراي مركزي حزب مردم سالاري گفت: ششم ارديبهشت ماه همايش فصلي را برگزار مي‌كنيم كه در اين همايش كميته‌هاي انتخاباتي گزارش نهايي تدوين برنامه خود را ارائه خواهند كرد.


بررسي نحوه حضور "خاتمي" در ديدار "شريعتمداري"،"روحاني" و "عارف"/انتصاب "وهاجي" به عنوان رئيس ستاد


"محسن بهرامي" از  ديداري انتخاباتي را با حجت‌الاسلام حسن روحاني و محمدرضا عارف خبر داد.

وي در اينباره به خبرنگار ما گفت: در اين ديدار مباحث مربوط به انتخابات، تعيين تکليف اصلاح‌طلبان، بررسي راهکارهاي وحدت و نحوه حضور خاتمي بررسي شد.


تصميمي را براي ورود به انتخابات نگرفته‌ام


"اسحاق جهانگيري" عضو حزب كارگزاران سازندگي درباره ورود خود به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري گفت: تا به اين لحظه تصميمي را براي ورود به انتخابات نگرفته‌ام.

وي درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو افزود: اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را انجام مي‌دهند كه در انتخابات آينده حضور داشته باشند.


حضور بیش از 1000 شخصیت سیاسی در نشست روحانی



"محمدباقر نوبخت" سخنگوی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در برنامه روز 5‌شنبه که با حضور بیش از 1000 شخصیت سیاسی و گروههای مختلف مردم برگزار می‌شود روحانی تحلیلی کلی از حضور خود در عرصه انتخابات را ارائه خواهد داد.


ولايتي: در انتخابات سال 84 به توصيه آيت‌الله مجتبي تهراني به نفع آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كناره‌گيري كردم


"علي‌اکبر ولايتي" عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان با حضور در باشگاه خبرنگاران و برگزاري نشستي خبري به سوالات رسانه‌هاي مختلف پاسخ داد و  گفت: بنده در انتخابات سال 84 به توصيه حاج‌آقا مجتبي تهراني به نفع آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كناره‌گيري كردم.


قسمت‌هايي از نشست خبري ولايتي در باشگاه خبرنگاران:


ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: مقام معظم رهبری به طور مکرر در فرمایشات خود این بحث را مطرح کردند و مواضع ما همانی است که ایشان در سخنرانی خود در اول فروردین امسال اعلام کردند.  
 
عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرايان با اشاره به استفاده از لفظ "تابو" درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت:‌ تابو نماد تغییرناپذیری است که افراد بدون دلیل و علت خاصی به آن پایبند هستند، لذا در رابطه با بحث مذاکرات به کار بردن این لفظ صحیح نبوده چرا که ایران منطق خاصی در این باره دارد. 



*زمان معرفی کاندیداي نهايي ائتلاف سه‌گانه نزدیک نيست


این کاندیدای انتخاباتي در پاسخ به اینکه آیا افرادی به ائتلاف سه گانه افزوده و معرفی کاندیدای نهایی ائتلاف سه‌گانه چه زمانی اعلام می‌شود، بیان کرد: زمان معرفی کاندیدا نزدیک نيست و در مورد اینکه کسی یا کسانی به مجموعه ائتلاف برای پیشرفت افزوده می‌شوند باید گفت که افرادی مراجعه‌ کرده‌اند اما شرایط لازم را دارا نبوده‌اند.


*ائتلاف سه‌گانه راسی ندارد


عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا لیدری در این ائتلاف سه نفره مشخص شده است یا خیر گفت: ائتلاف ما همچون مثلثی متساوی‌الاضلاع است و به هر طرف که نگاه می‌کنید زاویه‌ها و اضلاع آن با هم برابر است. 


بررسی نقاط قوت و ضعف دولت‌های گذشته و ارائه آن به گروه‌های اصولگرا


عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران گفت: رهبر انقلاب فرمودند که رئيس جمهور آينده ضمن دارا بودن نقاط مثبت روسای جمهور گذشته، نباید نقاط ضعف آنان را داشته باشد و با توجه به این مهم ما تصميم گرفتیم تا نقاط ضعف و قوت دولت‌هاي گذشته را بررسي کنيم و آن را در اختيار اعضاي ائتلاف سه‌گانه و گروه‌هاي اصولگرای هم‌سو با خود قرار می‌دهیم.


محمد شریعتمداری با آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار کرد


"محمد شریعتمداری" نامزد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، روز شنبه (17فروردین ماه 1392) طی سفری دو روزه به شهر قم با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) دیدار کرد .


یک قطب انتخابات خواهم بود و شک نکنید که ستاره می‌شوم



"حسن الله وردي نژاد" دبیر کل حزب اسلامی رفاه و عضو ارشد جبهه تحول گرایان ولایی گفت: من امروز اعلام می‌کنم، اگر بی‌مهری صورت نگیرد، بنده یک قطب انتخابات خواهم بود و شک نکنید که ستاره می‌شوم.


مستقل آمده‌ام و تا آخر مستقل مي‌مانم/كناره‌گيري نمي‌كنم و تا آخر هستم

"محمد سعيدي‌کيا" کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري صبح امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه به تشريح برنامه‌ها و مواضع انتخاباتي خود پرداخت.

وي در ابتدا با طرح اين سوال که شايد اولين پرسش شما خبرنگاران درباره انگيزه حضور در انتخابات باشد؟ اظهار داشت: بنده بعد از سي و چند سال حضور در همه دولت‌ها و با تجربه‌اي که کسب کرده‌ام به اين جمع بندي رسيدم که مي‌توانم رئيس جمهور مناسبي در خدمت نظام، پيرو ولي فقيه و خدمتگذار مردم باشم.

اين کانديداي انتخابات آينده ادامه داد: معتقدم که با حفظ اصول و ارزشها مي‌شود با دنياي معاصر رابطه حکيمانه، عادلانه برقرار کرد.

وزير مسکن دولت نهم گفت: بايد با حکم وجدان به ياري مسئولين در همه رده‌ها و براي اداره کشور قدم به ميدان گذاشت.

وي با بيان اينکه شعار دولتش آرامش و انسجام ملي، همکاري جهاني در دولت انقلاب اسلامي است گفت: دولت من معتقد است که بايد اساس و اداره کشور برهمان اساسي باشد که انقلاب و جمهوري اسلامي تعريف کرده است.

وي اظهار داشت: دولت بنده پيرو ولايت مطلقه فقيه و خدمتگذار مردم است و براي خدمت به کشور از همه ظرفيت‌هاي آن استفاده خواهد کرد.

وي در پاسخ به سوالي درباره احتمال پيوستن ساير ائتلاف‌ها در اينباره به بنده پيشنهادي نشده است و معتقدم که درحال حاضر ائتلاف مفهوم صحيحي ندارد، هنگامي که شوراي نگهبان اسامي کانديداهاي مورد تأييدش را اعلام کرد در آن زمان مي توان درباره ائتلاف بحث و گفتگو کرد.


آغاز ثبت‌نام كانديدا‌هاي رياست‌جمهوري از 17 ارديبهشت ماه/ آغاز تبليغات انتخاباتي از 3 خرداد

کلیات برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران تا روز اخذ رأی در سال 92 منتشر شد.

طبق اعلام این زمان‌بندی، ثبت‌نام از داوطلبان طبق ماده 55 قانون که مسئول اجرای آن وزارت کشور است به مدت 5 روز که  3 روز آن با زمان تشکیل هیئت‌های اجرایی همزمان است از تاریخ 17 تا 21 اردیبهشت ماه انجام می‌پذیرد.


مواضع جامعه مدرسین صرفا از طریق رئیس، بیانیه و سایت رسمی اعلام می‌شود

"جامعه مدرسين حوزه علميه قم" طي نامه‌‌اي اعلام کرد که با توجه به اظهارنظر‌های گوناگون درباره مسائل مختلف کشور تحت ‌عنوان له و یا علیه به اطلاع می‌رساند؛ مواضع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صرفاً از طریق رئیس محترم جامعه مدرسین و یا بیانیه رسمی اعلام می‌شود.


متکی پدیده انتخابات آتی است


"دبیر کل جبهه پیشگامان خدمت به خانواده" گفت: منوچهر متکی به عنوان یک گزینه اصلی پدیده انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است.


برای سهم‌خواهی وارد انتخابات نشدم/شاه‌ کلید اصلی حل مشکلات کشور تولید است


"منوچهر متکی" عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در نشست همیاران استان تهران جبهه پیشگامان خدمت به خانواده گفت: انتظار می‌رود کسانی که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند با یک هم‌افزایی و خرد جمعی وارد عمل شوند. 

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان گفت:‌ در راستای پُز دادن و سهم‌خواهی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشده‌ام.


خروجی واحد ائتلاف اکثریت اصولگرایان اردیبهشت‌ماه مشخص می‌شود


"منوچهر متکی" عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم ختم "حجت‌الاسلام منصور غفوری" معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: دهم الی پانزدهم اردیبهشت براساس مقبولیت و نظرسنجی خروجی واحد ائتلاف اکثریت اصولگرایان مشخص می‌شود.


 به نتیجه نهایی ائتلاف اکثریت اصولگرایان پایبند هستم


"حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی" عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اگر به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف انتخاب نشود، به تصمیم ائتلاف تمکین می‌کند یا خیر گفت: روی قول و قراری که گذاشتیم باقی می‌مانیم و اگر انتخاب نشوم به نتیجه ائتلاف تمکین می‌کنم. 


برای کاندیداتوری در انتخابات از من دعوت شده است


معاون نظارت بر قوانین رئیس جمهور درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات آتی گفت:‌ از جاهای مختلف تاکنون با بنده تماس گرفته‌اند اما من در این باره به صورت جدی تصمیم نگرفته‌ام.


تشريح برنامه‌هاي منوچهر متکي در حوزه آموزش و پرورش


"منوچهر متکی" عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان ۸ بند از برنامه‌های خود برای حوزه آموزش و پرورش را تشریح کرد.


كانديداي جبهه پايداري مشخص شد/ قطعي شدن برنامه 7 محوري دولت آينده



"حجت‌الاسلام حسين جلالي" در گفتگو با خبرنگار ما، ضمن رد کردن پاره‌اي از اخبار مبني بر اينكه "مسعود ميرکاظمي" به عنوان يکي از گزينه‌هاي جبهه پايداري براي انتخابات آينده مطرح شده است، اظهار داشت: کانديداي اصلح در جبهه پايداري مشخص شده است اما وي از پذيرش اين مسئله استنکاف مي‌کند.


قراری که بین "ائتلاف اکثریت اصولگرایان" و "ائتلاف سه‌گانه" گذاشته شد


رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفتگویی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران از «قرار بین ائتلاف سه‌گانه و ائتلاف اکثریت اصولگرایان»، «جزئیات سازوکار انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز»، «رقابت‌های پنهان درون ائتلافی»، «پیش‌بینی تیم اقتصادی»، «بایدها و نبایدها در برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکا» و ... سخن گفت.


بايد در مسائل حکومتي بازنگري داشته باشيم/ قطعاً جامعتین را فصل‌الخطاب می‌دانیم


دعوت از جبهه پایداری و ائتلاف 1+2، رقابت میان اصولگرایان لازم نیست، موضوع جسارت دولت، فصل‌الخطاب دانستن قطعي جامعتین، لزوم بازنگری در رفتار خودمان و مسائل حکومتی، لزوم به ميدان آوردن همه پتانسیل کشور برای بهبود اقتصاد و .... از جمله مباحثي است كه يحيي آل اسحاق به عنوان یکی از کاندیداهای ائتلاف بزرگ اصولگرایان به تشريح آن پرداخته است.

قسمتي از گفتگوي تفصيلي آل‌اسحاق با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  را بخوانيد:

هدف از تشکيل ائتلاف بزرگ اصولگرایان که تاکنون کاندیداهای 5 گانه را معرفي کرده، چیست؟

انتخابات سال 92 يکي از مقاطع حساس کشور است و همان‌طور که مقام معظم رهبري در مشهد فرمودند، امسال بايد در دو حوزه سياسي و اقتصادي يک حماسه به‌وجود بيايد. اين حماسه‌ها بايد طوري صورت گيرد تا ما هم در روابط داخلي و هم روابط خارجي نسبت به اهداف نظام و جايگاه کشورمان، جبران مافات کرده و در رسيدن به اهداف خود با سرعت بيشتر پيش برويم.

يکي از اين حوزه‌ها چگونگي مديريت انتخابات و حضور مردم و مسئوليني است که مي‌خواهند مسئوليت قبول کنند و بار مديريتي و اجرايي کشور را به دوش بکشند، لذا حماسه يعني حضور حداکثري ملت ايران و همه کساني که مي‌توانند در اين مقطع تاريخي حضور پيدا کنند. اين حماسه بدون يک کار برنامه‌ريزي و مهندسي شده امکان‌پذير نيست.

قطعاً در کشور جناح‌ها، سلايق و ديدگاه‌هاي مختلفي در عرصه سياسي وجود دارد و در حال حاضر اصلاح طلبان، ‌اصولگرايان، حاميان دولت و افراد مستقل به نوعي علاقمند به شرکت در انتخابات هستند. لذا اولين ضرورت اين است که بستر لازم براي حضور همه سليقه‌ها و جريانات سياسي آماده شود. خوشبختانه مقام معظم رهبري با تبیين بسيار صریح و روشن فرمودند که اگر کساني به صحنه نيايند يعني به گونه‌اي با انتخابات قهر کرده باشند، بايد بدانند با مجموعه نظام و ملت مشکل دارند لذا همه بايد بيايند.

از جمله اين سلايق فکري، اصولگرايان هستند. البته بايد از عنوان اصولگرايي يک تعريف روشني بشود که اصولگرايي يعني چه؟ اصولگرا يعني مجموعه کساني که اصول حاکم بر نظام يعني آرمان‌ها و اهداف انقلاب را قبول دارند و مشخصاً در اعتقاد والتزام به چهار اصل اسلام، انقلاب اسلامي،‌ خط امام و رهنمودهاي رهبري دسته‌بندي شده و کساني‌که به اين چهار اصل پايبند باشند را اصولگرا مي ناميم.

مجموعه اصولگرايان يک جريان فکري را در کشور به راه انداخته‌اند که با افراد و گروه‌هاي ديگر در سليقه‌ها و تاکتيک‌هاي اجرايي،‌ برنامه‌هاي مديريتي، ‌نوع نگرش به سياست‌هاي داخلي و خارجي، تعاملات، ارتباطات و ... اختلافاتي دارند. اولين کار لازم جمع شدن اين مجموعه در زير يک خيمه با يک نگاه واحد براي تنظيم حضور خود در انتخابات و رقابت با ديگر سلايق بود.

از جبهه پایداری و ائتلاف 1+2 دعوت کرده‌ایم/ رقابت میان اصولگرایان لازم نیست

اين مجموعه با هماهنگي انجام شده و با يک نگاه باز همه کساني‌که اين چهار اصل و رهنمودهاي روحانيت اعم از جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز را قبول داشته و در رفتارهايشان آرمان‌هاي اسلامي و انقلابي را ملاک قرار مي‌دهند، پذيرفته تا به يک نظام مديريتي و مهندسي در انتخابات برسد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
سلام به این کاندیدها بگویید این همه زحمت برای اموزش و پرورش نکشید خسته شدید از بس ریدید به این وزارتخانه.
آخرین اخبار