حاشیه برنامه سینمایی "هفت"؛

بهروز افخمی:مشخصات "شهید آوینی"، در حال حاضر دست نیافتنی است

" آوینی" چون با دل کار می کرد به دل می نشست ، مشخصات وی در حال حاضر دست نیافتنی است.

به گزارش خبرنگار حوزه تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه سینمایی "هفت" با اجرای "محمود گبرلو" از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.

در بخش میزگرد این هفته با حضور "بهروز افخمی" ( کارگردان ) و "اکبر نبوی" کارشناس فرهنگی به بحث درباره "شهید آوینی" اختصاص داشت.

"بهروز افخمی" در ابتدا گفت: سید مرتضی آوینی را از سال 58 می شناختم از زمانی که برای تدوین مستند خود به تلویزیون آمد مستندی که درباره درگیری های اطراف فارس در سالهای اوایل انقلاب بود و به نام "حال گزیده ها " به نمایش درآمد.

وی افزود: آن چیزی که شخصیت "آوینی" را به یک شخصیت شاخص و به یادماندنی تبدیل کرد وضعیت و حالت مرشدی بود وی مثل برادر و بزرگ با سواد و اهل كشف بود که به دیگران آموزش می داد.

"افخمی" ادامه داد:"آوینی" خواب و خوراک کمي داشت و روزی 17 ساعت کار می کرد و ظرفیت آن را داشت که تعداد زیادی از جوانان را در زمینه های مختلف جمع کند.

وی بیان کرد: به عنوان سازمان جهاد سازندگی در تلویزیون با یک واحد مستقل بچه ها را اداره می کرد چراکه کیفیت، شخصیت و سواد لازم را داشت تا همه را دور هم نگه دارد.

"افخمی" عنوان کرد: جنبه ی ادیب و شاعر بودن "شهید آوینی" بسیار تاثیر گذار بود حالت مربی بودن و عشق رسیدن به سینمای ایرانی و انقلابی، اصلی ترین نکته ی شخصیت او بود.

*"آوینی" با دل کار می کرد
"اکبر نبوی" در ادامه اظهار داشت: "شهید آوینی" جزء معدود افرادی بود که به حوزه تفکر و اندیشه متعلق هستند.
وی افزود: آوینی جزء متفکران و اندیشمندان اسلامی بود که به سینما توجه جدی داشت آن هم به این معنی که سینما را تقدیس کند اما سینما برای او مهم و جزء دغدغه هایش بود.

وی بیان کرد: " آوینی" مستندهای خوبی ساخت و همچنین مجله هاي نقد و سوره سینما را نیز منتشر کرد و تمام اینها نشان از اهمیت نقش سینما برابر او بود.

"افخمی" ادامه داد: "آوینی" بیش از آنچه که به نظر می آمد اهل فلسفه بود و اصل مزاق و گرایش او چیزی به نام پدیدار شناسی بود.

"نبوی" بیان کرد: "آوینی" به دنبال کشف بود و او سالک مستمر بود انسان معرفت اندیشی بود که در کار مستندش به ویژه " روایت فتح" به روایت نظر بازانه نزدیک می شود که می توان شاخص و پایه روایی مادر سینما تلقی شود.

" افخمی" تصریح کرد: آنچه "آوینی" در زمان خودش تربیت می کرد هم اکنون بدون او نمی شود ادامه داد برخی شخصیت ها ارتباط با خود دارند و شیوه آنها را نمی توان ایدئولوژی کرد.

"افخمی" اظهار داشت: "آوینی" شخصیت عاشق و پرشوری بود که جذب امام و انقلاب شده بود و قصد داشت سینما را در همه ی زمینه ها کمک کند تا پرشورتر و پر رونق شود و در این راه خستگی ناپذیر بود.

" افخمی " بیان کرد: " آوینی" مرد زیبا، خوش سیما، صمیمی و بی شیله پیله بود و چون با دل کار می کرد به دل همه می نشست این مشخصات در حال حاضر دست نیافتنی است و جای او هم پر نمی شود.

گفتنی است، برنامه سینمایی "هفت" با بررسی مسایل سینمای ایران با اجرای محمود گبرلو و تهیه کنندگی علی قانع از شبکه سه سیما به روی آنتن می رود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار