هفتاد سالگي شازده کوچولو

کتاب " شازده کوچولو" نوشته نويسنده سرشناس فرانسوي آنتوان دو سنت اگزوپري هفتاد ساله شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه؛ اين کتاب به ظاهر براي کودکان نوشته شده اما به خاطر حکمت عميقي که در آن نهفته است در ميان تمامي گروه هاي سني خواننده دارد.
" شازده کوچولو"  از داستان ساده شاهزاده اي با موهاي طلايي که از سياره اي دور دست کوچ مي کند فراتر رفته و به شخصيتي جهاني بدل شده است.
" شازده کوچولو " که کتابي نه چندان پر ورق است در سال 1943ميلادي يعني درست هفتاد سال پيش در نيويورک منتشر شد، شهري که نويسنده آن که خلبان جنگي روزهاي جنگ جهاني دوم بود در آنجا زندگي مي کرد.
شازده کوچولو داستاني مبتکرانه و در عين حال فلسفي است و سرنوشت فوق العاده اي داشته است. 
اين داستان به بيش از 270 زبان زنده دنيا ترجمه شده و تا کنون 145 ميليون نسخه از آن به فروش رفته است. 
شازده کوچولو عنوان پرفروش ترين کتاب ادبي جهان را در اختيار دارد و بعد از انجيل دومين کتابي است که به ساير زبان ها ترجمه شده است.
به مناسبت هفتادمين سال انتشار " شازده کوچولو " دهها کنفرانس و نمايش در فرانسه، آمريکا و در سراسر اروپا تدارک ديده شده و کتاب هاي جامعي در اين زمينه منتشر شده است. 
نمايشگاهي نيز از دست نوشته ها و اصل نقاشي هاي کتاب " شازده کوچولو " از اول ژانويه دو هزار و چهارده ميلادي در کتابخانه مورگان نيويورک به نمايش در خواهد آمد و در سال دو هزار و پانزده اين نمايشگاه در پاريس برپا خواهد شد.
نقاشي هاي ديواري بزرگي نيز قرار است در نيويورک، بارسلون و ايتاليا به شازده کوچولو اختصاص يابد و مجسمه اي از شازده کوچولو در مونترال کانادا پرده برداري خواهد شد.
گفته مي شود " شازده کوچولو"  خود سنت اگزوپري است.
اوليويه داگه، نوه گابريل، خواهر کوچک سنت اگزوپري و تنها بازمانده نسل اين نويسنده شهير  مي گويد: آنتوان حتي پيش از نوشتن داستان " شازده کوچولو " عادت داشت اين شاهزاده کوچک مو بور با شال طلايي را نقاشي کند. او حتي روباه و مار و ساير شخصيت هاي کتاب را نقاشي مي کرد.
عده اي نيز شخصيت شازده کوچولو را برگرفته از برادر کوچک آنتوان، فرانسوا مي دانند که در سال 1917 ميلادي درگذشت. نوجوان چهارده ساله هنگام مرگ به او گفته بود: بدن آدميزاد پوسته اي بيش نيست. " 
آنتوان دو سنت اگزوپري در سال 1940 به نيويورک پناهنده شد و به يمن کتاب هايي نظير 
" سرزمين آدميان " و " پرواز شبانه " همين طور داستان هاي حماسي که در زمينه خلباني به رشته تحرير درآورد  لقب سرشناس ترين فرانسوي آمريکا را از آن خود کرد.
" شازده کوچولو " ششم آوريل1943 ميلادي به زبان انگليسي و بيستم آوريل همان سال به زبان فرانسه در نيويورک منتشر شد و بعد از جنگ بود که در سال 1946 ميلادي براي نخستين بار انتشارات گاليمار فرانسه موفق شد آن را منتشر کند.
سنت اگزوپري 31 ژوئيه 1944 در سن 44 سالگي بر فراز درياي مديترانه در حال انجام ماموريت هوايي بود که هواپيمايش سقوط کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار