در مناظره زيبا‌کلام، داوري و سليمي‌نمين مطرح شد

سليمي‌نمين: دوقطبي شدن انتخابات به نفع کشور نيست/ زيباكلام: مشايي بيايد آيت‌الله هاشمي و خاتمي هم مي‌آيند

مناظره صادق زيبا کلام‌، عبدالرضا داوري و عباس سليمي نمين بعداز ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران مناظره صادق زيباکلام حامي اصلاح طلبان، عبدالرضا داوري حامي دولت و عباس سليمي‌نمين حامي اصولگرايان بعد از ظهر امروز با موضوع"خواسته‌هاي مردم از رئيس‌جمهور" به ميزباني انجمن اسلامي مستقل دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتداي مناظره صادق زيبا کلام اظهارداشت: انتخابات يازهمين دوره رياست جمهوري به دليل شکاف موجود ميان اصولگرايان بسيار پيچيده شده است و بايد بگويم مناظره اصلي تا به امروز ميان دو طيف اصولگريان و دولت است.

وي با بيان اينکه اگر دولت تاييد صلاحيت اسفنديار رحيم‌مشايي را از شوراي نگهبان بگيرد قطعا بحث ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات جدي‌تر مي‌شود، گفت: به نظر مي‌رسد هيچ چهره دولتي به اندازه مشايي شانس پيروزي در انتخابات را ندارد.

وي افزود: علي‌اکبر ولايتي نيز در ميان اصولگرايان شناس پيروزي دارد‌ که البته اين امر در صورت عدم ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات ممکن خواهد شد.

در ادامه مناظره عبدالرضا داوري با بيان اينکه انتخابات "بهار سياسي"، است اظهار داشت: اميدواريم در انتخابات شرايطي محيا شود که بهار ديگري در ايران اسلامي به وجود آيد.

وي با بيان اينکه اگر گروه‌ها و سازمان‌هاي مختلف به بحث انتخابات ورود پيدا کنند توزيع قدرت عادلانه‌تر مي‌شود،‌ تصريح کرد: انتخابات آتي را پديده‌اي متمايز از انتخابات قبلي نمي‌دانم؛ لذا انتخابات کنوني به دليل شرايط تحريم‌ داراي اهميت است.

در ادامه مناظره عباس سليمي‌نمين به دو قطبي شدن  انتخابات اشاره و گفت: به وجود آمدن فضاي دوقطبي اصلا به نفع کشور نيست و طرفداري صرف از هاشمي و احمدي‌نژاد موجب اختلال در فضاي سالم انتخابات خواهد شد و بهتر است اين دو گروه بدانند که بايد اين برداشت‌هاي غلط سياسي را از خود دور کنند.


همچنين زیباکلام در پاسخ به اینکه برخي اتفاقات در دولت‌هاي  نهم و دهم موجب‌شده که اصلاح‌طلبان براي حضور در صحنه اعلام آمادگي كنند، تصریح کرد: آمدن و یا نیامدن آيت‌الله هاشمی و  خاتمی منوط به تایید مشایی از سوی شورای نگهبان است و در صورت عدم تاييد صلاحیت وی قطعا هیچکدام از اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی حضور پیدا نخواهند کرد و آن هم به دلیل عدم تمایل خود این افراد و حتی اصولگرایان برای ورودشان به این عرصه مهم است.  
 
وی در ادامه افزود: اصولگرایان با تبلیغات خود سعی دارند نشان دهند که حضور کواکبیان، روحانی و یا عارف در انتخابات نشان از فضای باز سیاسی در شرایط کنونی است. آنها با دمیدن در اشخاص درجه دو و سه اصلاح‌طلب می‌خواهند وانمود کنند که علاوه بر اصولگرایان رقبای دیگر نیز در انتخابات حضور دارند.  
 
اين استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان داشت: جامعه، افراد کاندیداشده در انتخابات را به عنوان اصلاح‌طلب نمی‌شناسد و اگر قرار است فردی به عنوان نامزد اصلاح‌طلب در این عرصه شرکت کند قطعا ليدر اصلاحات باید وی را تایید کرده باشد.  
 
زیباکلام افزود: اگر خاتمی و آيت‌الله هاشمی به انتخابات ورود پیدا کنند بُردشان قطعی خواهد بود ولی اصولگرایان نمی‌خواهند به وقایع دوم خرداد 76 بازگردند و در صورت شرکت مشایی در انتخابات، اصولگرایان باید غرورشان را قورت دهند و خواستار حضور خاتمی و آيت‌الله هاشمی برای بار دیگر در انتخابات شوند و آنها باید بدانند که آرای 5 الی 6 میلیونی اصولگرایان مقابل مشایی دوام نمی‌آورد.  
 
بر اساس اين گزارش در ادامه مناظره، داوری نماینده حامی دولت با بیان اینکه در چند سال اخیر مرزبندی گفتمان میان حامیان احمدی‌نژاد و مدعیان اصولگرا کاملا شفاف شده است، تصریح کرد: جدایی‌اي میان این دو طیف اتفاق افتاده و جریان احمدی‌نژاد به عنوان یک جریان حاضر در اردوگاه اصولگرایی از نگاه حزبی مطرح نیست و مرزبندی‌های جدی برای خود دارد.
 
وی گفت: برخلاف آنچه که در این مدت در رسانه‌ها مطرح شده دولت تا امروز هیچ جمع‌بندی برای حضور در انتخابات نداشته و هیچ نقشه راهی را برای حضورش ارائه نکرده است.  
 
در ادامه مناظره سلیمی‌نمین افزود: اینکه بگوییم آراي مشایی بالاتر از اصولگرایان است، یک القا است و من اظهارات زیباکلام مبنی بر رهبری اصلاح‌طلبان را متوجه نمی‌شوم مگر انتخاباتی در این حزب صورت گرفته که رهبری مشخصی برای آن در نظر می‌گیرند؟ این یک استبداد رای است.
 
این حامی اصولگرایان در ادامه در انتقاد از این مطلب که در صورت ورود مشایی، آيت‌الله هاشمی و خاتمی هم قطعا به انتخابات ورود پیدا می‌کنند، گفت: این نوع صحبت‌ها نوعی جنگ و دعوا میان افراد و قطبی‌کردن فضای انتخابات است و اصولگرایان این بازی را قبول ندارند و نمي‌پسندند.
 
در ادامه مناظره، زیباکلام در واکنش به سخنان سلیمی‌نمین اظهار داشت: این طور که سلیمی‌نمین القا می‌کند، تضاد و تقابل میان آيت‌الله هاشمی و احمدی‌نژاد در سال‌های 84 و 88 نبوده و رقابت این دو در واقع یک جنگ زرگری است.  
 
وی افزود: در انتخابات مجلس در سال 91 مناظره‌ای را با آقای سلیمی نمین در دانشگاه تهران برگزار کردیم و در آن مناظره شخص وی مطرح کرد که تمامی طیف‌ها حتی اصلاح‌طلبان هم در انتخابات مجلس حضور دارند و ایشان از مصطفی کواکبیان برای صحت ادعای خود نام برد اما من گفتم کواکبیان یک اصلاح‌طلب نیست و حتی شاهد بودیم در زادگاه خود سمنان آراي مورد نظر را برای ورود به مجلس به دست نیاورد.  
 
اين استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: من چه کاره‌ام بگویم چه شخصی اصلاح‌طلب است و چه کسی نیست؟ ولی شما که اصرار دارید اجازه دهید خاتمی در انتخابات شرکت کند و بعد ببینید مردم چه شخصی را اصلاح‌طلب می‌شناسند.

 داوری نماینده حامی دولت در پاسخ به این سوال که اگر احمدی‌نژاد واقعا مخالف حضور جاسبی در دانشگاه آزاد بود، چرا حکم رئیس جدید آن دانشگاه را شخصا امضا نکرد، گفت: متاسفانه از فعالیت‌های دولت عده‌ای آنرا غیرواقعی و کاریکاتوری جلوه دادند و اگر  اراده و پیگیری شخص رئیس‌جمهور در رسیدگی به مسئله ریاست دانشگاه آزاد نبود با چهار مصاحبه زاکانی و سلیمی نمین شخص جاسبی برکنار نمی‌شد.
 
وی در ارتباط با مسئله رابطه ایران و آمریکا و حمایت‌های احمدی‌نژاد از این رابطه تصریح کرد: شخص رئیس‌جمهور از مخالفین برقراری رابطه ایران با آمریکا بود و وی معتقد بود که طی 34 سال که به آمریکا ستیزی مشغولیم چرا ذیل آن به دنبال انگلیس رفته‌ایم و عده‌ای با سرمایه‌گذاری و فرستادن فرزندانشان به آنجا با سیاست‌‌های انگلیس همسو بوده‌اند.  
 
در ادامه زیباکلام در پاسخ به اینکه چرا اشخاصی همچون کواکبیان را اصلاح‌طلب نمی‌دانید بیان داشت: اصلاح‌طلبی یعنی دموکراسی خواهی و به دنبال توسعه و گسترش اصلاحات رفتن، اصلاح‌طلبی یعنی آزادی بیان، مطبوعات و ...  .
 
وی افزود: در ایران تعداد قابل توجهی زندانی سیاسی داریم امثال کواکبیان، روحانی و زیباکلام که می‌گویند اصلاح‌طلب هستند ظرف 4 سال گذشته چند بار اعلام کردند که زندانی سیاسی داریم و باید آزاد شوند و یا کدامیک از این افراد نسبت به کشته شدن ستار بهشتی اعتراض کردند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای آزادی بیان و افکار باید ایستادگی کرد.
 
در ادامه داوری نماینده حامی دولت در این مناظره با اشاره به نقش رسانه‌ها و عملکرد دولت کنونی بیان داشت: متاسفانه دولت در یک غربت رسانه‌ای قرار دارد و نسبت به مشایی و آنچه که اتفاق افتاده یک ظلم بزرگ رسانه‌ای رخ داده و همه با یک روش انگلیسی سعی در تخریب وی دارند که البته این روش جوابگو نخواهد بود.  
 
سلیمی نمین در ادامه در ارتباط با عملکرد احمدی‌نژاد در دولت و اصولگرایی گفت: در انتخابات 84 شخص احمدی‌نژاد را برای ریاست جمهوری اصلح می‌دانستم اما در عرصه سیاسی باید نسبی‌گرا باشیم، این مظلوم‌نمایی‌ها خیلی در  جامعه گیرایی ندارد و اینکه مطرح کنیم دولت کنونی حمایت رسانه‌ای ندارد، مورد پسند عامه نیست.  
 
وی افزود: انحراف احمدی‌نژاد در مطرح کردن خود و فردگرایی‌اش بود و این انحراف بوجود آمده در دولت او بود.
 
داوری در واکنش به انتقادهای برنامه دولت در روز 29 فروردین برای تجلیل از حامیان سفرهای استانی تاکید کرد: متاسفانه این قبیل حرف‌ها ارزش بحث‌ کردن ندارد و تماما تبلیغات رسانه‌ای و از یک جنس خاص، صرفا علیه دولت است.  
 
زیباکلام در پایان در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلبان موفق می‌شوند در انتخابات آتی بدنه اجتماعی‌شان را در دوره قبل با خود همراه کنند خاطرنشان کرد: مجاب کردن رای‌دهندگان امری بالقوه و البته یکی از مشکل‌ترین اقدامات برای اصلاح‌طلبان است. 

در ادامه داوری نماینده حامی دولت در پاسخ به این سوال که اگر احمدی‌نژاد واقعا مخالف حضور جاسبی در دانشگاه آزاد بود، چرا حکم رئیس جدید آن دانشگاه را شخصا امضا نکرد، گفت: متاسفانه از فعالیت‌های دولت عده‌ای آن را غیرواقعی و کاریکاتوری جلوه دادند و اگر  اراده و پیگیری شخص رئیس‌جمهور در رسیدگی به مسئله ریاست دانشگاه آزاد نبود با چهار مصاحبه زاکانی و سلیمی نمین شخص جاسبی برکنار نمی‌شد، در ضمن رئیس‌جمهور حکم ریاست جمهور دانشگاه آزاد را به وزیر علوم سپرد.  
 
وی در ارتباط با مسئله رابطه ایران و آمریکا و حمایت‌های احمدی‌نژاد از این رابطه تصریح کرد: شخص رئیس‌جمهور از مخالفین برقراری رابطه ایران با آمریکا بود و وی معتقد بود که طی 34 سال که به آمریکاستیزی مشغولیم چرا ذیل آن به دنبال انگلیس رفته‌ایم و عده‌ای با سرمایه‌گذاری و فرستادن فرزندان‌شان به آنجا با سیاست‌‌های انگلیس همسو بوده‌اند.  
 
داوری ادامه داد: احمدی‌نژاد چوب انگلیسی‌ستیزی‌اش را می‌خورد و متاسفانه نکاتی است که نمی‌توان اصل آنها را در رسانه‌ها مطرح کرد.
 
در ادامه زیباکلام در پاسخ به اینکه چرا اشخاصی همچون کواکبیان را اصلاح‌طلب نمی‌دانید بیان داشت: اصلاح‌طلبی یعنی دموکراسی خواهی و به دنبال توسعه و گسترش اصلاحات رفتن، اصلاح‌طلبی یعنی آزادی بیان، مطبوعات و ...
 
وی افزود: در ایران تعداد قابل توجهی زندانی سیاسی داریم امثال کواکبیان، روحانی و زیباکلام که می‌گویند اصلاح‌طلب هستند ظرف 4 سال گذشته چند بار اعلام کردند که زندانی سیاسی داریم و باید آزاد شوند و یا کدامیک از این افراد نسبت به کشته شدن ستار بهشتی اعتراض کردند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای آزادی بیان و افکار باید ایستادگی کرد.
 
زیباکلام در ارتباط با جایگاه هاشمی در میان اصلا‌ح‌طلبان اظهار داشت: بزرگترین ایرادی که به وی داشتم این بود که هاشمی رفسنجانی هیچ زمانی پای دموکراسی نایستاد؛ اگر در زمان بازرگان به عنوان شریف‌ترین فرد در آن زمان به نفع وی ایستادگی می‌کرد در سال 89 مردم شعار مرگ بر هاشمی سر نمی‌دادند. همواره گفته‌ام که هاشمی مانند گاندی، ماندلا و ... نیست او شخصا می‌خواهد جلوی مفاسد اقتصادی را بگیرد که البته نباید این مسئله را نادیده انگاشت.  

انتهای پیام/ 
 
برچسب ها: ووووو ، انجمن ، یبا کلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار