مشهد/

طراحي سنتز و بررسي اثرات مهار کننده هاي آنزيم آروماتازبا اثرات ضد سرطان در مشهد

محققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به طراحي سنتز و بررسي اثرات مهار کننده آنزيم آروماتاز با اثرات بالقوه ضد سرطان سينه و القاي بارداري شدند .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد ، اين تحقيق به همت دکتر فرزين هادي زاده ، دکتر جواد بهروان ، دکتر خليل آبنوس و دکتر محمد جويا از اعضاء هيئت علمي دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به اجرا و با شماره ثبت 74795 در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسيده است .

فرزين هادي زاده يکي از محققان اين طرح و استاد گروه شيمي دارويي دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در اين زمينه اظهار داشت : اختراع حاضر مربوط به خانواده داروهاي مورد استفاده در هورمون درماني سرطان پستان به خصوص نسل سوم مهار كننده هاي غير استروئيدي آ نزيم آروماتاز مي باشد كه داروهاي اين دسته جديدترين و موثرترين داروهاي مهار كننده آروماتاز هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد : داروهاي مهار كننده آروماتاز به عنوان خط اول در هورمون درماني سرطان پستان در زنان يائسه كاربرد دارند. البته برخي از داروهاي اين دسته مانند لتروزول به شكل گسترده اي در القا بارداري در خانمهاي نابارور نيز استفاده مي شود.

فرزين هادي زاده ‌‌تصريح کرد :‌ اين اختراع مربوط به طراحي، سنتز و ارزيابي اثرچهار مهاركننده آروماتاز مي باشد كه يكي از اين تركيبات مهار كننده قوي آروماتاز مي باشد و در مقايسه با داروي لتروزول (مهار كننده قوي آروماتاز) به طور موثري آروماتاز را در كيت آزمايشگاهي مربوطه مهار كرده است.

اين محقق برجسته دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد :‌ تركيبات طراحي شده در اين اختراع داراي سنتز تک مرحله اي،آسان و با خلوص بالامي باشند و توليد آنها از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است و هزينه توليد آنها در مقايسه با داروهاي مشابه كمتر مي باشد.

استاد دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه امروزه در دنيا سرطان پستان شايعترين سرطان در ميان خانم ها به شمار مي رود و استروژن توليد شده در بدن باعث رشد بيشتر سلولهاي سرطاني در نوع وابسته به استروژن (شايعترين نوع سرطان پستان) مي شود اظهار داشت :‌در انسان استروژن ها با واسطه آروماتاز از آندروژن ها بيوسنتز مي شوند بنابراين با مهار آروماتاز ميزان استروژن ها کم شده و رشد سلولهاي سرطاني به ميزان قابل توجهي کاهش مي يابد ./ع

برچسب ها: طراحی ، ضد ، سرطان ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.