در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد؛

افزایش 35 میلیون لیتر بنزین به ظرفیت تولید کشور/ ایجاد هاب جدید پتروشیمی در منطقه لاوان

وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 360 هزار بشکه معیانات گازی تولید می کند افزود: با راه اندازی کامل این پالایشگاه 35 میلیون لیتر بنزین به تولید کشور اضافه و جز صادر کنندگان بنزین خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،رستم قاسمی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به نقش تحریم ها در صنعت نفت گفت: درست است که تحریم های فلج کننده علیه ایران اعمال شد و آنها با این تحریم ها  اهدافی را دنبال می کردند که  پیشرفت ایران در بازارهای جهانی را بگیرند خوشبختانه این تحریم ها سبب شد که کشور با برنامه ریزی برای توسعه به سمت سازندگان داخلی حرکت کند و امروز صنعتگران کشور در ساخت تجهیزات نفتی توانمند هستند.

وی با اشاره به اینکه اکثر مشتریان ایران برای صادرات قدیمی هستند و مشکلی برای صادرات فراورده های نفتی وجود ندارد افزود: کشورما با مشتریان خود مشکلی ندارد بطوریکه با  قرارداد چند ساله خود در بازارهای جهانی حضور  فعال دارد.

وزیر نفت اظهار داشت: بعد از تحریم ها طرح تحول در صنعت نفت تهیه شد بطوریکه این طرح تمام بخش های مختلف این حوزه را در برگرفت از جمله آن بحث خام فروشی، توسعه صنعت پتروشیمی، نقش گاز در توسعه صادرات و تهیه سبد درآمد کشور بود.

قاسمی با تاکید بر این‌که امروز صنعت نفت کشور دارای نقشه راه و سند راهبردی در تولید و توسعه است، گفت: در حال حاضر 70 واحد پتروشیمی در ایران در حال ساخت است که با تکمیل این تعداد واحد ظرفیت نصب‌شده محصولات پتروشیمی به 130 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت به‌طوری که در حال حاضر 55 میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم.

*** هاب پتروشیمی چابهار

وی در خصوص هاب پتروشیمی چابهار گفت: ایران یکی از بزرگترین منطقه پتروشیمی در سطح جهان است و توسعه هاب های پتروشیمی به اقتصاد کشور کمک می کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هاب دوم پتروشیمی در منطقه چابهار تعریف شده و با انتقال خط هفتم نزدیک چابهار خوراک واحدهای پتروشیمی تامین خواهد شد اظهار داشت: خط اتیلن را از عسلویه به چابهار برای توسعه شرق کشور همچنین برای دسترسی آسان به دریای خزر  پیش بینی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: فاز یک عسلویه در حال بررسی و فاز دوم این بخش در دست اجرا است.

قاسمی در ادامه در باره خوراک واحدهای پتروشیمی تصریح کرد: کشور ما سرشار از منابع گازی است خوراک این واحد از این بخش تامین می شود بنابراین در حال حاضر مشکلی در تامین خوراک این واحدها نداریم همچنین اگر واحدهای اوره در سراسر کشور با توجه به آمایشی تعریف شده احداث شود کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

*** ایجاد هاب جدید پتروشیمی در منطقه لاوان

وی از هاب جدید در منطقه لاوان خبر داد و افزود: از آنجا که پتروشیمی زنجیره ای از تولید است بنابراین در حال حاضر مطالعات سوم هاب پتروشمی در کشور آغاز شده است. 

قاسمی اضافه کرد: در شرکت ملی پتروشیمی مطالعات خوبی در استانها شروع شده و سرمایه گذاران بخش خصوصی از این فرصت ها استفاده می کنند این صنعت یکی از پردرآمدترین صنایع کشور است و تضمین می کنیم که واحدهای پتروشیمی در آینده هم سود بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: امروز تحول عظیمی در این صنعت صورت گرفته تا جاییکه اکثر تجهیزات نفتی توسط سازندگان داخلی تامین می شود و در طرح تحول این صنعت برای هر کدام از اقلام برنامه ریزی شده و سند راهبردی برای تامین قطعات و پژوهش تهیه شده است.

*** خام فروشی نفت

وزیر نفت در ادامه در خصوص بحث خام فروشی نفت اظهار داشت: از سال گذشته افزایش سطح فراورش یک میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام را به فراوری تبدیل کردیم تا پایان برنامه پنجم به 2 میلیون و 500 هزار بشکه خواهد رسید همچنین در حال حاضر نفت گاز، نفت کوره و سخت هواپیما به خارج صادر می شود با برنامه ریزی صورت گرفته در توسعه پالایشگاهها جز صادرکننده بنزین نیز خواهیم بود.

*** پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وی با تاکید براینکه در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 360 هزار بشکه معیانات گازی تولید می کند افزود: با راه اندازی کامل این پالایشگاه 35 میلیون لیتر بنزین به تولید کشور اضافه خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: کشور ما میادین مشترکی با کشورهای عربستان، کویت، قطر و عمان دارد و با برنامه ریزی انجام شده طرح تحول در بحث اکتشاف میداین نفتی صورت می گیرد بنابراین  اکثر میادین نفتی مشترک  در کشور تعیین تکلیف شده و مابقی در سالجاری وضعیتشان مشخص خواهد شد.

*** فازهای پارس جنوبی

وی با اشاره به این‌که در گذشته برای توسعه‌ی فاز‌های میدان گازی پارس جنوبی 90 درصد وابستگی به خارج از کشور داشتیم، اظهار کرد: امروز این رقم به کمتر از 50 درصد رسیده و امیدواریم که در سال‌های آینده طی یک حرکت انقلابی این رقم باز هم کاهش یابد.

وزیر نفت در ادامه درباره فازهای پارس جنوبی گفت: پارس جنوبی بزرگترین میدان مشترک ایران است فازهایی که در دست اقدام داریم اگر به نتیجه برسد معادل ارزش 6 میلیون بشکه نفت در پارس جنوبی برداشت خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: سه فاز 15، 16و 12 مراحل پیش راه اندازی را طی می کنند و فاز 17 و 18 در اواسط سال جاری به بهره برداری می رسند همچنین فازهای جدیدی نیز شروع شده است.
وزیر نفت تاکید کرد: پیمانکار فاز 11 بزودی مشخص خواهد شد.
 
*** اوراق سلف نفتی

قاسمی در خصوص اوراق سلف نفتی اظهار داشت: انتشاراوراق سلف نفتی جز اهداف وزارت نفت در سال گذشته بود که به دلیل به اجماع نرسیدن بانک مرکزی اجرا نشد در بودجه امسال انتشار 10 میلیارد دلار اوراق سلف نفتی پیش بینی شده است.

*** صادرات گاز به کشورهای خارجی

وزیر نفت تصریح کرد: در حال حاضر قرارداد گازی با کشورهای پاکستان و عراق و ترکیه را داریم همچنین مذاکراتی را در خصوص خط انتقال گاز از عراق ، سوریه و لبنان انجام دادیم.

وی در پایان در مورد قیمت نفت گفت: در اوپک توافق شده که قیمت نفت یکصد دلار باشد و قیمت نفت زیر 100 دلار غیر منطقی است باید قیمت نفت در مرز 100 دلار حفظ شود./ر

گزارش: حبیبه رحیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار