باقري لنکراني:

مقصر دانستن دولت دهم راهکاري براي فرار از بار مسئوليت است

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري گفت: مقصر دانستن دولت دهم از سوي برخي افراد براي فرار از بار مسئوليت است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، " کامران باقري لنکراني" عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري در نشست هفتمين رئيس‌جمهور در مسير پيشرفت،‌ مقاومت و عدالت که به همت اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر کشور برگزار شد به سخنراني پرداخت.

وي اظهار داشت: چنانچه کانديداهاي انتخابات بخواهند صحبتي از پيشرفت داشته باشند نبايد موضوع جديدي تلقي شود چرا که مشکل اساسي زماني مطرح مي‌شود که براي حل مشکلات مطرح در جامعه و راه حل‌هايي براي برطرف کردن آن نتوان تصميم گيري درستي داشت.

وي ادامه داد: در ترسيم چالش‌هاي سياسي کشور حرف مشترک از زبان کانديداهاي منتخب مشکلات اقتصادي موجود در سطح جامعه است که اين مهم را همه آحاد جامعه لمس مي‌کنند.

لنکراني با اشاره به تعطيلي سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور تصريح کرد: چنانچه بخواهيم تمامي مشکلات را برگردن دولت نهم و دهم بياندازيم کار درستي نکرده‌ايم و کساني که مسئول مشکلات اقتصادي در جامعه تنها در اين هشت سال مي‌بينند تنها خواهان کم رنگ شدن بار مسئوليت‌هاي خود پيش از 8 سال گذشته هستند.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري اظهار داشت: برخي افراد به جاي پذيرش اشتباهات خود اززير باز اين مهم فرار مي‌کنند.

لنکراني با اشاره به 8 سال جنگ تحميلي افزود: در عرصه اقتصاد چند عامل مهم موجب مشکلات اقتصادي کشور پس از پايان 8 سال جنگ دفاع مقدس شد که بازسازي مناطق تخريب شده معظلات اقتصادي هم چنان روبه فزوني گذاشت.

وي تاکيد کرد: وابستگي به نفت و پروژه‌هاي عمراني که هيچ ارتباطي با معيشت مردم و بهتر شدن زندگي آنان ندارد از ديگر مسائل مهم در مشکلات اقتصادي درسطح جامعه است.

لنکراني برهمين اساس افزود: اين پروژه‌هاي عمراني داراي ويژگي حجم نقدينگي بالا بوده که درصد بالايي از توان کشور را به خود اختصاص مي‌دهند و پول نفت را به خود متوجه ساخته امادراين ميان هيچ گونه کمکي به معيشت مردم و حل مشکلات آنان نمي‌کنند.

وي علت اين امر را دسترسي مسئولان به بودجه درآمدهاي نفتي و ملي دانست و افزود: گسترش ادارات بدون هيچ گونه شرح وظايفي رشد ديوان سالاري در کشور و توليدهاي داخلي بدون کيفيت همگي از معضلات اقتصاد کشور به شمار مي‌روند.

لنکراني تاکيد کرد: بنگاه‌هاي بزرگ دولتي را بايد به نحوي اداره کرد که موجب رشد و افزايش بهره‌وري در کشور شود.

وزير بهداشت سابق کشورمان با اشاره به تعطيلي کارخانه‌ها تصريح کرد: برخي با تعطيلي کارخانه‌ها و تصرف زمين اين کارخانه‌ها براي زراندوزي خود نه تنها به بهره‌وري کشور کمک نکردند بلکه به ايجاد موجي گسترده از مشکلات اقتصادي کمک کردند.

لنکراني تاکيد کرد: چنانچه به اين معضلات اقتصادي توجهي نشود تنها شاهد سوعملکردهاي بسيار و حرف‌هاي متناقض از سوي برخي از افراد براي تکرار مکررات در جهت‌گيري هاي اقتصادي خواهيم بود.

وي با اشاره به برخي اظهارات افراد در خصوص مقصر دانستن دولت نهم و دهم در مشکلات موجود در جامعه گفت: مسئولان قبلي چگونه مي‌توانند مقصر ندانستن 8 سال رياست جمهوري خود تنها به مشکلات اخير از سوي دولت دهم بپردازند.

وي افزود: همان گونه که نمي‌توان تورم جاري را ناديده گرفت تورم 50 درصدي نمي‌توان از تورم 50 درصدي در سال 74 چشم‌پوشي کرد.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري تصريح کرد: چنانچه بخواهيم به مشکلات به صورت مقطعي نگاه کنيم دچار اشکال و اشتباه خواهيم شد اگرقرار باشد به آفريدن يک حماسه سياسي و اقتصادي توجه کنيم درس گرفتن از الزامات دولت‌هاي گذشته و راهبردي رفتار کردن در مسير آينده است.

لنکراني با اشاره به هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: مسئله هدفمندي يارانه‌ها امري مذموم تلقي نمي‌شود و کساني که آن را مقصر مي‌دانند بايد اشکالات موجود در آن عدم همدلي ميان قوا و جهت گيري آن‌ها در يک مسير خاص که جدا از اهداف ملي بود جستجو کرد.

وي تاکيد کرد: زماني که هدفمندي يارانه‌ها آغازشد  با همدلي هر سه قوا شکل گرفت اما در ميانه راه شاهد اين امر نبوديم که اين مسئله خود موجب اشکالات بسياري دراجراي اين مهم شد.

لنکراني با اشاره به اعمال تحريم‌هاي غرب عليه ايران تصريح کرد: هر چند نمي‌توان تاثيرات تحريم را در کشور ناديده گرفت اما درست در زماني که به همدلي ميان مسئولان احتياج داشتيم افراد به جاي در نظر گرفتن منافع ملي به اين فکر مي‌کردند که مردم اين مشکلات را به پاي چه کسي خواهند نوشت؟

وي گريزي برسخنان رهبر فرزانه انقلاب داشت و گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب با هوشمندانگي و با فراصت حماسه سياسي را برحماسه اقتصادي پيش‌رو اعلام کردند تا با تعريف مديريت سياسي منافع ملي در مسير آن به حرکت درآمده و براساس آن برنامه‌هاي اقتصادي نيز ارائه شود.

وي تاکيد کرد: منافع کسي نبايد جز منافع ملي باشد و بايد با استفاده از همه ابزارها در مسير اين دو حماسه تلاش کرد.

وي اظهار داشت: زماني که تمامي ذهن‌ها معطوف بر اين باشد که ثروت افزايش پيدا کند در اصل اين اقدام يک فرصت سوزي به شمار مي‌رود.

لنکراني ادامه داد: بايد در مسير حماسه سياسي و حماسه اقتصادي به کاهش فاصله طبقاتي در جامعه توجه کرد.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري با تاکيد بر اين که سهام عدالت مي‌تواند شروع خوبي براي کاهش فاصله طبقاتي در جامعه باشد تاکيد کرد: اين مهم به دليل آن که تنها با نگاهي توضيعي همراه بود و از هيچ گونه بهبود مديريتي برخوردار نبود اثرگذاري مطلوب خود را نداشت.

لنکراني با اشاره به شعارهاي کانديداي انتخابات رياست جمهوري براي تجميع آرا افزود: مردم نبايد تنها اتکا به شعارهاي نامزدها داشته باشند و اگر کانديدايي بتواند براي حل مشکلات به ريشه آن معضل توجه کند مي‌تواند راه حلي مناسبي براي آن ارائه کند.

وي با بيان اين که برخي معتقدند سياست‌هاي سال 75 مي‌تواند کشور را مانند همان گونه اداره کند تصريح کرد: در حالي که کشور بيش از 10 ميليون فارغ التحصيل دارد و کاملا ظرفيت‌ها و مشکلاتي متفاوتي نسبت به آن‌ها دارد چگونه مي‌تواند با سياست‌هاي سال 75 وضعيت کشور به سامان برسد.

لنکراني تاکيد کرد: بايد کانديداي منتخب به فرصت سازي هر چه بيشتر براي نظام توجه کنند و مردم بايد کسي را به اين مهم اهتمام مي‌ورزد در نظر گيرند.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري در پاسخ به سوالي اظهار داشت: عملکرد جبهه پايداري مي‌توانست بسيار قوي‌تر از حال در صحنه حاضر شود اين جبهه يک جريان گفتماني است که تنها مي‌خواهد در حد همين جريان باقي بماند.

وي تصريح کرد: اين جبهه براساس يک ضرورت به وجود آمد و از هيچ گونه امکاناتي که برخي از افراد برخوردارند دسترسي نداشت نسل جوان و معتقد به انقلاب اسلامي اصل اساسي، سرمايه جبهه پايداري به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به يازدهمين انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: کانديداها بايد با متنانت وارد عرصه انتخابات شوند و تمام کساني که زودهنگام حضور خود را در عرصه انتخابات اعلام داشته‌اند خلاف عمل کردند.

وي تاکيد کرد: وظيفه ما اين است که کانديداي اصلح را اعلام کنيم.

لنکراني در خصوص برنامه دولت يازدهم افزود: جبهه پايداري با تدوين برنامه‌اي براي دولت آينده و تاييد آن توسط شوراي فقاهت و رئيس اين شورا آيت‌الله مصباح اقدام کرد که ايشان از ما خواستند برخي از مطالب را تصحيح کنيم که اين برنامه را پيش از ثبت نام دولت يازدهم ارائه خواهيم داد.

لنکراني در خصوص تشطط آرا در جبهه پايداري تصريح کرد: برخي افراد با خبرسازي‌هاي مختلف مي‌پردازند که از ما توقع دارند اين خبرسازي‌ها را انجام دهيم چنانچه چندي پيش با آيت‌الله اعلم الهدي جلسه‌اي در خصوص جبهه پايداري و مخاطرات پيش‌رو در سال 92 داشتيم که پيش از آن اين جلسه را يک جلسه گفتماني و هدايتي اعلام کرده بوديم.

وي ادامه داد: در اين حين موجي از خبرسازي‌ها از سوي يکي از نمايندگان مجلس مطرح شد که در اين جلسه جبهه پايداري برآن است تا کانديداي منتخب خود را معرفي کنند که اين 60 درصد موج اخبار در رسانه‌ها را موجب شد.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري اظهار داشت: ما نيز همواره شاهد اين هجمه‌هاي تبليغاتي در رسانه‌ها بوده و هستيم همان گونه که برخي از افراد بنده را بداخلاق تصور مي‌کنند و تعبيرهايي به کار مي‌برند که به هيچ عنوان درست نيست.

*کانديداي جبهه پايداري مشخص است و در هفته آينده اعلام خواهد شد

وي در خصوص معرفي کانديداي جبهه پايداري افزود: کانديداي جبهه پايداري مشخص است و در هفته آينده اعلام خواهد شد.

وي تصريح کرد: همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب اعلام کرده‌اند که همه نوع سلايقي که در چهارچوب نظام هستند مي‌توانند وارد صحنه انتخابات شوند ما نيز از همه اين افراد استقبال مي‌کنيم اما سران اصلاح طلب جرات حضور در انتخابات را ندارند چرا که مي‌ترسند راي 20 ميليوني آنان به 4 ميليون کاهش يابد.

لنکراني در خصوص ائتلاف‌هاي شکل گرفته براي انتخابات اظهار داشت: شکل گيري اين ائتلاف‌ها که به صورت ناپايدار است تعجب افراد را برمي‌انگيزد چرا که اين افراد با اختلاف در مديريت اجرايي و اختلاف با رويکردهاي يکديگر به اين ائتلاف‌ها اقدام کرده‌اند در حالي در جبهه پايداري ميان کانديداي منتخب هيچ يک از کانديدا حاضر به ورود به عرصه انتخابات نبودند در حالي که خروج افراد از صحنه انتخابات را در ميان آن‌ها شاهد هستيم.

وي تصريح کرد: شوراي مرکزي به فهرستي کوتاه شده از اسامي کانديدا اقدام کرده که هيچ کدام تمايلي براي کانديداتوري نداشته‌اند.

کانديداي احتمالي رياست جمهوري ادامه داد: در بحث اقتصاد مهمترين رکن تحول اين بخش و آسيب‌هاي اقتصاد جامعه است ادامه هدفمندي يارانه‌ها بحث تحول در سيستم بانکي و تلاش براي کنترل نقدينگي در بخش سياست‌هاي اقتصادي و مردمي شدن اقتصاد از جمله راهکارهايي است که مي‌تواند به افزايش ثروت مردم در جامعه منجر شود.

وي تصريح کرد: در بحث اقتصاد بايد به بخش خدمات توجه ويژه‌اي داشت چرا که با وجود فارغ التحصيلان مي‌توان اين حوزه را رونق بخشيد.

لنکراني تصريح کرد: برخي صرفا دلالي را بخش خدمات مي‌بينند در حالي که توجه به بحث خدمات و گردش مالي مناسب مي‌تواند به کاهش هزينه‌ها منجر شود.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري اظهار داشت: در بحث فرهنگ مسئولان بيشتر به کارهاي هنري و ساخت و ساز سالن‌هاي سينما و تئاتر توجه کردند در حالي که بايد به سياست‌هاي فرهنگي و محتواي آن توجهي بيشتري نشان داد.

لنکراني تاکيد کرد: دولت بايد مروج فرهنگ ديني باشد و براي اين ترويج از ابزارهاي مناسب و گفتمان‌هاي متناسب با انقلاب اسلامي بهره برد.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري با اشاره به سياست‌هاي بانکي در کشور اظهار داشت: برنامه تحول اقتصادي که داراي 9 بسته پيشنهادي بود به مهمترين بسته خود يعني هدفمندي يارانه‌ها تاکيد داشت که اجراي آن به دولت نهم محول شود.

لنکراني ادامه داد: بحث تحول سيستم بانکي نيز از ديگر مباحث در دولت نهم به شمار مي‌رود که اين مهم يک تاثيرگذار و مطلوب در معادلات داخلي و خارجي به شمار مي‌رود.

کانديداي احتمالي رياست جمهوري تصريح کرد: سيستم بانکي کشور در حال حاضر نقش‌هايي فراتر از تاثيرگذاري برمعادلات داخلي و خارجي کشور هم چون مداخله در سياست‌هاي کشور را ايفا مي‌کند و زماني که از جانب آن‌ها پاسخي روشن مي‌خواهيم با واکنش‌هاي نامعقولانه‌اي روبه رو مي‌شويم.

*لزوم کاهش فاصله سيستم بانکي با ربا

وي با تاکيد بر اين که هر سه قوه بايد به نظارت اين سيستم برآيند تصريح کرد: سيستم بانکداري بايد فاصله خود را با ربا کمتر کند که هر اندازه اين فاصله بيشتر شود آثار جبران ناپذيري برسطح جامعه خواهد داشت.

لنکراني تاکيد کرد: نبايد به بهانه اخلاق سياسي و با ادعا به تقوا نقد گفتمان را فراموش کنيم.

وي تصريح کرد: افرادي که در کابينه حضور پيدا مي‌کنند بايد به دليل شخصيت حقيقي خود به فعاليت بپردازند و اگر با استناد به اين مهم وارد کابينه شوند بسيار موفق عمل خواهند کرد.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري با اشاره به حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري گفت: حضور ايشان در عرصه انتخابات  با توجه به شرکت افراد متعدد با تشابه فکري نزديک با وي نمي‌تواند چندان تاثيرگذار باشد.

وي تصريح کرد: ابهام ديگر در خصوص کانديداتوري رياست قوه مقننه است که چنانچه ايشان به حضور در عرصه انتخابات اقدام کنند برخي افراد به نفعشان کناره‌گيري خواهند کرد.

کانديداي احتمالي رياست جمهوري در خصوص کانديداتوري اصلاح طلبان افزود: چنان چه اصلاح طلبان بخواهند در اين عرصه حضور پيدا کنند با حضوري حداقلي پابه اين عرصه خواهند گذاشت وگرنه در نهايت براي انتخابات شوراها حضور خواهند يافت.

لنکراني تصريح کرد: چنانچه جبهه پايداري فرد اصلح که مطابق با سخنان رهبري بتواند به رياست دست يابد را مشاهده نکند به معرفي کانديداي مستقل خويش اقدام خواهد کرد.

وي افزود: جبهه پايداري به دنبال عضوگيري نبوده چرا که يک جبهه گفتماني است و کساني که بخواهند در اين خصوص با ما گفتماني داشته باشند با استقبال گرم مي‌پذيريم.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري درخصوص روي کار آمدن گزينه منتخب جبهه پايداري تصريح کرد: جبهه پايداري براين باور است که يکي از مهمترين نقاط قوت دولت گسترش دايره مديريت است هم چنين کساني که در صف کار کرده‌اند و در استان‌ها شناخته شده و مشکلات را از نزديک ديده‌اند مي‌توانند درستاد آمده و رويکرد اساسي ما در معرفي افراد اين چنيني است.

لنکراني افزود: با توجه به کانديداتوري جليلي و فتاح و بنده قرار شد چنانچه شخصي وارد عرصه شود بقيه افراد به آن کمک کنند.

وي با بيان اين که درارکان مديريتي از دو ديدگاه صفي و ستادي همواره استفاده خواهيم کرد اظهار داشت: براي ارزيابي اقدامات دولت بايد برخوردي منصفانه داشت چرا که کارنامه آن داراي نقاط ضعف و نقاط قوتي بوده است.

وي تصريح کرد: تعامل با ساير قوا، انتقادپذيري، ارتباط با نخبگان را مي‌توان به فهرست کارنامه دولت اضافه کرد.

وي در خصوص نحوه تعامل احمدي‌نژاد با مشايي با توجه به بيانات رهبري تصريح کرد: همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب پيشتر تعامل رئيس‌جمهور را با اين فرد موجب سرخوردگي دوستان برشمردند به موجب يک کشتار مطرح شد که امروزه شاهد آن هستيم.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري تاکيد کرد: برخي از ريخت و پاش‌ها که از بودجه ملي و بيت‌المال تامين مي‌شود موجب انتقاد همگان است در حالي که دولت اعلام مي‌کند هيچ دخالتي در امور انتخابات به دليل وجود نقطه اجرايي که دارد انجام نمي‌دهد اما امکانات ويژه‌اي براي انتخابات کانديدا در نظر مي‌گيرد که برهمه اينها انتقاد واقع است.

لنکراني تصريح کرد: سفرهاي استاني تلاش براي حل مشکلات دولت يازدهم بايد بيش از دولت نهم و دهم شکل گيرد.

وي اظهار داشت: چنانچه موضوعي تغيير مي‌کند مواضع در برابر آن دستخوش تغيير مي‌شوند همان گونه که در برابر اشکالات و نقاط ضعف انتقاداتي وجود دارد طبيعي است که هر اندازه اشکالات برجسته‌تر شوند انتقادات ما نيزتندتر خواهند شد.

کانديداي احتمالي رياست جمهوري در خصوص چندگانگي اظهارات از سوي اعضاي جبهه پايداري گفت: اکثر اعضاي شوراي مرکزي اين جبهه افرادي هستند که در استان‌هاي مختلف شناخته شده‌اند بنابراين طبيعي است که به اظهارنظر خود بپردازند.

وي ادامه داد: درباره اشخاص هم با رويکرد منصفانه برخورد خواهيم کرد برخي افراد داراي نقاط مثبت و منفي هستند و به دليل تشتت افکار ميان برخي از اعضاي اين جبهه در حال حاضر مي‌بينيم که آن افراد حضور ندارند.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري در پايان با بيان اين که هر فردي که از سوي جبهه پايداري براي کانديداي انتخابات رياست جمهوري معرفي مي‌شود صرفا از سوي اين جبهه نبايد در انتخابات عمل کند خاطر نشان کرد: جبهه پايداري تنها يکي از ظرفيت‌ها براي اين فرد کانديدا تلقي مي‌شود بنابراين اين فرد منحصرا از سوي جبهه پايداري معرفي نشده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار