برای نخستین بار در کشور:

مخازن زیرزمینی ذخیره نفت خام در کشور ساخته می شود/ بهره برداری از چهار مخزن يك ميليون بشكه اي نفت خام در منطقه خارگ

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از ساخت ١٠ میلیون بشکه مخزن زیرزمینی ذخیره نفت خام برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سيد پيروز موسوي؛ مديرعامل شركت پايانه هاي نفتي ايران در نشست خبري كه صبح امروز(29 فروردين ماه) در حاشيه هجدهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي برگزار شد، گفت: از سال گذشته مطالعات ساخت این مخازن در سه استان کشور انجام شده است و با توجه به ویژگی های خاص شرایط طبیعی زمین محل ساخت این مخازن، به زودی مکان مناسب را برای ساخت  جانمایی می کنیم.

وی با بیان اینکه در آمریکا حدود ٧٠٠ میلیون بشکه و در ژاپن حدود ١٠٠ میلیون بشکه مخازن زیرزمینی استراتژیک برای ذخیره سازی نفت خام ساخته شده است، گفت: این مخازن تنها در شرایط بحران مورد استفاده قرار می گیرد از این رو شیوه بهره برداری از آنها با مخازن عملیاتی متفاوت است.

موسوی به پیشرفت ٦٤ درصدی ساخت ٤ مخزن یک میلیون بشکه ای در جزیره خارک اشاره کرد و گفت: این مخازن که با هزینه ٤٢ میلیارد تومانی و با ٩٠ درصد ساخت داخل در دست اجراست ظرفیت ذخیره سازی نفت خام کشور را به ٢٨ میلیون بشکه افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: پروژه احداث 4 مخزن به ظرفيت يك ميليون ليتر در منطقه خارگ، در شهريور امسال به صورت دستي راه اندازي شده و در بهمن ماه 92 به بهره برداري كامل مي رسد.
*** بهره برداري از حوضچه فراگير نفت خام

موسوي همچنين از احداث حوضچه فراگير نفت خام در شركت پايانه هاي نفتي ايران خبر داد و گفت: عمليات اجرايي اين پروژه خرداد ماه سال 89 كليد خورد و قرار شد اين پروژه در 39 ماه  نهايي شود.
 
وي با عنوان اينكه احداث حوضچه فراگير تاكنون بيش از 62 درصد پيشرفت داشته است، افزود: در اين پروژه ساخت 1700 متر يال شرقي و 2400 متر يال غربي  با اعتباري بالغ بر 46 ميليارد تومان پيش بيني شده است كه زمستان امسال به بهره برداري مي رسد.

مديرعامل شركت پايانه هاي نفتي ايران اظهار داشت: سال گذشته گوي شناور پايانه نفتي خارگ تعمير شد و امسال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: تعميرات اساسي مخازن ذخيره سازي و تعميرات خطوط لوله زير دريايي از برنامه هاي اين شركت در سال 92 است.

موسوي همچنين از بهسازي سيستم دريافت و صدور سوخت نفت خبر داد و گفت: در اين راستا پروژه اي با اعتبار 6 ميليون يورو ارزي و 63 ميليارد ريالي تعريف شده و مراحل طراحي ان به اتمام رسيده است. وي اضافه كرد: اين پروژه تا كنون حدود 42 درصد پيشرفت داشته است.

مدير عامل شركت پايانه هاي نفتي ايران از ارتقاي ناوگان دريايي اين شركت خبرداد و افزود: ارتقاء ناوگان دريايي به منظور افزايش ضريب اطمينان انجام مي شود.
وي با بيان اينكه برگزاري نمايشگاه هجدهم صنعت نفت پاسخي به سيل تحريم هاي يكجانبه غرب است، گفت: يكي از دستاوردهاي اين نمايشگاه، نمايش توان ساخت داخل و شكست تحريم هاي استكبار جهاني است.

وي با بيان اينكه شركت پايانه هاي نفتي ايران مسئوليت صادرات نفت و ميعانات گازي را بر عهده دارد، تصريح كرد: سال گذشته اين شركت توانسته حدود 900 نفتكش و 5500 بار پهلوگيري و جداسازي نفت كش ها را محقق كند و در اين مدت بيش از 21 هزار و 800 ساعت عمليات دريايي انجام شده است.

*** افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی به یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به ساخت و تحویل ٨ مخزن ذخیره سازی در عسلویه گفت: این مخازن که با همکاری شرکت نفت و گاز پارس ساخته و تحویل شرکت پایانه های نفتی شده است ظرفیت صادراتی میعانات گازی در این منطقه را از ٤٠٠ هزار بشکه به ١ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه افزایش می دهد.

موسوی همچنین به ساخت مخازن ذخیره سازی ١٠ میلیون بشکه ای در گناوه اشاره کرد و افزود: این مخازن که ساخت آنها به بخش خصوصی واگذار شده است باید ظرف ٢٤ ماه ساخته و تحویل داده شوند.

به گفتهوی این مخازن در ظرفیت های متفاوت احداث می شود که پیشرفت ساخت آنها بسیار مطلوب است.

*** احداث 30 سامانه پيشگيري از رسوبات در پايانه هاي نفتي ايران

موسوي اعلام كرد: براي احداث سامانه پيشگيري از رسوبات، قراردادي با صنايع داخلي كشور منعقد شده و طبق اين قرارداد ايجاد 30 سامانه در دستور كار اين شركت قرار گرفته است.
وي افزود: با راه اندازي اين 30 سامانه از تشكيل رسوب در پايانه هاي نفتي ايران پيشگيري مي شود و در اين زمينه مشكلي وجود نخواهد داشت.

موسوي گفت: سال گذشته حدود 170 قطعه مورد نياز اين شركت كه در گذشته توسط كشورهاي خارجي تامين مي شد، با همت نيروهاي متخصص و توانمند داخلي در اين شركت ساخته شده است.
 
*** پیشرفت ٦٢ درصدی حوضچه نفتی شمال کشور

موسوی درباره روند ساخت حوضچه نفتی شرکت پایانه ها در شمال کشور نیز اظهار داشت: روند ساخت این حوضچه با پیشرفت ٦٢ درصدی در حال پیگیری است و پیش بینی می شود زمستان امسال طبق برنامه از پیش تعیین شده به بهره برداری برسد.
وی میزان سرمایه گذاری برای ساخت این حوضچه را ٤٦ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون عملیات لایروبی فاز دوم این طرح نیز در دست اجراست.

موسوی همچنین به آغاز بهسازی سیستم دریافت و صدور نفت خام در منطقه خارک اشاره کرد و گفت: این پروژه که از پیشرفت ٤٩ درصدی برخوردار است با سرمایه گذاری ٦ میلیون یورویی و ٦٣ میلیارد ریالی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از دیگر اقدامات شاخص این شرکت در سال گذشته را انجام تعمیرات اساسی مخازن ذخیره سازی، تعمیر گوی شناور منطقه خارک، تعمیر مخازن ترکش بعد از ٥٠ سال و بازرسی و بهسازی خطوط لوله زیردریایی اعلام کرد./ر
برچسب ها: مخازن ، نفت ، احداث ، ذخیره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار