مشهد/

ظروف مناسب برای پخت غذا معرفی شد

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: استفاده از ظروف مختلف برای پخت و پز غذا از اهمیت ویژه‌ای در تغذیه برخوردار و باید ظروف مناسب را انتخاب کرد.


نعمت‌الله معروفی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: برخی از ظروف با آزاد کردن یون‌ها و ترکیبات مختلفی که در جنس، رنگ و یا لعاب آنها به کار گرفته شده است موجب ایجاد تاثیرات سوئی بر بدن می‌شوند.وی بیان داشت: کیفیت ظرفی که در آن غذا می‌خورید نیز به اندازه کیفیت مواد غذایی مورد مصرف، مهم است. مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور عنوان کرد: در استفاده از ظروف آلومینیومی آزاد کردن یون آلومینیوم در غذا سبب انتقال این یون‌ها به بدن می‌شوند و در درازمدت می‌تواند مشکلاتی برای بدن از جمله کم‌خونی ایجاد کند. معروفی بیان داشت: ظروفی که در آشپزخانه به آن روحی می‌گویند بیشتر از جنس آلومینیوم هستند.وی خاطرنشان کرد: سبزیجات برگی و غذاهای اسیدی یا نمکی اگر در ظرف آلومینیوم پخت شوند میزان زیادی آلومینیوم را به خود جذب می‌کنند در نتیجه آلومینیوم بیشتری وارد بدن می‌شود که مضر است.این مقام مسئول نیشابور عنوان کرد: ظروف سفالی بدون لعاب نیز برای نگهداری یا پخت غذا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند چون دارای خلل زیادی هستند که سبب نفوذ و باقی‌ماندن غذا در آنها می‌شود.معروفی افزود: اگر پایه رنگ‌هایی که برای این ظروف به‌کار می‌رود، حاوی فلزات سنگین مثل سرب باشد، استفاده از آنها مضر است و سبب کند‌ذهنی، افسردگی و بعضی مسمومیت‌های درازمدت می‌شود.وی اظهار داشت: ظروف لعابی زردرنگ که در قدیم از آنها استفاده می‌شد، بهترین نوع این ظروف برای پخت و پز و نگهداری غذا هستند و ظروف سرامیکی هم نوعی از ظروف سفالی هستند که اگر از لعاب مناسبی برای آنها استفاده شده باشد هیچ مشکلی برای پخت و پز ندارند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور بیان داشت: در ظروف مسی نیز اگر به شکل مناسبی قلع‌اندود نشده باشند و یا از مواد حاوی سرب برای قلع‌اندود شدن، استفاده شده باشد، این عنصر می‌تواند پس از ورود به غذا در دراز مدت سبب ایجاد مسمومیت شود. معروفی گفت: همچنين ورود یون مس به غذا در طولانی مدت سبب تاثیر نامطلوبی بر اندام داخلی بدن شده و ذخیره شدن آن در کبد به مرور به از کار افتادن این عضو، کمک می‌کند به همین دلیل آن را با فلزی دیگر مثل قلع می‌پوشانند. وی یادآور شد: بنابراین باید در هنگام شستشو احتیاط کرد که این لایه از بین نرود یا خش برندارد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: ظروف شیشه‌ای و پیرکس نیز ظروف مناسب برای پخت غذا هستند چون مواد اسیدی یا بازی، روی آنها تاثیری نمی‌گذارد و در اثر حرارت نیز یونی وارد غذا نمی‌شود.معروفی درباره ظروف استیل، افزود: این ظروف از ترکیب آهن و فلزات دیگر ساخته شده‌اند و در هنگام پخت، یونی وارد ماده غذایی نمی‌کنند اما باید توجه داشت که از نگهداری غذاهای اسیدی و نمکی برای مدت طولانی در ظروف استیل خودداری شود/ س


برچسب ها: پخت ، غذا ، معرفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.