گزارش اختصاصي/

چگونه فرمول يک نظام پادشاهي بحرين را به چالش مي‌کشد؟

از اولين زمان برگزاري مسابقات فرمول يك در بحرين به سال 2004، مسابقات جایزه بزرگ در تقويم سياسي بحرین، به يكي از چالش هاي سياسي اجتماعي اين كشور پادشاهي تبديل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شاهزداه سلمان فردي بود كه مسابقات فرمول يك را به بحرين آورد. در واقع، ريشه انتقادهاي وارده بر برگزاري مسابقات فرمول يك در بحرين،هزينه هاي ساخت و ساز محل برگزاري و سرسام آور آن بر اقتصاد بحرين و متعاقبا بي توجهي مقامات به مشكلات معيشتي مردم بحرين مي باشد. 


در همين راستا اعضاي جنبش جوانان بحرين، ائتلاف 14 فوريه، برنامه هايي را براي اعتراض (19 - 21 آوريل) در نظر دارند. 

پيشتر مداخله نظامی عربستان سعودی براي سركوب ناآرامي هاي مدني بحرين را در ماه مارس 2011 درست پس از آنكه معترضان براي اشغال بندر بحرين(محل برگزاري مسابقات) اقدام كردند، شاهد بوده ايم. 


این حملات، با نام "عملیات: اولتیماتوم 3" یک هفته پس از تظاهرات توده ای سازمان یافته توسط طرف هاي مخالف، از جمله بلوک اصلی شیعه، الوفاق،اتفاق افتاد. 

اين مسابقات، مخالفت هاي رسمی و غیر رسمی را برانگيخته است كه در اين مورد توافقي بین دو جناح اکثریت جمعیت شیعه بحرین که در مورد سياست و خط مشي با هم تفاوت اساسي دارند، را شاهد بوده ايم. 

با این حال، واقعیت امر بسيار پیچیده تر است.

 
در حالی جنبش هاي خیابانی غیر متمرکز در بحرین، ايجاد اخلال در برگزاري مسابقات فرمول يك را مد نظر خود قرار داده اند، اعتراضات اپوزيسيون هاي ميانه رو، بيشتر بر روي پياده سازي اهداف سياسي خود (در پس اين مسابقات) معطوف شده اند. 

شیخ علی سلمان دبیر الوفاق در اين مورد اظهار مي دارد:"ما توقف اين مسابقات را نمي خواهيم، بلكه ما مي خواهيم از حضور رسانه هاي بين المللي در اين رويداد، استفاده نمائيم و از طريق صداي خود و واقعيت امروز بحرين را به گوش جهانيان برسانيم".

الوفاق و دیگر جوامع اپوزیسیون به دنبال برجسته ساختن بي كفايتي و عدم رغبت دولت بحرين در تعامل با مسائل روز و خواسته هاي معترضان و اصلاحات مي باشند. 

مخالفان خواستار مذاكره مستقيم با نماينده پادشاه بحرين و تصويب نهايي نتايج مذاكرات، از طريق همه پرسي مي باشند. 

دولت بحرين هر دو خواسته مخالفان را رد كرده است چرا كه دولت بحرين اين مذاكرات را "مذاكرات سياسي" تلقي نمي كند بلكه از آن به عنوان گفتگوي "اجزاء(احزاب) جامعه" نام مي برد. در كل پادشاهي بحرين بر اين موضوع تاكيد دارد كه ناآرامي هاي سياسي و مدني دو سال گذشته بحرين، نوعي كشمكش سياسي قومي بين سني و شيعه مي باشد،نه دولت و شهروندان! 

يكي ديگر از ابعاد برگزاري اين مسابقات در حوزه اجتماعي،نقض حقوق بشر اين رويداد بين المللي مي باشد.

 
مجريان برگزاري مسابقات بین المللی فرمول يك در بحرین كه در تاريخ 19 تا 21 آوريل برگزار مي گردد،به بعد حقوق بشري و اقدامات ناقض آن از سوي دولت بحرين توجهي نكرده اند. نیروهای امنیتی بحرین اخيرا یک معترض را در مسابقات جايزه بزرگ 2012 كشته اند و در تلاشند تا اقدامات سرکوبگرانه خود را براي مسابقات آتي 2013 افزايش دهند.

 
هفته های اخیر، نیروهای امنیتی بازرسي خودسرانه خانه به خانه را براي بازداشت افراد مخالف با برگزاري اين مسابقات انجام داده اند. با اين حال معترضان براي ادامه اعتراضات براي اخلال در برگزاري اين مسابقات حتي به بهاي مواجه شدن با اقدامات سركوبگرانه مقامات بحريني، تاكيد دارند.

"سارا لی ویتسون"، مدیر بخش خاور میانه در سازمان دیده بان حقوق بشر، از اتخاذ تدابير امنيتي شديد در روزهاي پاياني به زمان برگزاري اين مسابقات،خبر داد.

به گفته وي، برگزاركنندگان اين مسابقات تضييع حقوق بشر مردم بحرين را در سايه برگزاري آن،بطور كامل ناديده گرفته اند.


سازمان دیده بان حقوق بشر بحرين  

سازمان دیده بان حقوق بشر اخيرا اعلام داشت: مقامات برگزاركننده مسابقه حتي تاثير منفي اين رويداد بر شرايط حقوق بشر بحرين را ناديده گرفته است. پيشتر مقامات بحرین شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز و مدافعان حقوق بشر را بدون دليل منطقي بازداشت كرده اند و نیروهای امنیتی نيز برخوردي غير انساني با آنها داشته است. تاكنون تعقیب مقامات عالي رتبه و مسئولان ناقض حقوق بشر در بحرين نيز با دخالت طرف هاي ذي نفع،كاملا غير ممكن بوده است. 

از آغاز اعتراضات سال 2011 تاكنون رفتارهاي غير انساني نيروهاي امنيتي به مرگ تعدادي از معترضان،زخمي شدن صدها نفر و بازداشت هزاران معترض بحريني منجر شده است كه نتيجه آن ارائه بیش از 300 پرونده رسمی در مورد شکنجه و بدرفتاری با معترضان بوده است. در ماه فوریه، سازمان دیده بان حقوق بشر گزارش داد: مقامات بحريني براي تحقیق و تعقیب مقامات مسئول ناقض حقوق بشر در اعتراضات سال 2011 تاكنون اقدامات شايسته اي انجام نداده اند.

در 26 ماه مي سال2011، دیده بان حقوق بشر به رياست فدراسیون بین المللی اتومبيلراني و تیم فرمول يك ، "ژان تادت" و "مارتین ويت مارش" نامه اي نوشت تا اعتراض و نگراني خود از براي برگزاري اين مسابقات و تضييع حقوق انساني در بحرين را اعلام دارد.

در پاسخ به تقاضاي مخالفان، رئيس فدراسيون بين المللي اتومبيلراني به رسانه های خبری در مورد نقض حقوق بشر توسط دولت در طول مسابقه 2012 اظهار داشت: ما مي دانيم كه تظاهرات مي تواند نتايج منفي داشته باشد. ما يك سازمان ورزشي هستيم و تعهدات خاص خود را داريم و من مطمئن نيستم كه لغو برگزاري اين مسابقات باعث شود كه اعتراضات مردمي فروكش نمايد،چرا كه اعتراضات مردمي ريشه هاي مختلفي دارد.

 
به گفته رئيس فدراسيون بين المللي اتومبيل راني برگزاري اين مسابقات در شكوفايي اقتصادي كشور ميزبان و كنترل ناآرامي ها تاثيرگذار نيز خواهد بود.

  وي در نامه اي كه براي مركز حقوق بشر بحرين، انجمن مطبوعات بحرين، انجمن جوانان بحرين و كمپين مبارزه با تجارت اسلحه فرستاده شده بود، چنين اظهار داشته بود.

اين چهار سازمان پيشتر در نامه اي به فدراسيون خواستار لغو اين مسابقات شده بودند چرا كه مسابقات سال گذشته و ناآرامي آن كه به كشته شدن حداقل 35 نفر انجاميده بود،و تكرار همين امر مسئله حقوق بشر را بيش از پيش برجسته ساخته است.
 
 

 بین يكم تا دهم ماه آوریل، نیروهای امنیتی یک سری از حملات خانه به خانه و بازداشت خودسرانه تظاهرکنندگان را در شهرهاي خليب ، شهركان،حمد، و شهرهاي نزديك محل برگزاري انجام داده اند. 

سازمان دیده بان حقوق بشر گزارش هايي را در مورد تیراندازی نیروهای امنیتی به سر معترضان با گاز اشک آور منتشر كرده است. در حادثه اخیر، در تاریخ 13 آپریل، منابع محلی از اقدام نيروهاي امنيتي در تيراندازي به سر "سارا اسماعیل"، 18 ساله، گزارش هاي مختلفي را ارسال كرده اند.

 برگزاري اين مسابقات تنها به دولت بحرين بهانه سركوب هاي بيشتر و بدون دليل رهبران معترض به ساختار دموكراسي در اين كشور را خواهد داد و دولت بحرين از اين اعتراض مسالمت آميز مردمي استفاده ابزاري كرده تا وعده هاي اصلاحات را به طور كامل از يادها ببرد.

اخيرا گروهی از نمایندگان پارلمان انگليس در نامه اي به مسئولان برگزاري مسابقات جایزه بزرگ بحرین خواستار لغو اين مسابقات در بحبوحه ناآرامي هاي مدني اين كشور شدند.

در نامه ای به رئیس انجمن فرمول يك "برنی اكلستون" نيز، تمام اعضاي پارلمانی گروه حافظ دموکراسی در بحرین خواستار لغو مسابقات فرمول يك در بحرين شدند.

اين سازمان حقوق بشر،در نامه اي به تیم هاي خبرنگاري، رانندگان و حامیان مالی اين مسابقات،درخواست خود را براي لغو و تامين حقوق بشر در اين كشور را منعكس كرده اند.

رویداد 2011 پس از سركوب تظاهرات طرفداران دموکراسی هر چند به تعويق افتاد و در نهايت نيز لغو گرديد اما حداقل 35 نفر کشته شدند.

پيش از لغو اين مسابقات در سال گذشته،مسئولان برگزاري از امن بودن بحرين و فراهم بودن شرايط صحبت مي كردند اما در نهايت يك فاجعه انساني رقم خورد،همان مسائل نيز امسال نيز ايراد مي گردد.

شرايط مدني بحرين همانند سال گذشته مي باشد اما مقامات برگزاري و بحريني توجهي به آن ندارند.

اندی اسلاتر، رئیس گروه. اظهار مي دارد: از آوریل 2012، بسیاری از مردم از جمله کودکان بحريني جان خود را از دست داده اند و در کل کشور بحرين، رعب و وحشت برقرار شده است.

سال گذشته مسابقات را تحت شرایط حکومت نظامی برگزار كردند. در مسابقات سال گذشته سيصد نفر از معترضان دستگير شدند.

به گزارش نیویورک تایمز مقامات بحریني در حال حاضر تدابير امنيتي را در نزديكي محل برگزاري به شدت افزايش داده اند.

 
سازمان های غیر دولتی بحرین نيز در نامه اي به سازمان دهندگان مسابقات فرمول خواستار لغو اين رويداد بين الملي براي حفظ معيارهاي حقوق بشر در اين كشور شدند.

چهار سازمان غیر دولتی، از جمله مرکز حقوق بشر بحرین، انجمن مطبوعات بحرین، کمپین مبارزه با تجارت اسلحه، و جامعه جوانان بحرین برای حقوق بشر،در نامه اي به سازمان دهندگان مسابقات،رانندگان و حاميان مالي،خواستار لغو مسابقات ماه آپريل بحرين شدند.

به گفته آنها برگزاري اين مسابقه،ابزار سياسي لازم براي سركوب بيشتر و نقض حقوق بشر در اين كشور را براي مقامات بحريني فراهم خواهد كرد. زندان های بحرین صدها نفر از زندانیان سیاسی را در خود دارد و تحقق اين رويداد شرايط را به مراتب بدتر خواهد كرد.

اين رويداد ورزشي تصوير نادرست از شرايط فعلي بحرين را به جهان انعكاس مي دهد چرا كه خبرنگاري آزاد در اين كشور به شدت سانسور مي گردد.

هفته های قبل از برگزاري اين رويداد، بسیاری از فعالان و رهبران مخالف به بهانه تامين امنيت اين رويداد به طرز وحشيانه اي بازداشت شده اند. روزنامه نگاران خارجی، مورد حمله قرار گرفته، دستگیر، و حتی از بحرين اخراج شده اند. اوضاع بحرین نسبت به سال گذشته بهبود نیافته است. 


منابع:
مرکز حقوق بشر بحرین 
انجمن مطبوعات بحرین 
انجمن جوانان بحرین برای حقوق بشر 
کمپین مبارزه با تجارت اسلحه 
 
http://byshr.org/
http://mideast.foreignpolicy.com/posts/2013/04/16/who_needs_the_bahrain_grand_prix?wp_login_redirect=0
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.hrw.org%2Fnews%2F2013%2F04%2F17%2Fbahrain-f1-ignores-rights-abuses-ahead-race&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNEYJ-LFbQkpW3KmDTYhBM9bpb9K8A
http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/22196377
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار