خواجه سروی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

برخي با نام انجمن‌اسلامي اهداف خود را دنبال مي‌کنند/روساي دانشگاه‌ها حق سانسور نشريات را ندارند

معاون فرهنگي وزير علوم چرايي عدم صدور مجوز براي تشکل‌هاي دانشجويي و تعطيلي زودهنگام دانشگاه‌ها در ايام انتخابات را تشريح کرد.

غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، چرايي عدم صدور مجوز براي تشکل‌هاي دانشجويي، صدور بخشنامه از سوي وزارت علوم به منظور برگزاري زودهنگام امتحانات و تعطيلي دانشگاه‌ها در ايام نزديک به انتخابات و همچنين عدم صدور مجوز به نشريات دانشجويي، برخورد سليقه‌اي با اين نشريات و سانسور مطالب آن را پاسخ داد.


* دليل عدم صدور مجوز براي تاسيس تشکل دانشجويي چيست و چرا تاکنون از سوي وزارت علوم هيچ پاسخ کتبي به اين درخواست‌ها داده نشده است؟


برخي دانشجويان گمان مي‌کنند هرگونه درخواستي مبني بر تاسيس تشکل‌ دانشجويي در واحدهاي دانشگاهي برعهده هيئت نظارت مرکزي وزارت علوم است، که اين تصوري اشتباه است، همچنين ارائه پاسخ کتبی (موافقت يا مخالفت تاسيس تشکل دانشجويي) به دانشجويان بر عهده "هيئت نظارت دانشگاه‌ها" بوده و هيئت نظارت مرکزي وزارت علوم فقط به شکايت‌هاي تشکل‌هاي دانشجويي رسيدگي مي‌کند و وقتي کسي به طور مستقيم شکايتي نکرده، ما نمي‌توانيم ورود پيدا کنيم.

موافقت قطعي دانشگاه براي تاسيس تشکل‌ها منوط به این مسئله است که اعضای آن تشکل دانشجویی بتوانند مجمع عمومي تشکيل دهند و گلایه دانشجويان به خاطر زمان ایجاد تشکل‌ها در واحد دانشگاهی است که چرا این مسئله به سرعت اتفاق نمي‌افتد.


* بي‌جواب ماندن درخواست دو تشکل‌ انجمن اسلامي دانشجويان و جنبش‌عدالتخواه دانشجويي را چگونه پاسخ مي‌دهيد؟

هر تشکل‌دانشجويي که مطابق مقررات عمل کرده باشد، قطعا دانشگاه با درخواست آنها موافقت مي‌کند و به آنها پاسخ کتبي مي‌دهد و بهتر است تشکل‌ها درخواست‌هاي خود را با قوانين و مقررات تطبيق دهند. مشکلي که دانشجويان عدالتخواه‌ در برخي دانشگاه‌ها دارند، اين است که مي‌خواهند تشکل‌ خود را با نام ديگري به ثبت برسانند مثلا دانشگاه صنعتي اصفهان که مي‌خواهد با نام "آرمان" فعاليت خود را آغاز کنند. جنبش عدالتخواه با همين نام ثبت شده و ارائه نام ديگري خلاف قانون است. البته ما قبول داريم که در دانشگاه‌ها مشکلاتي هست، اما رويه و تعامل جنبش‌عدالتخواه هم قانوني نيست.

در ارتباط با انجمن اسلامي معروف به تحکيم وحدت نيز باید بگویم که اگر کسي قصد تشکيل انجمن اسلامي در واحد دانشگاهي مشخصی را دارد باید این انجمن از سوی اتحادیه مرکزی انجمن اسلامي دانشجويان مورد تاييد باشد و دانشگاه‌ها ملزم به همکاری با دانشجوياني هستند که مورد تاييد اتحاديه باشند، اما مشکل برخي در اين مسئله این است که خود اتحاديه هم رسما آنها را تاييد نکرده و اينها بي‌دليل اقدام به صدور بیانیه‌های اعتراض‌آمیز در رسانه‌ها می‌کنند.

با پی‌گیریهایی که وزارت علوم انجام داده، متوجه شدیم که برخي با نام انجمن اسلامي مي‌خواهند اهداف و آرمان‌هاي خود را پيش ببرند و از نام انجمن اسلامي در این راستا استفاده کنند، این در حالی است که عضویت در اين اتحاديه و دبیر کل آن را قبول ندارند و به رسمیت نمي‌شناسند.

اگر تشکلي مجوز داشته باشد دفتر مرکزي تحکيم آن‌ها را تاييد مي‌کند که وضع بدين گونه نيست و دانشجويان معترض بايد عضو انجمن اسلامی تحکيم وحدت و داراي مجوزهاي قانوني باشند در غير اين صورت، این اعتراضات بي‌اساس است.

این دانشجویان برای عضویت قانونی هنوز مجوز نگرفته‌اند و در رسانه‌ها بيانيه‌هایی را با مهر اتحاديه صادر مي‌کنند و وقتي از دبير اتحاديه سوال مي‌کنيم، اظهار بي‌اطلاعي مي‌کند و مي‌گويد مهر اصلي در اختیار من است.

برخی از دانشجویان می‌خواهند از بروز چنین رفتار‌های اعتراض‌آمیز به عنوان اهرم فشار در فضای دانشگاه‌ها استفاده کنند.


* برخي دانشگاه‌ها مانند دانشگاه فسا مدعي هستند که با وجود داشتن مجوز فعاليت رئيس جديد دانشگاه فعاليت آنها را به رسميت نمي‌شناسد و از فعاليت آنها جلوگيري مي‌کند اين امر را چگونه توجيه مي‌کنيد؟

مسلما با تغییر ریاست هر واحد دانشگاهی تغییراتی در فضای دانشگاه به وجود می‌آید و این را هم می‌پذیرم که واحد فسا که تقريبا تازه تاسيس است مشکلاتي در اين زمينه دارد، متاسفانه هیئت نظارت در برخی از دانشگاه‌ها کامل نیست و حتی مسئولان مربوطه از وجود آن آگاهی لازم را ندارند، البته در اواخر سال 91 با حضور دکتر جلیل دارا مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه فسا این مشکل حل شد.



* شما به عنوان معاون فرهنگی وزير علوم، اعتراضات دانشجویان را به حق مي‌دانيد؟

برای دانشجویان احترام زيادي قائلم، اما دانشجویان معترض باید عضویتشان در اتحادیه مورد تایید رئیس اتحادیه قرار گرفته باشد در غير اين صورت از اختيارات وزارت علوم نيست. به عنوان مثال، اختلافی در جامعه اسلامی دانشجویان پیش آمد، وزارت علوم کمک کرد و مشکل آنها را حل کرد.

ما از دانشجويان معترض خواسته‌ايم که بيايند و مشکلات را رو در رو مطرح کنند، اما غير از چند پيامک چيز ديگري از آنها مشاهده نکرديم.

* نظرتان در ارتباط با عدم صدور مجوز نشریات دانشجويي چيست و چه توجيهي درباره عدم پرداخت بودجه به اين نشريات داريد؟

در هر واحد دانشگاهی "کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی" وجود دارد که وظيفه نظارت و رسيدگي به مشکلات اين نشريات را دارد‌، همچنين دو مرجع رسیدگی بالاتر هم برای نظارت این کمیته  در دانشگاه وجود دارند، اگر چنانچه کمیته خلاف قانون با دانشجویان برخورد کرد "شورای فرهنگی دانشگاه" و "هیئت مرکزی نظارت بر نشریات در وزارت علوم" با سازو کار قانونی و مشخص ناظر بر عملکرد آنهاست و وارد عمل می‌شود.

احراز صلاحیت مدیر مسئول نشریه، سوابق تحصیلی و اخلاقی دانشجو از جمله مسائلی است که باید مورد تایید قرار بگیرد و کادر فعال در نشريه باید آموزش‌های خبری لازم را ببینند و سپس اجازه نهایی برای انتشار نشریه در دانشگاه صادر می‌شود که متأسفانه دانشجویان مقداری در گذراندن این دوره سهل‌انگاری می‌کنند.

هم اکنون تعداد بیش از 7 هزار نشریه دانشجویی داریم که 70 درصد آن علمی و مابقی مربوط به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... است و معترضان اخیر جزو همین 30 درصد هستند که حاضر به گذراندن مراحل قانونی انتشار نشریه نیستند، همچنين چنانکه هرگونه توهین، هتاکی و یا تندروی در نشریات منتشر شود، مسلما اجازه انتشار آنها از سوی مسئولان مربوطه صادر نخواهد شد.

* در مورد ادعاي دانشجويان مبني بر سانسور مطالب نشریات از سوی روسای دانشگاه‌ها چه توضيحي داريد، وظيفه وزارت علوم در اين زمينه چيست؟

در جلسات مختلف به روسا و معاونان فرهنگی دانشگاه گوشزد کرده‌ایم که به هیچ وجه حق سانسور مطالب را ندارد و در صورت تخلف روسا و مسئولان، دانشجویان می‌توانند به شورای فرهنگی دانشگاه و یا هیئت مرکزی بر نشریات شکایت کنند که در این مدت 7 سال هیچگونه شکایتی در این زمینه به ما ارسال نشده است.

به دانشجويان هم مي‌گويم که صدور بیانیه‌های اعتراض‌آمیز در این زمینه راهکار قانونی نیست و باید برای ادعاهای خود مصداق بارز بیاورند تا بتوانیم پیگیری کنیم.

* به عنوان معاون وزير علوم برگزاري زودهنگام امتحانات را چگونه توجيه مي‌کنيد، آيا اين تصميم به فضاي سياسي دانشگاه در ايام انتخابات لطمه وارد نمي‌کند؟


رویکرد وزارت علوم این بوده که در ایام انتخابات دانشجویان با خیال راحت بتوانند به فعالیت‌های انتخاباتی بپردازد، چرا که در سال‌های گذشته شاهد شکایت دانشجویان به خاطر همزمان برگزار شدن انتخابات مختلف در کشور با امتحانات دانشجویی بودیم.

به همین خاطر در سال 92 تدابیر لازم را برای عدم تداخل این دو ایجاد کرده‌ایم تا دانشجویان با خیال راحت بتوانند بعد از اتمام امتحانات در مراکز دانشگاهی و شهرستان‌های خود به فعالیت بپردازند و این مسئله را هم اضافه کنم که در آن هنگام کاندیداها بیشتر در سفرهای استانی حضور دارند و فعالیت دانشجویان هم بیرون از فضای دانشگاه متمرکز می‌شود.

این مسئله را هم مورد تاکید قرار می‌دهم که بعد از اتمام امتحانات پایان ترم تحصیلی دانشجویان می‌توانند به فعالیت‌های خود در دانشگاه‌ها ادامه دهند چرا که هیچ دانشگاهی به طور رسمی تعطیل نخواهند شد و به کارهای اداری خود تا آغاز ترم تحصیلی جدید همچون سال‌های قبل ادامه خواهند داد.

دانشگاه‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های مشخص، فعالیت‌های خود را تا 20 خرداد و یا احیانا در صورت کشیدن انتخابات به دور دوم در تاریخ  دوم تیرماه ادامه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار