در نشست خبري مدير كل راه و شهرسازي استان فارس مطرح شد؛

كاهش تلفات رانندگي در فارس تا آخرين وضعيت پروژه هاي مهر ماندگار

مدير كل راه و شهرسازي استان فارس در نشست خبري به تشريح آخرين وضعيت پروژه هاي عمراني اين اداره كل پرداخت.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان فارس، هوشنگ عشايري در ابتداي اين نشست خبري به تشريح وضعيت كلي اداره كل راه و شهرسازي استان فارس پرداخت و گفت: 2 سال از زمان ادغام وزارت راه و شهرسازي و بيش از 1 سال از ادغام راه و شهرسازي در فارس ميگذرد كه در اين مدت با وجود مشكلات شديدي كه با آن گريبان گير بوديم توانستيم كارها را به خوبي پيش ببريم و حتي بيشترين تعداد پروژه هاي مهر ماندگار را در استان فارس داشته باشيم.

مدير كل راه و شهرسازي استان فارس هم چنين ادامه داد: در نشستي كه با حضور تمامي مديران كل راه و شهرسازي استان هاي كشور و به رياست مقام عالي وزارت راه و شهرسازي برگزار شد نتايج ارزيابي هاي اين وزارت خانه در حوزه هاي مختلف(9 حوزه) اعلام شد كه به موجب آن استان فارس مقام دوم را كسب كرد.

قائم مقام وزير در استان فارس ادامه داد: پروژه هاي مهر ماندگار، ايمني سازي محورها در راستاي كاهش تلفات و تصادفات،رفع نقاط پر حادثه،اجراي مصوبات شورايعالي فني،اجراي مصوبات سفرهاي استاني، پروژه هاي مسكن مهر،آسفالت راه هاي روستايي،رعايت مشخصات فني راه ها،سامانه سبا(ثبت اطلاعات پروژه هاي راهسازي) از جمله شاخص هايي بودند كه در اين ارزيابي استان ها را مورد سنجش قرار دادند.

**كاهش 15.5 درصدي تلفات رانندگي فارس در سال 91 

عشايري در بخش ديگري از سخنان خود و در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران از كاهش 15.5 درصدي تلفات رانندگي در سال 91 نسبت به مدت مشابه سال90 خبر داد و گفت: بر اساس قانوني كه در اين زمينه داريم ما موظف هستيم هر سال 10 درصد از تلفات رانندگي را كاهش دهيم كه خوشبختانه با برنامه ريزي هاي صورت پذيرفته در سال 91 شاهد كاهش 15.5 درصدي تلفات در اين زمينه بوديم.

وي اضافه كرد: اين آمار مطابق آمار اعلامي سازمان پزشكي قانوني است كه در اين زمينه معتبر ترين آمار است.

**خرداد 92 زمان بهره برداري از تقاطع وحدت 

عشايري در پاسخ به سئوالي در خصوص تقاطع وحدت گفت: همانطور كه مي دانيد اين پروژه جزء پروژه هاي مهر ماندگار است و بر اساس تعهدي كه سال گذشته داده ايم مي بايست اين پروژه را تا خرداد 92 به بهره برداري برسانيم كه ان شاء ا... اين مهم تحقق خواهد يافت.

وي هم چنين گفت: تقاطع غير همسطح وحدت در محدوده جغرافيايي خاصي از شهر شيراز واقع شده كه علاوه بر روان سازي بارترافيك شهري، ترافيك محور هاي بزرگراه شمالي استان (بزرگراه شيراز-اصفهان) و ترافيك محور بزرگراه غربي استان ( بزرگراه شيراز-سپيدان- ياسوج) را به محورهاي بزرگراهي جنوبي و شرقي استان متصل مي كند.

مدير كل راه و شهرسازي فارس ادامه داد: پل هاي تقاطع غير همسطح وحدت شامل دو دستگاه پل دو دهانه 20 متري بصورت روگذر مي باشد كه يك دستگاه پل در مسير رفت كمربندي (باند قديم) از بلوار اميركبير به سمت زيرگذر صنايع و ديگري در مسير برگشت، كمربندي اكبرآباد (باند جديد) به بلوار اميركبير واقع مي گردد و همچنين با عبور ترافيك از زير دو دستگاه پل دو دهانه 20 متري ارتباطي مستقيم و همسطح از بزرگراه حسيني الهاشمي به بلوار پرستار بسمت ميدان احسان برقرار مي گردد.

عشايري در پاسخ به سئوالي در خصوص تقاطع غير همسطح خليج فارس به ارائه پاره اي توضيحات پرداخت و گفت: عمليات احداث اين پروژه به اتمام رسيده، تنها به دليل عدم تملك املاك واقع در رمپ خروجي توسط شهرداري اين پروژه موقتاً به بهره برداري نمي رسد كه به محض تملك و آزادسازي از سوي شهرداري شاهد بهره برداري از اين پروژه خواهيم بود.

وي در خصوص اين پروژه هم چنين خاطرنشان ساخت: تقاطع غير همسطح خليج فارس تقاطع از لحاظ هندسي بصورت تقاطع شبدري كامل طراحي گرديده كه در محدوده جغرافيايي خاصي از شهر شيراز واقع شده و ترافيك محور هاي بزرگراهي جنوب غربي و شرقي استان كه بار ترافيكي بنادر حاشيه خليج فارس و درياي عمان و استان هاي شرقي فارس را عبور مي دهد از طريق كمربندي جنوبي و شمال شرق شيراز به استانهاي شمالي و جنوب شرق فارس متصل مي كند و از تداخل ترافيك شهري با ترافيك حمل و نقل جاده اي مي كاهد.

**افتتاح 25 هزار و 850 واحد مسكن مهر در ارديبهشت ماه سال جاري

مدير كل راه و شهرسازي فارس در خصوص مسكن مهر اما گفت: استان فارس در مسكن مهر داراي 112 هزار واحد سهميه است كه از اين تعداد 49 هزار و 300 واحد سهميه شهرهاي داراي جمعيت بالاي 25 هزار نفر است كه تاكنون 30 هزار و 145 واحد آن افتتاح شده است.

وي ادامه داد: در اين بين سهميه شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت، 30 هزار واحد و سهميه شهر جديد صدرا 32 هزار واحد است.

عشايري در ادامه سخنان خود هم چنين خبر داد: 25 هزار و 850 واحد مسكن مهر ديگر شامل 9 هزار و 920 واحد در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت، 5 هزار و 400 واحد در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت و 7 هزار و 450 واحد در شهر جديد صدرا آماده افتتاح داريم كه به زودي(ارديبهشت ماه جاري) و با حضور مقامات كشوري و استاني به بهره برداري خواهند رسيد.

اين مقام مسئول افزود: ميانگين پيشرفت فيزيكي پروژه هاي در دست اجراي مسكن مهر بالاي 80 درصد است كه اميد داريم اين پروژه ها را در شش ماهه اول سال جاري به بهره برداري برسانيم.

مدير كل راه و شهرسازي فارس در پاسخ به سئوالي در خصوص افتتاح تمام واحد هاي مسكن مهر اظهار داشت: به دليل اين كه بخشي از پروژه هاي مسكن مهر در سال 90 شروع شدند كه در اين سال هم شاهد افزايش قيمت مصالح ساختماني و از طرف ديگر هم با كمبود زمان مواجه بوديم بنابراين ممكن است افتتاح اين تعداد از واحدهاي مسكن مهر به نيمه دوم سال 92 بيفتد كه احتمالاً حدود 20 هزار واحد باشد.

وي هم چنين با اشاره به اين كه مسكن مقوله اي اجتماعي و اقتصادي است خاطرنشان ساخت: يقيناً دولت آينده نگاه ويژه اي به امر مسكن دارد و مسكن هاي مهر افتتاح نشده را هم پيگيري خواهد كرد چرا كه بزرگ ترين مطالبه مردم مبحث مسكن است.

وي با بيان اين كه موفق ترين طرح دولت هاي نهم و دهم مسكن مهر بوده است تاكيد كرد: در تمامي دولت ها به امر مسكن نگاه هاي ويژه شده است كه در اين بين تنها مدل مديريت متفاوت است.

**بافت هاي فرسوده تنها نيازمند مشاركت مردم

 عشايري قائم مقام وزير و مدير كل راه و شهرسازي استان فارس در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص بافت هاي فرسوده گفت: در سطح استان فارس سه ‌هزار هكتار بافت فرسوده وجود دارد كه يك‌ هزار و 700 هكتار آن در شهر شيراز قرار گرفته است.

عشايري ادامه داد: بر اساس آمارها مي بينيم كه بيش از 350 هكتار از بافت فرسوده در محدوده تاريخي شهر شيراز قرار دارد كه همين امر موانعي مقابل بازسازي و توسعه اين بافت به‌وجود آورده است. اين در حالي است كه اين روزها از بهسازي محوطه اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) به ‌عنوان يكي از اصلي‌ترين گام‌ها در جهت كاهش بافت‌ فرسوده در شهر شيراز نام برده مي‌شود.

قائم مقام وزير در فارس افزود: در كشور ما به دليل گسترش سريع و شتابزده شهرها،بافت هاي فرسوده نيز گسترش يافتند كه مشكلات فراواني را با خود با اين مناطق آوردند.

وي با بيان اينكه بهترين راه حل مشكلات بافت فرسوده تشويق مردم در مشاركت است، گفت: اگر مردم در اين امر به عنوان مالكان بافت‌هاي فرسوده وارد نشوند و همكاري نكنند تمام دستگاه‌هاي اجرايي نمي‌توانند گوشه‌اي از مشكلات اين بافت را حل كنند.

**طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)

هوشنگ عشايري در پاسخ به سئوالي در خصوص طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) اظهار داشت: پروژه توسعه حرم مطهر شاهچراغ در چهار فاز طراحي شده كه فاز اول آن(خيابان 9 دي) به خوبي انجام شد.

وي ادامه داد: كار فاز دوم طرح توسعه كه شامل ايجاد شبستان و صحن جديد در ميدان احمدي سابق است كه به خوبي در حال انجام است و تا شهريور 92 اين فاز نيز به بهره برداري مي رسد.

مديركل راه و شهرسازي استان فارس عنوان كرد: در خصوص فاز سوم طرح توسعه شاهچراغ اختلاف نظرهايي بين مشاوران، بنياد مسكن و اداره كل راه و شهرسازي مبني بر اين كه از كدام ضلع شروع كنيم وجود دارد عشايري بيان كرد: اميدواريم بتوانيم بر اساس قولي كه به مردم داده ايم توسعه حرم احمدبن موسي(ع) را تا پايان برنامه پنجم توسعه به اتمام مي رسانيم.

اين مقام مسئول با بيان اين كه در فاز 4 مجدداً به تملك نياز است ادامه داد: اعتبارات اين طرح به صورت ملي با ويژگي هاي استاني است كه در سال 92 براي اين طرح 20 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مديركل راه و شهرسازي فارس با بيان اينكه تمام كارهاي اجرايي و عمراني شهر شيراز بايد با محوريت حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) انجام شود، افزود: در طرح توسعه اين حرم مطهر بحث‌هاي مهمي از جمله حل معضل ترافيك عبوري، احداث ساختمان‌هاي خدماتي، مجموعه‌هاي فرهنگي، مذهبي و زيارتي مورد نياز پيش‌بيني شده‌ است.

وي اضافه كرد: اين طرح جامع در محدوده‌اي به وسعت 54 هكتار مصوب شوراي عالي شهرسازي است و براي نخستين مرتبه، آستان مقدس حرم مطهر شاهچراغ(ع) و سيدعلاءالدين حسين(ع) را داراي يك طرح جامع و كامل براي توسعه، بازسازي و عمراني مي‌كند كه داراي سه بخش، شناسايي، مسئله‌يابي، توان‌سنجي و تدوين برنامه توسعه و احياي مجموعه شاه‌چراغ(ع) از چشم‌انداز تا هدف است./س
برچسب ها: کاهش ، تلفات ، رانندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار