بجنورد/ پژوهشگر موسیقی نواحی کشور؛

جشنواره موسیقی نواحی خلیج فارس فرهنگ ملی را به خانه های مردم بازمی گرداند

پژوهشگر موسیقی نواحی کشور توان تولید آثار ارزشمند را مهمترین دستاورد جشنواره ملی موسیقی نواحی خلیج فارس عنوان کرد و گفت: این جشنواره با این خروجی بی شک می تواند فرهنگ ملی و ارزشی را به خانه های مردم بازگرداند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، هوشنگ جاوید از پژوهشگران عرصه موسیقی نواحی و یکی از داوران این جشنواره با بیان اینکه اگر جشنواره ها هدفمند و درست طراحی شوند می توانند در جامعه اثرگذار باشند، گفت: توجه به تمام وجوهات پژوهشی و آموزشی در این راستا نیزمی تواند کمک شایانی به جشنواره کند.

وی که بنیانگذار جشنواره موسیقی نواحی در کشور است، افزود: برگزاری بخش رقابتی جشنواره ذهنیت خوبی را در جامعه پدید می آورد و موجب می شود تا مردم این نوع موسیقی را بشناسند.

وی ادامه داد: اگر از طریق جشنواره خلیج فارس بتوانیم زمینه خلق آثاری فاخر درگویش ها و زبان های مختلف پدید آوریم می توان گفت حرکتی اثرگذار در این حوزه انجام گرفته است در غیر این صورت جشنواره بیشتر از یک اتفاق نیست!

گردآورنده مجموعه اثر گذار «نوروز و بهار ایرانی» با بیان اینکه هرچند این اتفاق خوب است اما سرنوشت سازنیست، اظهارداشت: جشنواره باید به سمتی حرکت کند که خروجی آنآشنایی عموم مردم به ویژه نسل جوان با آثار غنی در این حوزه شود.

جاوید با اشاره به روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر از ابتدا تا کنون بدون توجه به موسیقی نواحی و محلی گفت: متاسفانه نقش موسیقی ایرانی و نواحی با بین المللی کردن جشنواره ها کمرنگ شد و شاهد افول در این حوزه بودیم.

وی با اعتقاد به اینکه موسیقی هر خطه از ایران گنجی منحصر به فرد است و مختص همان منطقه، این مهم راقابل رقابت ندانست.

صاحب کتاب «موسيقي حماسي انقلاب» در رابطه با نقش صدا و سیما در راستای حفظ و اشاعه این هنر اصیل، گفت: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی به لحاظ پرداختن به موسیقی محلی ضعف هایی دارد و در واقع یکی از مهمترین ضعف های آن پرداختن کم به هنر آوازی ایران است.

جاوید با انتقاد از اینکه تهیه کنندگان آثارصوتی نیز حاضر به سرمایه گذاری در زمینه آواز و ارائه آن به بازار نیستند، افزود: این اتفاق در کنار کم توجهی صدا و سیما سبب شده است تا حتی آوازهای محلی از سطح رسانه ملی گرفته شود.

وی دو بیتی خوانی را یکی دیگر از ظرفیت های خوب حوزه موسیقی عنوان کرد و گفت: با وجود قدمت یکهزار و 400 ساله این گونه هنر، دستگاه های فرهنگی تا کنون از اجرای جشنواره دوبیتی خوانی به دلیل مشکلات مالی سرباز زده اند و با ادامه این روند درآینده نزدیک شاهد این خواهیم بود تا دوبیتی خوانی نیز از جامعه هنرمندان مناطق و نواحی کشور محو و به دست فراموشی سپرده شود.

یادآوری می شود؛ نخستین جشنواره ملی موسیقی نواحی خلیج فارس 7 و 8 اردیبهشت ماه جاری در محل تالار آفتاب کمپ پتروشیمی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.