در ديدار وزراي علوم دو كشور؛

توسعه همكاريهاي علمي ايران و چين مورد تاكيد قرار گرفت

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري كه براي ديدار رسمي چهاروزه به چين سفر كرده است با وزير علوم چين ديدار و گفتگو كرد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، در ديدار دكتر كامران دانشجو  و دکتر  ون گان   دو طرف ضمن تاكيد بر توسعه همکاری های علمی بين  دو کشور  براي ايجاد يك كارگروه مشترك جهت تسريع همكاريهاي علمي از جمله در زمینه نانو فناوری به توافق رسیدند.

وزیر علوم،  در اين ديدار با ابراز امیدواري  در خصوص گسترش روابط علمی دو کشور ايران و چين گفت: ایران و چین در عرصه اقتصادی و سیاسی روابط خوبی دارند و زمينه براي توسعه اين روابط در  بعد علمی و فناوری آماده است.

دکتر دانشجو  در خصوص پيشرفت هاي علمي ايران گفت :ايران در زمينه توليد علم بالاترين سرعت  رشد را در دنيا دارد  و در سطح  منطقه   نيز  در جايگاه نخست توليد علم قرار گرفته است   ، وي در زمينه كاربردي شدن توليد علم در ايران نيز  گفت  :درحال حاضر دو هزار پروژه از صنایع مختلف در دانشگاه های ایران در زمینه های علمی و فناوری در حال اجراست.

وی با  اشاره به  پیشرفت های علمی ایران در سال های اخیر جهشی است گفت : ایران در حالی که یک درصد جمعیت جهان را دارد تولید علم در آن نسبت به سال 2006 هفت برابر شده است.
وزیر علوم ضمن اشاره  به اهميت تحکیم روابط بین دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی ايران و چين اظهارداشت:  دو كشور می توانند در فناوری اطلاعات، هوا فضا، پزشکی،طب سنتی و محیط زیست نيز  همکاری داشته باشند.

وي افزود : براي توسعه روابط علمي فيمابين  ، تعریف پروژه های مشترک علمی و تحقیقاتی بین مراكز علمي  دو کشور از جمله اقداماتي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
دكتر دانشجو  در ادامه با تاکید براینکه ما می توانیم ثابت کنیم علم می تواند به برقراري صلح در دنیا كمك کند، اظهارداشت: ما از سرمایه گذاری مشترک در پروژه های مشترک تحقیقاتی با طرف چینی استقبال می کنیم .
 
وي  تاکید کرد، نوع نگاهی که جمهوری اسلامی ایران به علم دارد برای تعالي بشريت و پیشرفت دنیا است همانطور که چینی ها نیز علم را برای صلح و دوستی می خواهند اما از نگاه کاپیتالیسم و صهیونیسم ، علم برای سلطه  بر کشورها و بشریت است.

وزير علوم  با اشاره به اینکه بهانه های آمریکا علیه ایران به موضوع هسته ای برنمی گردد، افزود: دولت آمریکا نمی تواند پیشرفت و نوآوری های ملت های مستقل و آزاد مانند ایران اسلامی را ببیند همانطور که در مقابل پیشرفت ملت چین نیز مانع ایجاد می کند.

وزیر علوم چین نيز  در اين ديدار طی سخنانی با اشاره به اینکه دولت و ملت کشورش به پیشرفت های علمی و تحقیقاتی ایران احترام می گذارند و از آن بسیار خوشحال هستند، گفت: ایران در عرصه های مختلف از جمله نانو و توليد مقاله های علمی پیشرفت چشمگیری داشته است .

وی با اشاره به اینکه چین آماده همکاری برای تبادل تجربه با ایران در عرصه های مختلف علمی است، افزود: ما علاقه منديم  با جمهوری اسلامی ایران روابط بیشتری داشته باشیم.

دکتر  ون گانگ  با اظهار این مطلب که با نظر وزیر علوم ایران مبنی بر پیشرفت علم و فن آوری برای دوستی بین ملت ها موافق و هم عقیده است، گفت: شاید در دنیا برخی از همکاری بین ما ناراحت باشند، اما مطمئن هستیم که بسیاری از ملت ها و دولت ها از آن خوشحال خواهند شد زیر ما برای فناوری برتر مورد نیاز بشریت همکاری می کنیم.

دکتر دانشجو در این نشست از وزير علوم چين دعوت كرد با  سفر به جمهوری اسلامی ایران از نزدیک  دستاوردهای علمي و فناوري دانشگاههاي ايران بازديد كند که مورد استقبال قرار گرفت.
گفتني است :  دكتر دانشجو در جريان اين سفر ضمن ديدار و گفتگو با دانشجويان ايراني مشغول  به تحصيل  در چين از برخي دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي چين بازديد مي كند. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار