توجه به توليد محصولات کشاورزي ارگانيک به ويژه موادغذايي ارگانيک از 70 سال قبل مطرح بوده و نظام کشاورزي ارگانيک به جهت بروز پيامدهاي منفي انقلاب سبز بر سلامت انسان و محيط زيست در دهه هاي 1970 تا 1980 از اهميت ويژه اي برخوردار بوده است.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، فرآيند سريع رشد توليد، فرآوري و بازاريابي محصولات کشاورزي ارگانيک از دهه 1990 آغاز شده است.
بيشترين سهم رشد قاره اي توليدات محصولات ارگانيک در جهان، در قاره آفريقا با رشد 34% به وقوع پيوسته و پس از آن قاره اسيا با 29% رشد، آمريکاي لاتين 19% و اروپا 16% در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند.
همچنين؛ 10 کشور عمده دارنده بيشترين سطح زيرکشت زمين هاي کشاورزي ارگانيک در جهان عبارتند از: استراليا، آرژانتين، چين، آمريکا، برزيل، اسپانيا، هند، ايتاليا، اروگوئه و آلمان
لازم به ذکر است که هم اکنون ميزان درآمد حاصل از تجارت محصولات ارگانيک در جهان بالغ بر 60 ميليارد دلار شده است که اين رقم بسيار ناچيز بوده و بايد براي سلامت انسانها اهميت بيشتري قائل شد.
البته در سالهاي اخير، بازار تجارت جهاني محصولات ارگانيک از رشد حداقل 12 درصدي برخوردار شده و برآورد حجم تجارت اين محصولات در سال 2015 بالغ بر 100 ميليارد دلار تخمين زده شده است.
در حال حاضر، توجه ويژه بسياري از کشورهاي دنيا (138 کشور) مخصوصا کشورهاي صنعتي و در حال توسعه به تجارت محصولات ارگانيک، آينده اي را رقم مي زند که ضرورت حضور گسترده تر و افزايش سهم محصولات ارگانيک کشورمان در بازارهاي جهاني را گوشزد مي نمايد.
دريافت گواهي ارگانيک بيش از 40 هزار هکتار از اراضي کشور، انجام مبارزه بيولوژيکي در حدود 340 هزار هکتار از اراضي کشور که در زمينه مستعدسازي اين بخش را دارد و اهتمام ويژه در قانون برنامه پنجم توسعه و افزايش سطح زيرکشت محصولات ارگانيک و سالم تا حدود 25درصد از توليدات بخش کشاورزي (موضوع بند (د) ماده 130)، وجود توان بالقوه در زمينه توليد برخي محصولات ارگانيک، کوچک بودن اراضي کشاورزي، وجود نيروهاي کار مناسب و افزايش تمايل مصرف کنندگان به مصرف محصولات سالم و بهداشتي، از جمله پتانسيل ها و توانمندي هاي کشورمان در اين حوزه به شمار مي آيد.
شايان ذکر است که سازمان توسعه تجاران ايران تاکنون مبلغ 1 ميليارد ريال به منظور توسعه و ارتقاء توان توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات ارگانيک پرداخت نموده است که بخشي از اين کمک ها در چارچوب تاسيس و شکل گيري انجمن ارگانيک ايران، کمک به توليدکنندگان محصولات ارگانيک در استان فارس، کمک به حضور توليدکنندگان و صادرکنندگان جهت شرکت در نمايشگاه هاي بين المللي ارگانيک در سطح جهان و حمايت از ايجاد برند و برندسازي در حوزه محصولات ارگانيک صورت پذيرفته است.
يادداشت از: پيام ناصر قدسي
برچسب ها: محصول ، ارگانیک ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار