کولیوند در همایش"نظارت بر انتخابات شوراها":

ناظران انتخابات شوراها از كانديداهاي رياست جمهوري حمايت نكنند

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا با بيان اينكه اگر شوراها بتوانند وظایف خودشان را در چارچوب قانون به درستی انجام دهند باری از دوش نمایندگان مجلس برداشته می‌شود، گفت: ناظران انتخابات شوراها نباید در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار نظر کرده و از آنها حمایت کنند، چرا كه با این اقدام شفافیت سیاسی کشور از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران محمدجواد کولیوند رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا صبح امروز(جمعه) در همایش اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: برگزاری این همایش برای نهادینه شدن امر آموزش بوده و لازم است تا اعضای هیئت‌های نظارت، همکاری و هماهنگی‌های لازم را با اجرا کنندگان انتخابات داشته باشند.

نماينده مردم كرج در مجلس خطاب به هیئت‌های عالی با تاکید بر اینکه قانون باید فصل‌الخطاب نظارت بر انتخابات قرار گیرد، افزود: نکته مهم در تایید و رد صلاحیت‌ها این است که بررسی نهایی صلاحیت‌ها به عهده هیئت نظارت است لذا شما هم به ویژه در رد صلاحیت‌ها با هیئت بالا دستی‌تان مشورت کنید؛ ملاک را استعلام‌های چهارگانه بگیرید ما نباید دایره رد صلاحیت را چنان تنگ بگیریم که کسی از تیغ ما نگذرد و نباید دایره را چنان باز بگیریم که قابل کنترل نباشد.
 
وی با اشاره به جایگاه بالای شوراها ادامه داد: شوراها به عنوان مدیریتی بر خدمات واحد در شهر و روستاها تشکیل شده و هدف قانونگذار این است که شوراها کم‌کم به یک مجلس محلی تبدیل و از حالت شوراهای شهر خارج شوند.
کولیوند در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ اطلاعات ناظران در جریان بررسی صلاحیت‌ها، خاطر نشان کرد: اطلاعاتی که در جریان نظارت انتخابات به دست ما می‌رسد نباید اجازه دهیم این اطلاعات خدایی ناکرده به بیرون درز پیدا کند چرا که شما محرم مجموعه انتخابات هستید و حق ندارید این اطلاعات را به نزدیک‌ترین افراد هم بگویید. به ویژه که در فرامین دینی و قرآنی برای آبروی افراد ارزش زیادی قائل شده‌ است.
نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به افزایش اعضای اجرایی شعب از پنج نفر به هفت نفر، اظهار کرد: شما باید در هیئت‌های شهرستان‌ها و بخش‌ها نظارت کنید و اگر مواردی خارج از عرف انجام می‌شود، نسبت به آن تذکر دهید چرا که ریل‌گذاری بر عهده شماست.
رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی ادامه داد: براساس قانون هیئت‌های اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری باید پنج ماه قبل از پایان دوره یعنی در اسفند ماه تشکیل می‌شدند اما به نظرمی‌رسد وزارت کشور در زمان تشکیل هیئت‌ها اشتباه کرده است. به هرحال ممکن است برخی اعضای هیئت اجرایی شوراها در هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری هم حضور داشته باشند که منعی در این رابطه وجود ندارد اما ترجیح ما این است که دو هیئت اجرایی جداگانه وجود داشته باشد.
کولیوند تصریح کرد: اگر شوراها بتوانند وظایف خودشان را در چارچوب قانون به درستی انجام دهند باری از دوش نمایندگان مجلس برداشته می‌شود، ناظران انتخابات شوراها نباید در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار نظر کرده و از آنها حمایت کنند، زیرا با این اقدام شفافیت سیاسی کشور از بین می‌رود. 
 
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا تصريح كرد: وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات است و لازم است ما در برخی موارد با سیستم اجرایی مشورت کنیم تا گره‌ها باز شود چرا که همدلی با سیستم اجرا کار را سهل‌تر و روان‌تر می‌کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار